2022-05-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Så Kina kommer alltid ta ställning till demokrati än diktatur? Jag hoppas du har rätt. Arabvärlden har ju slutat sålt sin olja till USA, pga att de ställer sig bakom kriget i Ukraina.
Nej så du tror Sydamerika kommer ställa sig på USAs sida? Jag hoppas du har rätt.
Kina kommer inte att ta ställning. Anfaller USA Kina så kommer de att svara, anfaller Ryssland Kina så kommer de att svara. Men Kina kommer inte att anfalla varken USA eller Ryssland. Möjligen kommer de att passa på att försöka ta över Taiwan, vilket USA försvarar. Varför tror du att alla är intresserade av Rysslands krigande? Sydamerika är många länder. De länder som har Rysk stödda diktaturer kommer att falla när Ryssland inte längre kan ge stöd. Så även Vitryssland.
Citera
2022-05-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
Barnsligheter om vem som sköt första skottet när alla dagens krig är diffusa strategiska operationer över tid. Gör er inte dummare än vad ni är. Typiskt hysteriskt tänk.

Så en invasion är en barnslighet och inte Rysslands fel? Undrar lite hur det står till med dumheten?
Citera
2022-05-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Nu är det ju ryssarna och inte amerikanarna som eskalerar krig.

MEN om du frågar MIG så skulle händelsen att ryssarna drar sig tillbaka från hela Ukraina, Krim och Donetsk inkluderat, och ett bindande löfte att aldrig mer kränka ukrainskt territorium, så skulle det definitivt vara värt ett bindande löfte från Ukraina att aldrig gå med i Nato om du frågar mig.

Men nu är det varken du, jag eller Putler som bestämmer detta utan det ukrainska folket. Och ryska löften avgivna tidigare har ju haft en väldigt kort hållbarhet så det är ju begripligt om de förhåller sig något skeptiska till dessa.

Och skulle någon frågar mig, så skulle Zelensky skippat NATO från början och skonat sitt folk, men den marjonetten styrs av USA, som jättegärna vill kriga med Ryssland, och därför provocerar fram ett världskrig. Ann Linde sitter och stammar i TV, och tillsammans med Maggan verkar hon radiostyrd i att få med Sverige i ett världskrig, man undrar vad är det som händer??? Det är NATO som provocerar Ryssland, varför finns det ingen som ser det??? Det är något mycket sjukt som händer just nu.
Men goodbye då då Gotland, för finns det nån som tror att Gotland kommer förbli Svenskt efter Natoansökan?
Citera
2022-05-03, 11:10
Medlem
U-landsdemokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Så en invasion är en barnslighet och inte Rysslands fel? Undrar lite hur det står till med dumheten?
Ryssland har vetorätt i FN och gör därmed vilka attacker man önskar för att skydda sin suveränitet. Vapenleveranserna går emot vetorätten.
Citera
2022-05-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ryssland har vetorätt i FN och gör därmed vilka attacker man önskar för att skydda sin suveränitet. Vapenleveranserna går emot vetorätten.

Jösses. Så många fel på så många plan i två meningar. En bedrift i sig.
Citera
2022-05-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ja, man kan kan attackera utan att FN kan göra något, man behöver inte låssas att man har en motivering. Men FN är inte hela världen. Och det är fler länder som har veto än Ryssland. Tex Storbritannien, USA, Frankrike. Ryssland kommer snart att blivit fråntagen denna vetorätt om de inte upphör med krigandet.
Citera
2022-05-03, 11:54
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Nej, vetorätt ger dig inte den rätten. Det enda den gör är att FN säkerhetsråd inte kan anta resolutioner mot dig eller andra diktatorer du tycker om då den ger dig rätt att stoppa dessa. Vilket även andra permanenta medlemmar i säkerhetsrådet kan, utan att de för den saken skull har rätt att invadera.

Vapenleveranser har inget alls att göra med vetorätten och går såldes inte på något sätt "emot" någon vetorätt, undrar vad du fick det ifrån. Vet du ens vad vetorätt är? Sov du dig igenom samhällskunskapen i skolan, eller har du inte gått ur högstadiet?
Citera
2022-05-03, 12:03
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Ryssland kommer snart att blivit fråntagen denna vetorätt om de inte upphör med krigandet.
Just det har jag svårt att tro. Snarare minskar FNs säkerhetsråd i betydelse om dess ständiga medlemmarna håller på som Ryssland gör nu. Men det har både Sovjet, USA och i viss mån Frankrike och Kina gjort tidigare, vilket också gör FN ganska tandlöst redan innan detta.
Citera
2022-05-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Jo, men det är ganska långt mellan samarbete och medlemskap.
Låt mig gissa att du inte tittade på länken jag gav.
Citera
2022-05-03, 12:18
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låt mig gissa att du inte tittade på länken jag gav.
Då gissar du fel....
Citera
2022-05-03, 12:20
Medlem
U-landsdemokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Ja, man kan kan attackera utan att FN kan göra något, man behöver inte låssas att man har en motivering. Men FN är inte hela världen. Och det är fler länder som har veto än Ryssland. Tex Storbritannien, USA, Frankrike. Ryssland kommer snart att blivit fråntagen denna vetorätt om de inte upphör med krigandet.
Då bör åtminstone länderna med veto respektera andra permanenta medlemmar i FN säkerhetsråd som lagt veto. Inte lägga sig i på något sätt som nu.
Senast redigerad av U-landsdemokrat 2022-05-03 kl. 12:35.
Citera
2022-05-03, 12:24
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Då ska åtminstone länderna med veto respektera andra permanenta medlemmar i FN säkerhetsråd. Inte lägga sig i på något sätt som nu.
Återigen visar du att du inte har begripit vad vetorätt är. https://sv.wikipedia.org/wiki/Veto

Det är inte ett frikort att andra länder i säkerhetsrådet inte får göra någonting ("lägga sig i") mot det landet, i eller utanför FN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in