2022-05-02, 14:36
Medlem
Chucky.s avatar
För några veckor sedan köpte jag en liten Intel Nuc (Kit Pentium J5005 June Canyon) att ha som kontors dator.
Problemet blev när jag skulle installera Windows 10.

Först provade jag använda den återställningsenhet jag hade.
Men det kom bara upp: Det går inte att återställa datorn. Systemenheten är för liten. Vad nu det betyder.

Efter att jag försökt flera gånger så provade jag att ladda ner Win10 från Microsofts hemsida och la in den på ett annat USB minne. Installationsprogrammet gick igång men när jag klickar på Installera kom dialogrutan: En mediedrivrutin saknas på datorn.

Har efter detta googlat och funnit massa tips som t.ex. fixa i BIOS och ladda ner Intel RST (Rapid Storage Technology) men utan någon framgång.

Jag installerade även Wincows 10 via en annan dator och satte sedan in hårdisken i NUCen men fick meddelandet: A bootable device has not been detected. Dock i BIOS så syns hårddisken.

Så efter allt detta testade jag Linux (Mint) och det gick snabbt och enkelt att installera. Men jag vill slippa Linux då jag är mer trygg i Windows värld.

Har haft en Intel Nuc (Hades Canyon) tidigare som speldator och den hade jag aldrig dessa problem med. Har iof installerat Windows på en rad olika datorer och aldrig haft dessa problem.

Så vad skall jag göra nu?
Citera
2022-05-02, 15:06
Medlem
Du behöver två USB stickor. Den ena för installation.

Den andra lägger du in den där filen. Den letar du upp när du installerar och installeringsprogrammet ber om filen.

Men en fråga ! hur gör du intalleringsUSB. Du vet att du gör detta direkt på Microsofts hemsidan va o in teså prova detta i stället.

Kan ju hända att man rört på ärslet och lagt in den simpla filen så att den nuförtiden är med i installeringsprogrammet. ?
Citera
2022-05-02, 15:06
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chucky.
Efter att jag försökt flera gånger så provade jag att ladda ner Win10 från Microsofts hemsida och la in den på ett annat USB minne. Installationsprogrammet gick igång men när jag klickar på Installera kom dialogrutan: En mediedrivrutin saknas på datorn.
Dubbelkolla att du laddat ned hela filen korrekt,.

Se instruktioner i stycket "To compare the SHA1 values for the ISO file that you downloaded, follow these steps" på denna länk:
https://support.microsoft.com/en-us/...b-ccd6982bd859
Citera
2022-05-02, 17:41
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Du behöver två USB stickor. Den ena för installation.

Den andra lägger du in den där filen. Den letar du upp när du installerar och installeringsprogrammet ber om filen.

Men en fråga ! hur gör du intalleringsUSB. Du vet att du gör detta direkt på Microsofts hemsidan va o in teså prova detta i stället.

Kan ju hända att man rört på ärslet och lagt in den simpla filen så att den nuförtiden är med i installeringsprogrammet. ?

Jag lägger mappen (f6flpy-x64) från Intels sida på ett annat USB minne. Men väl där man väljer drivrutin syns inget om man inte väljer att klicka ur: "Dölj drivrutiner som inte är kompatibla med denna datorns hårdvara"
Sedan syns en hel lista. Hur vet jag vilken jag ska välja?

Hur mena du göra det direkt på deras hemsida? För mig laddar hemsidan ner ett program som jag inte kan installera. Det blir bara ett error medelande. Men vet ej om den datorn jag provat på är för gammal. Så istället har jag bara laddat ner den på linux datorn och väljer: "Skapa startbart USB minne".

Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Dubbelkolla att du laddat ned hela filen korrekt,.

Se instruktioner i stycket "To compare the SHA1 values for the ISO file that you downloaded, follow these steps" på denna länk:
https://support.microsoft.com/en-us/...b-ccd6982bd859

Den sidan är lite old. Länken där programmet man skulle ha gav bara: "We're sorry, this download is no longer available. "

Sen har jag laddat ner win10 flera gånger för att just testa den teorin. Har dessutom provat på olika USB minnen med minst 8GB.

Glömde tillägga att jag även provat byta usb portar. Dom rekommenderar usb2.0 men det är lite svårt då alla 4 portarna på datorn är 3.0. Även tricket där man byter usb port under installationen (man backar bakåt byter usb och klickar på installera igen). Sett flera yt videos där just detta fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in