Citat:
Ursprungligen postat av
HMBPTOLEMAJOW
En helt ny värld av mole, tycks det.
Ja, 30 ingredienser, varav kokoläd är en. Får börja spana efter dem nu, så kanske jag kan ta två såsdagar några ruskiga dar i sommar. Bra projekt. Kanske gör en tråd.
Att få dille på konstiga saker i matväg är en välsignelse och en förbannelse. Mest det första.
Jag hittade en liten konservburk Adobado i en stor-Ica nyligen! (importhyllan) Tänkte på dig.
Den var också rätt dyr, +40 kr för en tredjedels normal konservburk, men fullsmockad med adobado-chilis i pulvrig sås. De smakade mest som Chipotle med en hint syrlighet som känns fräsch. Och bra chilistyrka. Lite chiligodis. Det vet man ju att man inte ska ta för mycket av Chipotle för då smakar det brända bildäck!
Jag blandade ihop en förp sköljda kidney-bönor med en tredjedel av Adobado-burkens innehåll och en-två teskedar soltorkad tomatpesto, en tesked ljus sirap och några droppar citron. Det blev ett väldigt gott tillbehör till tacos. Denna blandning förhöjde smaken på köttet och passade ihop med grönsaker tillsammans med en guacamole-blandning på toppen. (Endast avocado, citron, salt och svartpeppar.)
Blev ändå lite för mycket, rätt stark chilismak!
Chili brukar inte besvära mig men den här gjorde det dagen efter. Kanske ska den användas varmt istället. Har 2/3 burk kvar, lite osäker på användningsområde.