Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan111
Hej alla kloka!
Drar och sliter mig i håret avseende premiepension. Läser väldigt mycket men hittar inte direkta svar.
Vad är premiepension?
Kan jag ta ut premiepension och garantipension?
Hur tar jag ut maximalt av premiepensionen?
Hej Mackan111!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.
Premiepensionen är den mindre delen av den allmänna, alltså den statliga, pensionen. Precis som en annan användare skrev så avsätts 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst det vill säga lön och andra skattepliktiga ersättningar upp till 7,5 inkomstbasbelopp, till din allmänna pension. 16 procent går till inkomstpensionen, resterande 2,5 procent går till premiepensionen. Premiepensionen är den del du kan förvalta själv. Du väljer själv om du vill placera pengarna genom fondval eller om du låter pengarna ligga kvar i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa.
I dagsläget kan man som tidigast ta ut sin allmänna pension från 62 års ålder, men enligt ett förslag kommer denna ålder att höjas. Du kan välja att ta ut endast premiepensionen till 25, 50, 75 eller 100%. Det går inte att ta ut premiepensionen som en klumpsumma, den betalas alltid ut månadsvis livet ut. Ansökan gör du enklast på vår webb:
www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/ansok-om-pension/ansok-om-allman-pension.
För att ha rätt till garantipension måste du ta ut minst 25% av din inkomstpension, garantipension kan då betalas ut med motsvarande andel. Du måste alltså ta ut någon del inkomstpension för att ha rätt till garantipension. Uttag av premiepensionen påverkar inte rätten till garantipension, men din intjänande inkomstgrundade pension minskar en eventuell garantipension. Du kan få garantipension från 65 år, men enligt förslaget kommer även denna ålder att höjas. Har du uttag av pension görs en automatisk ansökan om garantipension när du har uppnått ålder för uttag.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på
www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten