2022-05-01, 12:13
Medlem
Man får väl testa och avgöra?

Sluta med rött kött är det bästa jag gjort. Aldrig matkoma, lättare i magen och aldrig sjuk.
Superbra värden hos vården.

Enda är att man saknar kött på grillen men det väger inte tillräckligt tungt för att börja igen
Citera
2022-05-01, 13:07
Medlem
369Qs avatar
Du ökar i medvetande av att inte äta kött utöver redan kända hälsoaspekter. Men det är upp till var och en. Huvudsaken man äter sunt överlag och mår bra. Helst ekologiskt, behandlar djuren väl etc

Vad vi äter är mer än bara energi i syfte att föra oss fysiskt. Vilken vibration födan har är också avgörande.
Citera
2022-05-01, 13:13
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Blandad kost är vad människan ätit i alla tider.

För övrigt så är dagens vegetariska rätter och råvaror extremt processade och innehåller väldigt mycket processnödvändiga tillsatser som bindemedel och färgämnen och andra onyttigheter.

Industrin för vegetariska produkter är väldigt ljusskygg (liksom en hel del annan matprocess kultur).

Finns extremt lite god vegetarisk mat jag har provat mängder men allt smakar "fabrik" eller illa på andra sätt så personligen skulle jag svälta ihäl om jag tvingades att enbart äta vegetariskt.

Dock äter jag mycket frukt och grönt och enbart en mindre del är kött och det fungerar bra.

Finns ju även olika grader av vegetarianer/veganer. De som ex äter ägg/fiskrom och mejeriprodukter har det betydligt lättare att laga till något som smakar OK.

De Veganer jag känner och möter är oftast smala bleka, trötta individer med gråblek hy och ser faktiskt ganska klena och sjuka ut rent generellt. Enligt forskningen så lider majoriteten av veganerna av olika bristsjukdomar då de sällan får i sig alla de ämnen som en aktivf frisk människa behöver på lång sikt.

Detta trots att de flesta så kallade veganer "fuskar" och smäller i sig kött ibland då de tror att ingen ser dem.

Handlar man enbart ekologiskt eller odlar en del eget är det klart bättre. Extremt mycket av den mat som finns i affären är processad eller GMO. Ska man komma undan måste man vara väldigt medveten och tänka enkelt men smakrikt kring mat. Från grunden och så noga man kan med så bra råvaror som möjligt, lokalt.

Och nu utgår jag från de som utesluter socker och annat helt ur sin diet. Även snabbmat/färdigmat etc.

Finns mycket som skrivs ut som organiskt med men det kan också vara fällor.

Men att utesluta kött gör det även enklare att inte äta den typen av mat. Och jag mår bättre av det. Andra kanske mår sämre. Vi har olika behov.
Senast redigerad av 369Q 2022-05-01 kl. 13:15.
Citera
2022-05-01, 13:18
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Jag har varit ( och är fortfarande ) helt och hållet vegetarian sen 50 år tillbaka. Inte ens en tugga av kött, fisk, fågel etc på alla dessa år. Att man skulle bli friskare och må bättre av vegetarisk mat är enligt min erfarenhet bullshit. Jag har inte mindre än 8 olika kroppsliga kroniska sjukdomar + kronisk depression ända sen tonåren. Sjukdomarna har gjort att jag känner mig mer död än levande, funderar ofta på att avsluta mitt liv pga att det är så jobbigt. Jag rekommenderar att man ska äta varierat dvs kött, fisk, fågel, mejerivaror, grönsaker och frukt, nötter, spannmål. För vi är gjorda för sån kost!

Det beror väl på hur du har varierat kosten och levt överlag? Sen kan man ju även ha genetiska beting som gör att det inte spelar någon roll.

För har du haft det sedan tonåren lär det ju kanske inte ha spelat någon roll oavsett vad du ätit?
Citera
2022-05-01, 13:32
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlajts
Våra hjärnor har förändrats, inte särskilt mycket men vi är lite bättre på vissa saker och lite sämre på andra saker. Det finns ju inget klart svar på det men enligt det jag läst verkar forskare vara överens om att det ser ut att vara så. Maten vi åt på stenåldern var klart bättre än dagens, ingen överraskning kanske. Vi är anpassade att äta nötter, bär, rötter, grönsaker osv. Och kött då och då. Vilt är bäst.

Lägg till allt man enkelt kunde fånga som också är animaliskt protein. Som t.ex, fisk och musslor. Antagligen åt man mycket fisk, men fiskben har haft en tendens att inte redovisas i arkeologiska undersökningar eftersom benen inte bevaras så bra och är väldigt tunna och små, därför missas de lätt.

Animaliska produkter innehåller ju ofta det mesta rent mineral och vitaminmässigt en människa behöver, så det är ju det enklaste sättet att slippa bristsjukdomar. Det är ganska självklart att man ätit mycket animaliskt protein ju längre norrut man levt, för vad skulle man annars äta under vintrarna. Det är ändå ganska begränsat vad man kunde spara innan man började med jordbruk.

