2022-07-03, 12:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej tack. Ja nä jag tänkte man kunde tänka lite progressivt. Långsammare än 0 km/h vore ”pass på för mötande trafik i eget körfält”. Det kanske skulle skärpa uppmärksamheten. Somliga i tråden synes anse att redan 40km/h föröver är att likställa med 0, och allt under 40 föröver borde ju därmed vara akteröver och således ett möte. Med förvirring kring ”lanternornas” placering och innebörd. Endast varningsblinkers synes tillförlitligt indikativt och bör därmed brukas av samtliga trafikanter non-stop. Eller alltså aldrig slås av. Kanske ett vinnande koncept? Vägbanorna slås ihop och trafikanter uppmanas färdas bäst de vill. Men med försiktighet. Ring any time. Du blir uppringd samma eftermiddag, och får en tid med en receptionist som kanske kan boka in en tid nästa månad om det finns nån ambulans som är på humör. Och då visar sig verkligen kunna rycka ur. Förlåt rycka ut. Vår personal har upplevt trauma och vi vill ogärna begå arbetsmiljöbrott. Sjöräddningen nås på annat nummer och en ytbärgare kan va slugt om båda körriktningarna är igenkorkade med tragik. Förlåt trafik. Ange då inte att olyckan skett på land utan ange bara gps-koordinater. De är enligt avtal förbjudna att rädda över land men ser vanligtvis ingen större skillnad.

Kunde man istället nå konsensus kring en del ting, som att 0 är 0 och 40 40, och att en lastbil borde framföras som om den och dess förare led samma skada vid kollision som mindre bilar, och kunde väja för hinder, och att vägbanan på en motorväg aldrig är en bra plats att vistas på, och att inkommande trafik bör betraktas som blinda projektiler, så kanske det går att komma nånstans. Även bland tankarna. De i skallen.

Man kanske kunde införa nåt slags krage eller pannband eller spjut i kupé på lastbil som skulle göra chauffören illa vid en träff på omgivningen? Ett slags garantiwhiplash? Eller -slap. Andra kan fundera vidare på detaljerna.

Inspiration till utformningen av trafiken kunde kanske hämtas från radiobilarna på Gröna Lund. De verkar ha kommit på en del vinnande enskildheter som borde kunna överföras tiil verkliga livet utan alltför stora kostnader.
Citera
2022-07-03, 12:41
Avstängd
Takpapps avatar
Det är ju solklart att om polacken inte hade varit en idiot som stannade i vänsterfil hade ungdomarna säkerligen levat idag.

Det är likaså solklart att lastbilschauffören är en idiot som inte saktade in.

Ur domen:

Citat:
Av den åberopade filmen framgår att det strax efter att vägbanan delar sig i tre filer syns varningsblinkers från en bil längre fram på motorvägen. Detta syns en dryg minut innan kollisionen. Inledningsvis framgår det inte tydligt om varningsljusen kommer från norr- eller södergående vägbanan. Det är även svårt att avgöra när rök börjar synas, men i vart fall cirka tio sekunder före kollisionen syns en kraftig rökutveckling framför lastbilen. Därefter passerar lastbilen bilen med påslagna varningsblinkers och endast några sekunder senare kör lastbilen in i minibussen. Minibussen stod i höger körfält utan belysning och syntes på grund av rök och mörker inte förrän lastbilen var precis bakom minibussen. I filmen anges via GPS lastbilens hastighet till mellan 82-83 km/h under den aktuella tiden.

Idioten kör i 10s genom kraftig rök utan att sakta in???
Citera
2022-07-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag undrar om människor förstår förutsättningar för nattkörning på vintern. Det är knappt någon som saktar in i ett möte. Det hänger på att mötande varnar för mörka hinder på ens sida.

Förklara för din åkare varför du förbrukar 35 procent mer bränsle än de andra med att du saktar in till 30 km i timmen vid varje möte och se reaktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ja, eller som i detta fallet där man kör linehaul på fasta avgångs- och ankomsttider.
Varje minut av resan är intecknad redan från start.

