2022-05-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Klarar du inte av att tänka längre än första led? Ryssland skiter väl fullständigt i om era och alla andra miljöorganisationer stör någon supply chain i mikroformat. Som att det gör någon skillnad..

Att däremot få tex Tyskland att lägga ner kärnkraft, en energikälla.med NOLL utsläpp för att sedan köpa rysk gas? Är ni så naiva så ni inte ser vilka ni egentligen jobbar för?

Och detta har exakt noll med XR att göra.
Citera
2022-05-02, 16:06
Medlem
JBernards avatar
Som medelsvensson får jag fan i mig krupp när några miljömuppar trasslar till min vardag. Tror ni inte att era "aktioner" får motsatt verkan? Att folk blir anti?
Citera
2022-05-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Vi får inget betalt alls. Jag tar ledigt från jobbet och förlorar pengar när vi kör aktioner.
Och för er info, de flesta har jobb.

Vi samlar in pengar för att betala de böter vi får.

Vilka sorters jobb är vanligast bland er medlemmar? Jag föreställer mig en viss skevhet i fördelningen jämfört med samhället i stort, men kan ju ha fel såklart. Finns det exempelvis byggjobbare med egen firma, eller market makers från något finanshus i truppen?
Citera
2022-05-02, 16:47
Medlem
Tradens avatar
Varför limmar ni inte fast er på järnvägen utanför Kaunisvaara eller liknande? Att stoppa lite trafik på Sveavägen är en sak. Men vill man göra skillnad får man väl ta i med storsläggan. En eller två man kanske inte räcker för att stoppa Green cargo i 120km/h men med hela truppen kanske det går
Citera
2022-05-02, 17:12
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Massa offtopic frågor här....

1, inte något XR tar direkt ställning till. Men kärnkraft är inte. c02 neutral om du trodde det. men låt oss hoppa den trötta debatten.

2, Inga är väl för naturgas? Vart har du fått det ifrån? Biogas är ju bättre visst. Lokal producerad.

3 och 4 stämmer inte.

5, OMG, vet inte ens vart jag ska börja. Utan urinvånare skulle jorden vara grön och fin? eller? tänk efter lite nu..

6, Jag skulle säga att miljömuppar ofta verkligen lever som de lär. Men är man en del av samhället kommer man bidra till det. Och som sagt det är inte individen som kommer rädda oss från the royal fuckup som klimatkrisen är.

8 , mossiga ideer du har....

9 , XR har inte något med vad ngn MPare gjorde för 8 år sen. Konstig fråga.
1) Det beror på hur man räknar men vid det radioaktiva sönderfallet som driver processen avges inte CO2. Räknar man in att det kostar CO2 att bygga kraftverken så vet jag inte riktigt hur man ser miljövinsten i drivmedelstillsatser som man skördar med fossildrivna fordon och sedan använder livsmedel som tex majs för att tillverka tillsatserna som därefter transporteras med fossildrivna fordon till tex sverige för att blandas i bränslet.. Och vi kan väl ändå vara överrens om att kärnkraft släpper ut mindre CO2 än kol/olje eldning..?

2) Biogas är något helt annat eftersom det kommer från förnybara resurser. Men du kan väl knappast missat att miljöföreträdare ofta är mer positiva till naturgas än tex olja eller kol?

3) Inte? Jag tycker ofta det är så.. Det blir ju allt som oftast resultatet av de "miljölösningar" som påtvingas oss... Har vi världens bästa rening så räcker inte det utan företagen åläggs ännu tuffare krav vilket leder till att de flyttar verksamheten till länder som har lugnare lagstiftning. Vi stänger vår kärnkraft och importerar smutsig el... osv osv..

4) Jag vet inte om just XR är kraftigt emot invandringen för jag känner inte er organisation men miljönissar i allmänhet står ju och gråter när vi inte kan importera oändligt med MENAiter.. Varför mixa ett bra budskap med ett så samhällsförstörande budskap? Tror miljörörelsen hade fått betydligt mer gehör om de samtidigt inte förespråkade att ta hit varje isis krigare de kan hitta...

5) Så varför går ni inte i fronten och komposterar er själva. Detta synsätt är ju fullständigt människofientligt. Var Hitler något på spåret med sina gasläger?

6) De miljömuppar jag träffar brukar ha både kläder, mobil, dator, hus, värme, bil osv osv.. Klä er i någon djurhud eller fikonlöv och flytta ut i skogen SEDAN kan ni komma och klaga på samhället..

7) Glömde du denna?

8) ..lökiga svar du ger.

9) XR kanske inte har det men det borde väl sticka lite i ögonen på er när andra miljövänner inte alls lever som dom lär? Blir ni inte förbannade för det smetar ju tyvärr av sig på er med..
Citera
2022-05-02, 18:07
Medlem
Citat:
Det stämmer inte alls. vart har du fått det ifrån?

Så vi släpper ut mer nu än under peaken på 60-talet?

Källa tack!
Citera
2022-05-02, 18:10
Medlem
Citat:
Sverige siffertrixar och räknar inte in en massa utsläpp. Dels från utdikade myrar och våra konsumtionsutsläpp i andra länder.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-fungerar-klimatbomben-som-gommer-sig-i-marken

Så cirka 20% högre utsläpp om vi räknar med utdikade våtmarker.

Så 3,54 ton * 1,2 = 4,25

Det är ju fortfarande väldigt väldigt lågt.... Och jag gissar andra länder inte räknar med ALLA utsläpp heller.

Hur stora är våra konsumtionutsläpp i andra länder?
Citera
2022-05-02, 18:14
Medlem
Citat:
Miljöskadliga subventioner 2,5 ggr större än miljöbudgeten 2020

Ah så en subvention är när staten inte tar ut skatt? Så om staten inte tar ut en skatt på luften jag andas så är jag subventionerad?
Citera
2022-05-02, 18:18
Medlem
Citat:
slutet av augusti hade världen satsat sammanlagt 12,2 tusen miljarder dollar i krisstöd p.g.a. pandemin. Att ta itu med klimatkrisen sägs vara för dyrt. Men 10% av den summa som nu satsas på ekonomisk återhämtning vore tillräckligt för att nå utsläppsmålen i Parisavtalet.

Men Sverige släpper ju ut väldigt lite! Så varför åker du inte till Kina och klagar? Eller stoppar flyg på Arlanda/Bromma istället för att sätta dig på E4 och hindra vanliga svenskar som ska hämta barn osv?
Citera
2022-05-02, 18:18
Medlem
Citat:
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Så du duschar aldrig?
Citera
2022-05-02, 18:20
Medlem
Citat:
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Borde ni inte jävlas med politikerna istället för vanligt folk?
Citera
2022-05-02, 18:48
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Visst är väl Extinction Rebellion en psy-op? Iscensatt av element inom Regering för att skapa ilska relaterat till Miljörfrågor, så att man sedan har något att skylla på när man fattar miljöbeslut som kommer att inverkar på folks ekonomi och göra deras live sämre? Indirekt sponsrat av Ryssland och World Economic Forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in