2022-05-02, 19:57
Medlem
ichessys avatar
Tjo, har sedan förra veckan i onsdags dragits med sömnproblem då jag har oro, ångest och känner mig helt spänd/stressad. .

Har sovit mkt dåligt de senaste 6 dagarna och vaknat på natten efter ca 3-5 timmars sömn. Sedan lördags känner jag mig nu också tung/spänd i huvudet vilket nog beror på sömnbristen, vilket år jobbigt.

Senaste natten sov jag knappast inte alls och jag funderar på att besöka läkare nu under kvällen för att få sömnmedicin (imovane) utskrivet då jag mår pyton. Jag använde den kort vid en depression senast 2012 och sov då utmärkt.

Frågan är om jag ska avvakta med det och testa Melatonin 3mg först och se om det hjälper? Gissar på att man somnar tillslut när man varit vaken för länge?
Citera
2022-05-02, 20:05
Medlem
dreadpirate420s avatar
Ta en melatonin, varför inte liksom? Problemet jag har med den medicinen är dock att efter ett tags användandes så vaknar jag upp efter 3h och har sen svårt att somna om. Vilket som du beskriver snabbt blir hemskt.

Sen är det ju det gamla vanliga, ut och rör dig mycket nu när solen är framme och lyft lite vikter så blir det lättare att somna.

Du har en schysst läkare om han skriver ut Imovane till dig 2022, håll hårt i han. Själv får jag nöja mig med propavan
Citera
2022-05-02, 20:15
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Jag har melatonin å för mej funkar dom inge vidare.

Den senaste tiden så har jag lyssnat på skräckberättelser på Youtube som jag kan slappna av till å tillslut somnar. Har du testat nåt sånt?
Citera
2022-05-02, 20:29
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Ta en melatonin, varför inte liksom? Problemet jag har med den medicinen är dock att efter ett tags användandes så vaknar jag upp efter 3h och har sen svårt att somna om. Vilket som du beskriver snabbt blir hemskt.

Sen är det ju det gamla vanliga, ut och rör dig mycket nu när solen är framme och lyft lite vikter så blir det lättare att somna.

Du har en schysst läkare om han skriver ut Imovane till dig 2022, håll hårt i han. Själv får jag nöja mig med propavan

Jag testar och kör två tabletter Melatonin ikväll på 3mg. Var 16 år när jag fick Imovane utskrivet 2012 på en närakut eller vad det heter. Frågan är om de skriver ut sådant fortfarande på närakuten?
Senast redigerad av ichessy 2022-05-02 kl. 20:33.
Citera
2022-05-02, 20:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Tjo, har sedan förra veckan i onsdags dragits med sömnproblem då jag har oro, ångest och känner mig helt spänd/stressad. .

Har sovit mkt dåligt de senaste 6 dagarna och vaknat på natten efter ca 3-5 timmars sömn. Sedan lördags känner jag mig nu också tung/spänd i huvudet vilket nog beror på sömnbristen, vilket år jobbigt.

Senaste natten sov jag knappast inte alls och jag funderar på att besöka läkare nu under kvällen för att få sömnmedicin (imovane) utskrivet då jag mår pyton. Jag använde den kort vid en depression senast 2012 och sov då utmärkt.

Frågan är om jag ska avvakta med det och testa Melatonin 3mg först och se om det hjälper? Gissar på att man somnar tillslut när man varit vaken för länge?

Jag tar melatonin då jag kör nattskift 16 dygn i månaden och det fungerar definitivt för mig i.a.f. när jag kommer hem på morgonen.
Citera
2022-05-03, 13:58
Medlem
ichessys avatar
Tog i melatoninen igårkväll och sov minst 6 timmar inatt, vaknade av solen på morgonen. Känner mig fortfarande tung och zombie känsla i huvudet, jävligt obehaglig är det. Tagit en Alvedon vilket inte hjälper men gissar på att jag måste sova ut mera. Ätit som vanligt men har tappat apiteten vid lunchen nu. Mår bäst när jag ligger ned i säng eller soffan. Känns som jag drabbats av utmattningsyndrom?
Citera
2022-05-05, 10:14
Medlem
ichessys avatar
Uppdatering:

Sov bra två nätter efter melatoninen (3mg) med minst 6 timmar. Senaste natten sov jag dåligt (2 timmar) och vaknade upp i panik med att vänstra armen hade domnat (då jag nog låg på den). Spänningshuvudvärken är fortfarande kvar och det känns obehagligt i bakhuvudet när jag ligger ned, framförallt där jag har ett födelsemärke/leverfläck. Tog en Alvedon senaste natten utöver melatoninen för att kunna sova. Som tur har jag ingen pulserande eller dunkande smärta.
Den här ångesten, oron och sömnbristen m.m mår man skit av. Känner mig också något skakig. Längtar tills det lägger sig..
Senast redigerad av ichessy 2022-05-05 kl. 10:19.
Citera
2023-01-19, 08:43
Medlem
Fick liknande problem som dig sommaren 22. Höll i sig fram till julafton. Helt galet. Snittsömn 3-4 h per natt, vissa nätter utebliven sömn. Lider med dig. Märkt att jag är rejält stresskänslig idag, vilket stör mig rejält då jag även har ADD. Tidigare varit naturligt att jobba under press.

Hur som helst, det som fungerar ok för mig, är minskad skärmtid, fasta kvällsrutiner, läsa böcker och sist men inte minst, meditation. Använder appen Headspace, där finns en hel del bra program och baskurser. Hjälper dig att komma ned i varv och kan användas när du vaknar på natten.

Lycka till! Plus, glöm ej att ta hjälp via vårdcentralen. Detta är inget man löser själv (till stor del, jo).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in