• 1
  • 2
2022-05-01, 20:43
Tack för intressant diskussion och svar. Själv har jag otroligt lite sparande 60.000:- på sparkonto men en bostadsrätt avbetald värd runt miljonen. Blev sjuk och förlorade mycket pengar på ett företag jag byggde upp från gymnasietiden tills jag var 27 och var tvungen att avveckla. När det gick som bäst så hade jag en lön runt 40:000:- lite drygt när jag var 23-24…. Men arbetade hårt för dom pengarna. Idag har jag en tråkig lön på bar 25 i månaden men kan sakna guldkanten jag hade på livet i de yngre åren… Planerar och klurar.
Citera
2022-05-01, 20:45
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Svårt att svara på, gissar på 500k
Fullgod gissning.

Skulle säga 800k medel, 250k median.
Citera
2022-05-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Tack för intressant diskussion och svar. Själv har jag otroligt lite sparande 60.000:- på sparkonto men en bostadsrätt avbetald värd runt miljonen. Blev sjuk och förlorade mycket pengar på ett företag jag byggde upp från gymnasietiden tills jag var 27 och var tvungen att avveckla. När det gick som bäst så hade jag en lön runt 40:000:- lite drygt när jag var 23-24…. Men arbetade hårt för dom pengarna. Idag har jag en tråkig lön på bar 25 i månaden men kan sakna guldkanten jag hade på livet i de yngre åren… Planerar och klurar.

Skönt ändå att ha en avbetald bostad har liknande bostadssituation som dig en avbetald bostadsrätt i miljonklassen är sjukt najs då man har en väldigt låg månadskostnad för fasta avgifter när man ej har lån detta gör att jag kan klara mig väldigt långt på en månadslön så vid en stressig situation med lite jobb etc så kan jag ändå Hanka mig fram.
Citera
2022-05-13, 22:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har lite funderingar på vad som anses vara normalt att ha i tillgångar vid 30-35 års ålder idag? Såklart att det varierar från person till person men vad är gemeneman värd tro om man skulle kvitta alla lån och sälja alla tillgångar så man står ”bar” så att säga. Det som kallas för ”networth”?

Jag har tidigare i livet inte funderat på detta och skulle vara intressant att veta hur man står sig som 32 åring.

Det mesta av nettot folk har i den åldern är väl differensen mellan bolånets storlek och bostadens värde.

Men 500k-1000k UTÖVER primärbostadens nettovärde bör man ha skrapat ihop i den åldern.
Citera
2022-05-13, 22:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Det är väl 20% av alla LO-medlemmar som inte kan få fram 10.000 kr på en vecka om det skulle knipa.
Citera
2022-05-14, 21:55
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det mesta av nettot folk har i den åldern är väl differensen mellan bolånets storlek och bostadens värde.

Men 500k-1000k UTÖVER primärbostadens nettovärde bör man ha skrapat ihop i den åldern.

Aah, då känner jag mig fattig med ca 800.000:- i bara bostaden som tillgångar och kanske 100.00:- i lösören vid 32 års åldern.

Men visserligen har jag ju besökt 23 länder bland annat så det är lätt att tycka att det är bortkastade pengar samtidigt som det har varit som största upplevelserna i livet. Hmm, det är knepigt.

Men det är ett mål att besparningarna fram till man är 40. Kan känna att det är färdigrest faktiskt
Citera
2022-05-15, 14:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Aah, då känner jag mig fattig med ca 800.000:- i bara bostaden som tillgångar och kanske 100.00:- i lösören vid 32 års åldern.

Men visserligen har jag ju besökt 23 länder bland annat så det är lätt att tycka att det är bortkastade pengar samtidigt som det har varit som största upplevelserna i livet. Hmm, det är knepigt.

Men det är ett mål att besparningarna fram till man är 40. Kan känna att det är färdigrest faktiskt

Sedan vet man ju inte hur gammal man ska bli, det försvårar upplägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in