• 1
  • 2
2022-05-01, 03:37
Medlem
LemPicas avatar
Jag vet förnamn och mellannamn på en person som bytt efternamn.
Jag vet ålder +-2 år.
Är det möjligt att hitta denna person via folkbokföringen?

Går det att "backtracka" på något vis då jag vet för - mellan och tidigare efternamn?
Citera
2022-05-01, 04:55
Medlem
Mullrets avatar
Har du personnumret så är det enkelt. Annars ring SKV.

Du kan ju oxå kolla på merinfo.se om du vet var personen bor.
Citera
2022-05-01, 05:24
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har du personnumret så är det enkelt. Annars ring SKV.

Du kan ju oxå kolla på merinfo.se om du vet var personen bor.

Visste jag var personen bor hade det ju varit enkelt.
Har redan kollat ratsit och fått ner det till några kandidater men inte mer än så.

Om jag ringer SKV, är det en fråga dom svarar på eller är det en chansning?
Citera
2022-05-01, 07:04
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag vet förnamn och mellannamn ... ålder +-2 år.
Ett väldigt stort tidsspann, du minns inte födelsedagen, så du kan dra fram en shortlist via birthday?
Citera
2022-05-01, 07:05
Medlem
Hur många träffar får du om du söker på de namn du har med de möjliga födelseåren, på någon av de kommersiella sidorna?

Du kan få hjälp av Skatteverket om du har någon folkbokföringsadress för personen under något givet år (efter 1991).
Citera
2022-05-01, 08:08
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ett väldigt stort tidsspann, du minns inte födelsedagen, så du kan dra fram en shortlist via birthday?

Jag är 95% säker på åldern, men dom kvarvarande 5% gör att jag sökt på åldern jag tror och har lagt till och dragit ifrån två år.
Kombinationen av för och mellannamn i det åldersspannet är inte jättevanligt, men det finns några kandidater för många för att jag skall veta säkert.

Jag tänkte att det skulle finnas något sätt att få fram mer än man får på ratsit då jag vet att folk i tex aktuella brott-forumet får fram mer info än vad som finns på liknande sajter.
Tex om någon varit gift tidigare, syskon m.m.
Någonstans får dom ju informationen ifrån.
Citera
2022-05-01, 08:12
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarv
Hur många träffar får du om du söker på de namn du har med de möjliga födelseåren, på någon av de kommersiella sidorna?

Du kan få hjälp av Skatteverket om du har någon folkbokföringsadress för personen under något givet år (efter 1991).

Tack för tipset !
Jag vet i alla fall en adress personen varit skriven på efter 1991.

Jag fick fram 8-10 st om jag minns rätt.
Det som gör det svårare är att personen verkar ha bytt stad vilket gör att jag inte kan utesluta fler utan mer information.
Citera
2022-05-01, 08:30
Medlem
Många tjejkompisar som "försvunnit" när de gift sig och fått nytt efternamn. Det är svårt att hitta gamla bekanta.

Men fråga dig först varför du vill återknyta kontakten. Många går faktiskt vidare i sina liv och är kanske inte intresserade av att återknyta kontakten. Finns en anledning de inte letar upp dig.

Men om ni verkligen har varit bekanta med varandra så har ni förmodligen även haft gemensamma kontakter.

Skola, klasskompisar
Arbete, arbetskompisar
Familj, släkt m.m

Facebook har annars varit ett bra verktyg att återknyta kontakter och det på ett relativt naturligt sätt.
Citera
2022-05-01, 11:57
Medlem
Citat:
Tack för tipset !

Det som gör det svårare är att personen verkar ha bytt stad vilket gör att jag inte kan utesluta fler utan mer information.

Med en hyggligt lättsökt adress att gå på bör Skatteverket kunna hjälpa dig.

I annat fall med 10 kandidater är det hanterbart att kunna eliminera några till av dessa själv.
Gå in på dina träffar och kolla om de har någon i samma ålder med samma efternamn i samma lägenhet eller villa.
Är det så är det troligt att din sökta person är av dessa.

Med lite kluriga nätsökningar går det också att luska mer på de kandidater du har.
Ett tips är att se om det finns öppna profiler på sociala medier. Där ser du om det finns personer på vänlistan med tidigare efternamn (presumtiva släktingar) eller med mer slutna profiler om någon med tidigare efternamn har gillat inläggen eller kommenterat, som nära släktingar har en tendens att göra.
Citera
2022-05-01, 12:54
Medlem
Citat:
Tack för tipset !

Leta reda på alla kandidater på mrkoll.se

Fast nu såg jag att det var bara namnbyten från 2019 och framåt som var med där.
Citera
2022-05-01, 19:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag vet ålder +-2 år.

Går det att "backtracka" på något vis då jag vet för - mellan och tidigare efternamn?

Kan du få fram vad personens mamma heter/hette?

Sedan ringer/skriver du till folkbokföringen och frågar efter mammans barn.

Ett av dessa barn är personen som du söker, oavsett vad han heter i efternamn idag.

Du kan också prova att hitta något syskon, fråga efter syskonets mamma hos folkbokföringen och sedan mammans samtliga barn.
Senast redigerad av trottwell 2022-05-01 kl. 19:25.
Citera
2022-05-02, 01:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag vet ålder +-2 år.

Det beror lite på namnet. Heter personen något i fråga med Johan Erik Andersson så finns det nog stora mängder personer med de namnen inom åldersspannet. Heter de något i stil med Gunther Augustus Tviidenkrok så blir det desto lättare. Men oavsett vilket så är Skatteverket skyldiga att ge dig informationen om de ber om den.

Citat:
Tack för tipset !

Då blir det bra mycket lättare. Även om personen har ett vanligt namn så lär det inte vara så många personer som har bott på just den adressen med det namnet. Skatteverket kan som jag förstått det dessutom se tidigare namn, så det borde gå att se om de tidigare hade efternamnet du känner till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in