2022-04-30, 19:23
Bannlyst
God afton,

Jag såg nyligen pablanos (hade aldrig hört om det innan) i min lokala favoritbutik. De var paketerade i konservburk och hade ett hiskeligt pris på 80+ kr. Det gjorde mig förstås nyfiken att testa det någon gång. Vad kan jag göra för kul med dem? Jag har funderat på pesto men det känns lite trist.

Något som funkar extra bra till, eller månne andra kul tips mottages med varm hand.

Fridens
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2022-04-30 kl. 19:26.
Citera
2022-04-30, 19:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
God afton,

Jag såg nyligen pablanos (hade aldrig hört om det innan) i min lokala favoritbutik. De var paketerade i konservburk och hade ett hiskeligt pris på 80+ kr. Det gjorde mig förstås nyfiken att testa det någon gång. Vad kan jag göra för kul med dem? Jag har funderat på pesto men det känns lite trist.

Något som funkar extra bra till, eller månne andra kul tips mottages med varm hand.

Fridens
Menar du poblanos, dvs ancho chili? Gör en gryta med gott kött, långkok, slå upp ancho chili gryta
Citera
2022-04-30, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Menar du poblanos, dvs ancho chili? Gör en gryta med gott kött, långkok, slå upp ancho chili gryta
Du har förstås helt rätt, poblano ska det vara. Ändrade ts.

Tack för tips, ska kolla upp det omedelbums.
Citera
2022-04-30, 19:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Du har förstås helt rätt, poblano ska det vara. Ändrade ts.

Tack för tips, ska kolla upp det omedelbums.
Varsågod, vi brukar använda de hela torkade som finns på Ica ibland. Finns förstås även i pulver, Santa Maria då. De hela smakar mer, en hint bbq-smak/rökt.
Citera
2022-04-30, 19:37
Bannlyst
Citat:
Varsågod, vi brukar använda de hela torkade som finns på Ica ibland. Finns förstås även i pulver, Santa Maria då. De hela smakar mer, en hint bbq-smak/rökt.
Smarrigt.

Jag är mycket spänd på hur de ser ut när de kommer ut ur burken. Jag lurar på vad som motiverar det höga priset?
Citera
2022-04-30, 19:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Smarrigt.

Jag är mycket spänd på hur de ser ut när de kommer ut ur burken. Jag lurar på vad som motiverar det höga priset?
Är det kanske så att ancho = rökt poblano? (är inget proffs)
Och att poblanos är vad man gör den kända poblano-såsen av? Mole poblano. Har nog inte sett färsk poblano någonsin i Sverige.
Citera
2022-04-30, 19:51
Bannlyst
Citat:
Är det kanske så att ancho = rökt poblano? (är inget proffs)
Och att poblanos är vad man gör den kända poblano-såsen av? Mole poblano. Har nog inte sett färsk poblano någonsin i Sverige.
Livsfarligt att googla mole poblano - jag får så lätt dille på saker, som inte lämnar systemet förrän jag testat..

Överhängande risk för tvådagars såslagning. Den lär bli himmelsk, herregud.
Citera
2022-04-30, 20:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Livsfarligt att googla mole poblano - jag får så lätt dille på saker, som inte lämnar systemet förrän jag testat..

Överhängande risk för tvådagars såslagning. Den lär bli himmelsk, herregud.
önskar jag kunde smaka! Jag har velat smaka mexikanska moles länge nu. Mole rojo. Mole verde. Mole poblano! Aldrig varit där.
Mole poblano har väl typ trettio ingredienser. Bl a choklad?
Citera
2022-04-30, 20:22
Bannlyst
Citat:
önskar jag kunde smaka! Jag har velat smaka mexikanska moles länge nu. Mole rojo. Mole verde. Mole poblano! Aldrig varit där.
Mole poblano har väl typ trettio ingredienser. Bl a choklad?
En helt ny värld av mole, tycks det.

Ja, 30 ingredienser, varav kokoläd är en. Får börja spana efter dem nu, så kanske jag kan ta två såsdagar några ruskiga dar i sommar. Bra projekt. Kanske gör en tråd.

Att få dille på konstiga saker i matväg är en välsignelse och en förbannelse. Mest det första.
Citera
2022-04-30, 21:13
Medlem
Knastratts avatar
Vad synd att inte Jonas Borssen säljer chili längre. Han hade i princip alla sorter torkad chili. Däribland smoked chipotle - min favorit. Men kunskapen har han kvar: https://www.borssen.com/om-jonas.php

PS han är Jarl Borssens son.
Citera
2022-05-13, 08:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
En helt ny värld av mole, tycks det.

Ja, 30 ingredienser, varav kokoläd är en. Får börja spana efter dem nu, så kanske jag kan ta två såsdagar några ruskiga dar i sommar. Bra projekt. Kanske gör en tråd.

Att få dille på konstiga saker i matväg är en välsignelse och en förbannelse. Mest det första.
Jag hittade en liten konservburk Adobado i en stor-Ica nyligen! (importhyllan) Tänkte på dig.

Den var också rätt dyr, +40 kr för en tredjedels normal konservburk, men fullsmockad med adobado-chilis i pulvrig sås. De smakade mest som Chipotle med en hint syrlighet som känns fräsch. Och bra chilistyrka. Lite chiligodis. Det vet man ju att man inte ska ta för mycket av Chipotle för då smakar det brända bildäck!

Jag blandade ihop en förp sköljda kidney-bönor med en tredjedel av Adobado-burkens innehåll och en-två teskedar soltorkad tomatpesto, en tesked ljus sirap och några droppar citron. Det blev ett väldigt gott tillbehör till tacos. Denna blandning förhöjde smaken på köttet och passade ihop med grönsaker tillsammans med en guacamole-blandning på toppen. (Endast avocado, citron, salt och svartpeppar.)

Blev ändå lite för mycket, rätt stark chilismak!
Chili brukar inte besvära mig men den här gjorde det dagen efter. Kanske ska den användas varmt istället. Har 2/3 burk kvar, lite osäker på användningsområde.
Citera
2022-05-15, 19:26
Medlem
Sladdarens avatar
Canning (burkad) Poblano Peppers

https://ladyleeshome.com/canning-poblano-peppers/

http://www.kunskapskokboken.se/4.203...ano-och-ancho/
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-15 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in