Numera kan vi lägga till vitaminer till kosten och planera vad vi ska äta, så idag kan man ju leva hälsosamt även som vegetarian och vegan, men de perioder jag ätit vegetariskt så har jag ändå fått brister varje gång.
Citera
2022-05-01, 13:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Lägg till allt man enkelt kunde fånga som också är animaliskt protein. Som t.ex, fisk och musslor. Antagligen åt man mycket fisk, men fiskben har haft en tendens att inte redovisas i arkeologiska undersökningar eftersom benen inte bevaras så bra och är väldigt tunna och små, därför missas de lätt.

Animaliska produkter innehåller ju ofta det mesta rent mineral och vitaminmässigt en människa behöver, så det är ju det enklaste sättet att slippa bristsjukdomar. Det är ganska självklart att man ätit mycket animaliskt protein ju längre norrut man levt, för vad skulle man annars äta under vintrarna. Det är ändå ganska begränsat vad man kunde spara innan man började med jordbruk.

Numera kan vi lägga till vitaminer till kosten och planera vad vi ska äta, så idag kan man ju leva hälsosamt även som vegetarian och vegan, men de perioder jag ätit vegetariskt så har jag ändå fått brister varje gång.
Folk längs kusterna åt mycket kött från havet ja, och när man började röra sig norrut åt man mer kött, det stämmer enligt vad jag också har läst. Men största delen av människans historia har man levt på savannen. Jag utgår från vad jag har läst och det behöver inte vara rätt, men folk tror ofta att man åt mycket kött på stenåldern och så verkar det inte ha varit.

Anledningen till den här diskussionen var att vi ville komma fram till om kött påverkat människans intellekt? Jag minns inte riktigt. Att människan blivit intelligentare från bondesamhället och framåt är definitivt inte sant, men det kanske du inte har påstått heller.
Citera
2022-05-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är det du har som grund för din tes? Att fälla ett djur var kanske lite mer värt att avbilda än när någon plockar ett bär.

De flesta grönsaker gick inte äta förens människor förädlade dem.

De flesta grönsaker och bär innehåller så lite energi att det går åt mer att plocka de än vad man får ut.

Det är extremt osannolikt att jägare-samlare fick någon större del av sitt kcal-intag från växter.
Citera
2022-05-01, 13:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
De flesta grönsaker gick inte äta förens människor förädlade dem.

De flesta grönsaker och bär innehåller så lite energi att det går åt mer att plocka de än vad man får ut.

Det är extremt osannolikt att jägare-samlare fick någon större del av sitt kcal-intag från växter.
Du gissar, eller hur? Forskning säger annat.
Citera
2022-05-01, 13:49
Medlem
Citat:
Du gissar, eller hur? Forskning säger annat.

Nej, jag gissar inte. Forskningen håller med mig, även om det är extremt svårt att veta exakt vad som åts för så många tusen år sedan.
Citera
2022-05-01, 13:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Folk längs kusterna åt mycket kött från havet ja, och när man började röra sig norrut åt man mer kött, det stämmer enligt vad jag också har läst. Men största delen av människans historia har man levt på savannen. Jag utgår från vad jag har läst och det behöver inte vara rätt, men folk tror ofta att man åt mycket kött på stenåldern och så verkar det inte ha varit.

Anledningen till den här diskussionen var att vi ville komma fram till om kött påverkat människans intellekt? Jag minns inte riktigt. Att människan blivit intelligentare från bondesamhället och framåt är definitivt inte sant, men det kanske du inte har påstått heller.

Det finns ju inlandssjöar, floder och bäckar också.

Tiden för när människor blev mer intelligenta är när de började kunna kontrollera eld och därmed tillaga maten, vilket gjorde näringen lättare att ta upp för människokroppen, vilket gjorde att människors hjärnor utvecklades i en snabbare takt. Så ser teorin förenklat ut. Men detta handlar ju inte om stenåldern, för 200 000 år sedan var människor lika intelligenta som de är idag.
Citera
2022-05-01, 13:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Nej, jag gissar inte. Forskningen håller med mig, även om det är extremt svårt att veta exakt vad som åts för så många tusen år sedan.
Vad åt man för djur enligt forskningen menar du? Hur många individer brukade en grupp bestå av? Hur mycket arbetade man ungefär per dag för att skaffa mat? Hur stor del av födan var kött?
Citera
2022-05-01, 13:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Det känns väldigt konstigt för mig att börja äta normalt efter så många år. Jag tror att min kropp ( ffa magen ) skulle bli fucked up då.

Den skulle kanske bli det inledningsvis, har själv varit vegetarian, men det brukar lägga sig över tid. Man får börja med små mängder av något som är enklare för magen att hantera, kokt fisk tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in