Citat:
Ursprungligen postat av
redlajts
Våra hjärnor har förändrats, inte särskilt mycket men vi är lite bättre på vissa saker och lite sämre på andra saker. Det finns ju inget klart svar på det men enligt det jag läst verkar forskare vara överens om att det ser ut att vara så. Maten vi åt på stenåldern var klart bättre än dagens, ingen överraskning kanske. Vi är anpassade att äta nötter, bär, rötter, grönsaker osv. Och kött då och då. Vilt är bäst.
Lägg till allt man enkelt kunde fånga som också är animaliskt protein. Som t.ex, fisk och musslor. Antagligen åt man mycket fisk, men fiskben har haft en tendens att inte redovisas i arkeologiska undersökningar eftersom benen inte bevaras så bra och är väldigt tunna och små, därför missas de lätt.
Animaliska produkter innehåller ju ofta det mesta rent mineral och vitaminmässigt en människa behöver, så det är ju det enklaste sättet att slippa bristsjukdomar. Det är ganska självklart att man ätit mycket animaliskt protein ju längre norrut man levt, för vad skulle man annars äta under vintrarna. Det är ändå ganska begränsat vad man kunde spara innan man började med jordbruk.
Numera kan vi lägga till vitaminer till kosten och planera vad vi ska äta, så idag kan man ju leva hälsosamt även som vegetarian och vegan, men de perioder jag ätit vegetariskt så har jag ändå fått brister varje gång.