2022-05-03, 16:21
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Det är många som är jävligt kaxiga i denna konflikten. Putin ska slåss på käften helt enkelt! Inte svårare än så. In med de tunga vapnen i Ukraina, pumpa som fan! Kör fullt förintelsekrig mot Ryssland, nu jävlar. Inte sällsynt att det hela låter som en riktig hejarklack till en fotbollsmatch. Och herregud så många som gått på medias propaganda. Detta visar vilken makt media har och folk fattar aldrig ens vad som händer.

Nåja.. Det som jag funderar på är den här information som USA förser Ukraina med. Det är nätt och jämnt en ren krigshandling att dela info om måltavlor i Ukraina. Flera gånger har nu höga officerare blivit attackerade när dom varit nära fronten. Är det pga info som kommer från USA?

Jag tror det kokar i den ryska militären och politiska ledningen nu. Jag bekymrar mig för en eskalation där kärnvapen kommer användas.
Känns som att USA vill testa gränsen och se hur långt dom kan gå men det kan leda till att en mycket farlig situation uppstår så dom bör hålla sig borta från konflikten. Sen är det ju så att om väst fortsätter att skicka vapen till Ukraina så att Ryssland tillslut förlorar så får man räkna med att Ryssland gör ett nytt försök i framtiden (om 5-8 år?) och det blir ännu mer lidande för Ukrainska befolkningen. Sen vet vi inte hur Putin reagerar om Ryssland förlorar bara för att väst har skickat vapen.
Citera
2022-05-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Känns som att USA vill testa gränsen och se hur långt dom kan gå men det kan leda till att en mycket farlig situation uppstår så dom bör hålla sig borta från konflikten. Sen är det ju så att om väst fortsätter att skicka vapen till Ukraina så att Ryssland tillslut förlorar så får man räkna med att Ryssland gör ett nytt försök i framtiden (om 5-8 år?) och det blir ännu mer lidande för Ukrainska befolkningen. Sen vet vi inte hur Putin reagerar om Ryssland förlorar bara för att väst har skickat vapen.
Om 5-8 år är Ukraina med i NATO så då är det nog ingen risk. Och USA är väl ännu så länge mer av ekonomisk hjälp. (Men de är helst säkert med på vad som sänds från NATO länderna). Britterna ger väl mer vapen. Och nu när det franska valet är över så kan vi nog förvänta oss mer vapen därifrån också.
Men jag tror inte att det är brist på vapen som är problemet, vapnen behöver utbildning och det tar ett tag innan det är på plats.
Citera
2022-05-03, 16:50
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madx64
Men goodbye då då Gotland, för finns det nån som tror att Gotland kommer förbli Svenskt efter Natoansökan?

Jag tror det!

Jag har jävligt svårt att se hur ryssen skulle kunna ta Gotland med tanke på hur värdelös deras krigsmakt visat sig vara!

De har dessutom ingen landgräns till Gotland vilket gör det extremt logistiskt svårt att invadera jämfört med ett grannland.

Luftlandsättning är inget rimligt alternativ då det inte går att få fram så mycket resurser den vägen, och sjövägen gör ju att vi får lång förvarning och kan möta upp med ubåtar, attackflyg, sjömålsrobotar, minor , drönare och snabbskjutande artilleri…
Citera
2022-05-03, 18:37
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon

Nåja.. Det som jag funderar på är den här information som USA förser Ukraina med. Det är nätt och jämnt en ren krigshandling att dela info om måltavlor i Ukraina. Flera gånger har nu höga officerare blivit attackerade när dom varit nära fronten. Är det pga info som kommer från USA?

Jag tror det kokar i den ryska militären och politiska ledningen nu. Jag bekymrar mig för en eskalation där kärnvapen kommer användas.

Jag tror också att det kokar i den ryska militären och politiska ledningen nu. Men det är nog inte personer i utlandet som de är förbannade på utan mest en snart 70årig inhemsk gubbe som mestadels spenderar sina dagar i en bunker.
Citera
2022-05-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
https://tass.com/politics/1446227

Högt uppsatta ryska politiker skräder nu inte orden mot de krigshetsande NATO- och EU-länderna som förlänger ukrajnarnas lidande genom sina huvudlösa vapentransporter till galningen Zelenskyj.