Det säger faktiskt en del att ingen någonsin tycks vilja lyfta frågan om åkeriernas och politikernas ansvar. Visst, yrkesförare ska vara uppmärksamma, föregå med gott exempel och inte bryta mot lagen, men alla vet ju att det inte är så det funkar i praktiken ute i arbetslivet. Och inte fan är det chaufförernas fel.

Jag har hört folk berätta hur de hotats med sparken för att de vägrat bryta mot lagen under sina körningar.
Citera
2022-07-03, 14:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Det är ju solklart att om polacken inte hade varit en idiot som stannade i vänsterfil hade ungdomarna säkerligen levat idag.

Det är likaså solklart att lastbilschauffören är en idiot som inte saktade in.

Ur domen:

Tack för den. Finns en del att ta på där. Dock verkar ju tidsangivelser en smula osäkra. ”Flera sekunder” efter passage av polacken ger lite konstig bild. Jag trodde vanen och polacken stod nästan parallellt. Kanske inte är avgörande. Men ”över en minut” och ”tio sekunder” torde ju åtminstone vara tillräckligt för de flesta. Mycket bättre räkmacka kan man ju knappast kräva. Under några förhållanden som helst. Hade det vart dagsljus och kurvigt hade esten följaktligen inte haft en chans att överleva själv. Var han i pentryt eller stirrar han på polacken?

En minut, vad är det? 820 meter?
Senast redigerad av Lonnrot 2022-07-03 kl. 14:29.
Citera
2022-07-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Det är din tolkning.

Ett annat sätt att se på det är att läsa så som det är skrivet:

Citat:
Det är även svårt att avgöra när rök börjar synas, men i vart fall cirka tio sekunder före kollisionen syns en kraftig rökutveckling framför lastbilen

"syns en kraftig rökutveckling framför lastbilen" är inte samma sak som att köra igenom rök.

Är alla överens om att det som syns på filmen är samma sak som föraren sett?

Jag förstår om frågeställningen är lite abstrakt, men min erfarenhet från diverse upptagningar med actionkameror och dashcams är att man blir förvånad vad dom plockar upp i skymning och mörker.
Framförallt registrerar dom allt dom ser, iskallt, och låter oss spola fram och tillbaka i efterhand - tills vi sett det vi vill och kan fälla ett avgörande. I efterhand.

Riktigt så enkelt är det inte i verkligheten
Blicken fastnar allt för ofta i den del av vägen som lyses upp av strålkastarna.

Klart är att varningsblinkers betyder något och att varningsblinkers i K1 både är ovanligt och oroande - oavsett om det är i den egna körriktningen eller i mötande.
Chauffören borde saktat ner så att han kunde passera säkert.

Kanske för domen något gott med sig - att gästarbetare och hemmachaufförer blir mer uppmärksamma på oskyddade trafikanter och potentiellt farliga situationer på och bredvid vägen.

Men, troligen är det business as usual även när nästa arbetsvecka drar igång. Tyvärr.
Citera
2022-07-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det säger faktiskt en del att ingen någonsin tycks vilja lyfta frågan om åkeriernas och politikernas ansvar. Visst, yrkesförare ska vara uppmärksamma, föregå med gott exempel och inte bryta mot lagen, men alla vet ju att det inte är så det funkar i praktiken ute i arbetslivet. Och inte fan är det chaufförernas fel.

Jag har hört folk berätta hur de hotats med sparken för att de vägrat bryta mot lagen under sina körningar.

Ungefär så ja.

Jag ser ingen i tråden som tycker det är märkligt att en estländare arbetar för ett svenskt åkeri, eller reflekterar över varför ingen svensk chaufför vill ha körningen.
Citera
2022-07-03, 14:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är din tolkning.

