Citat:
Ursprungligen postat av
Boniface
Hej,
Jag har varit vårdslös med min ekonomi och bara rent av efterbliven. Under det gångna året har jag lagt på mig en Klarna skuld på ca 11 000 och en kreditkortsskuld på 9000, en avbetalning på 3000 (var tidigare 6000).
Jag är 24 år med ett fast jobb med lön på 28k innan skatt, ca 21-22 efter skatt. Mina fasta utgifter är:
- Hyra 7140
- Mobil 654
- A-Kassa 140
- Gym 240
- Hyresgästföreningen 85
- Försäkringar 375
- Streamingtjänster 350
- Internet 316
- El och vatten kommer kvartalsvis (ca 500kr i månaden för el, vatten vet jag ej).
Frågan är: Är det värt för mig att samla lån/krediter hos ex. Lendo eller Anyfin och betala av på så vis? Eller är det bättre att betala av direkt hos diverse bolag?
Räknar vi med att du får ut 21 000 netto varje månad och drar av dina fasta utgifter du nämnt ovan så kommer du alltså ha kvar 11200 kr efter det att allt är betalat och klart. (Dock ingen mat.)
Detta ger dig en levnadsstandard på ca 360 kr per dag räknat på att varje månad skulle ha 31 dagar.
Ärligt talat, vill du verkligen bli skuldfri så dunkar du in 5000 kr i månaden och lever på 6200 kr som då återstår. Det skulle ge dig en levnadsstandard på 200 kr per dag under 31 dagar, det är fullt resonabelt och genomförbart med lite planering och "gråare" vardag. - Du kommer må gott om 4 månader när du är klar och sitter på dubbel levnadsstandard plus skuldfri, vem vet du kanske till och med börjar spara 5000 i månaden istället för att du insåg hur bra det faktiskt fungerade med lite planering och framförhållning?
Summa summarum, bra att du kommit till insikt så pass tidigt innan skulderna sticker iväg. 18 000 blir du kvitt utan problem, i synnerhet när du redan nu insett att det inte var värt att sitta på skulder.
Stort lycka till.