Röster höjs nu för att ställa dessa vettvillingar inför krigsrätt. De har skickat vapen till en apokalyptisk regim (trots att Sverige likt många andra EU-länder haft som officiell hållning att man inte säljer vapen till krigförande länder).

Utan västlig inblandning hade konflikten varit löst för två månader sen. Ukrajna kan liknas vid en KOL-patient som ligger i respirator men får cigaretter tända åt sig av sjuksköterskorna.

Kan Ryssland göra verklighet av att ställa folkförrädarna i Europa inför krigsrätt?
ok så det blir inget kärnvapenkrig då?
Putin är för feg för att använda kärnvapen är det så man ska tolka det?

Först så skulle kärnvapen användas mot alla som lade sig i kriget och nu låter det som att de hotar med domstol?
Kan ju omöjligt vara någon som har blivit felciterad för TASS litar man ju 100% på.
Citera
2022-05-03, 19:59
Medlem
Citat:
Varför skulle fjollan reagera? Hans hjälte, Stalin från Sovjet fick ju exakt samma hjälp mot tyskarna i WW2, från USA. Där kan man prata om ett felbeslut från USA.
Citera
2022-05-03, 20:01
Medlem
spermaoffrets avatar
Detta är rödingpropaganda. TASS vad i helvete TS!
Citera
2022-05-03, 22:25
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
https://tass.com/politics/1446227

Högt uppsatta ryska politiker skräder nu inte orden mot de krigshetsande NATO- och EU-länderna som förlänger ukrajnarnas lidande genom sina huvudlösa vapentransporter till galningen Zelenskyj.

Röster höjs nu för att ställa dessa vettvillingar inför krigsrätt. De har skickat vapen till en apokalyptisk regim (trots att Sverige likt många andra EU-länder haft som officiell hållning att man inte säljer vapen till krigförande länder).

Utan västlig inblandning hade konflikten varit löst för två månader sen. Ukrajna kan liknas vid en KOL-patient som ligger i respirator men får cigaretter tända åt sig av sjuksköterskorna.

Kan Ryssland göra verklighet av att ställa folkförrädarna i Europa inför krigsrätt?

Diktaturen Ryssland har invaderat det fria demokratiska Ukraina. Ryssland mördar människor och förstör deras hem och städer.
Den fria världen stödjer Ukrainas försvar av sitt land och sitt folk.
Du ljuger och stöder mördare vilket gör dig till en lögnare och en dålig människa.
Citera
2022-05-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlivetheking
Hörde att Storbritannien planerar militärt stöd till Ukraina motsvarande 300 miljoner pund. Bland annat elektronisk krigföringsutrustning. Vad är detta för utrustning?
Hur får Ukraina all denna utrustning? Har inte Ryssland bombat sönder flygplatser och tågförbindelser?

Hur ser Ryssland på detta och har det kommit svar?
Det är förmodligen olika typer av störsändare. Radarsystem är ett viktigt mål, men Rysslands kommunikation är gammal analog så den går förmodligen bra att störa.
Citera
2022-05-06, 11:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är förmodligen olika typer av störsändare. Radarsystem är ett viktigt mål, men Rysslands kommunikation är gammal analog så den går förmodligen bra att störa.

Tack för svar. Det är intressant att få veta vad för militär utrustning de får och vad de behöver.
Vet du om de ytterligare kommer att få utrustning så att de kan återta städer som i dagsläget fallit i ryssarnas händer?
Citera
2022-05-06, 20:27
Avstängd
Glad över att höra att Ukraina skadat ytterligare ett av Rysslands fartyg i svarta havet.
Citera
2022-05-07, 00:30
Medlem
Durzons avatar
Citat:

Ryssland kommer knappast förlora bara pga dom vapnen. Som det ser ut nu så är det vl ganska knepigt att få ut dom till Donbas och sen se till att dom har ammo, bensin etc. Så jag tror att vapnen kommer användas i ett senare skede. OCh då kan det hela redan ha avstannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in