"syns en kraftig rökutveckling framför lastbilen" är inte samma sak som att köra igenom rök.

Jag förstår om frågeställningen är lite abstrakt, men min erfarenhet från diverse upptagningar med actionkameror och dashcams är att man blir förvånad vad dom plockar upp i skymning och mörker.
Framförallt registrerar dom allt dom ser, iskallt, och låter oss spola fram och tillbaka i efterhand - tills vi sett det vi vill och kan fälla ett avgörande. I efterhand.

Blicken fastnar allt för ofta i den del av vägen som lyses upp av strålkastarna.

Klart är att varningsblinkers betyder något och att varningsblinkers i K1 både är ovanligt och oroande - oavsett om det är i den egna körriktningen eller i mötande.

Kanske för domen något gott med sig - att gästarbetare och hemmachaufförer blir mer uppmärksamma på oskyddade trafikanter och potentiellt farliga situationer på och bredvid vägen.

Men, troligen är det business as usual även när nästa arbetsvecka drar igång. Tyvärr.

Fetat. Du har rätt. Men det ger bara ännu bättre förutsättningar att undvika olycka.
Citera
2022-07-03, 14:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är din tolkning.

Fetat två :

Jovars. Om inget annat varnar för fara. Då ska impulsen vara den motsatta. Dvs sakta ner för att kunna bemöta en oväntad situation var som helst framåt i körriktningen. Röken är då knappast en indikation på att man inte behöver lätta på gasen. Ens om det vore dimma eller moln eller vadsom.

Inte sällan har man på motorväg o nattetid god ledning av annan trafiks beteende framför en själv. Här har vad jag förstår inte mycket av den varan funnits. (Men jag kan ha fel). Dvs röda baklysen som försvinner iväg, vid sidan av framljus som är mötande. Här har vad jag förstår bara varningsblinkande bil synts till varpå chaufförn kan antas ha bländat av (— vilket vid rök eller dinma i alla händelser är bättre än helljus). Men inget av det han ser borde föranleda föreställningen att han lugnt kan fortsätta. Tycker jag.

Däremot kan han ju ha brottats med sitt samvete eller instruktion från chefen och/eller kortslutit på motstridiga överväganden. Ung som han var. Men hade han kört sin egen utställningslotus från 1935 för att tilläggsförsäkra den i Malmö, med småbarn i sätet bredvid, så hade han ju betett sig annorlunda. Han borde inte kört annorlunda här. Bilen som brann framför kunde ju va nån annans utställningslotus. Eller hans egen, men körd av hans gode vän. Och fortf. med hans egen son i framsätet.

Gör nån film på det här vill jag gärna ha royaltys...
Senast redigerad av Lonnrot 2022-07-03 kl. 14:58.
Citera
2022-07-03, 16:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fetat två :

Jovars. Om inget annat varnar för fara. Då ska impulsen vara den motsatta. Dvs sakta ner för att kunna bemöta en oväntad situation var som helst framåt i körriktningen. Röken är då knappast en indikation på att man inte behöver lätta på gasen. Ens om det vore dimma eller moln eller vadsom.

Inte sällan har man på motorväg o nattetid god ledning av annan trafiks beteende framför en själv. Här har vad jag förstår inte mycket av den varan funnits. (Men jag kan ha fel). Dvs röda baklysen som försvinner iväg, vid sidan av framljus som är mötande. Här har vad jag förstår bara varningsblinkande bil synts till varpå chaufförn kan antas ha bländat av (— vilket vid rök eller dinma i alla händelser är bättre än helljus). Men inget av det han ser borde föranleda föreställningen att han lugnt kan fortsätta. Tycker jag.

Däremot kan han ju ha brottats med sitt samvete eller instruktion från chefen och/eller kortslutit på motstridiga överväganden. Ung som han var. Men hade han kört sin egen utställningslotus från 1935 för att tilläggsförsäkra den i Malmö, med småbarn i sätet bredvid, så hade han ju betett sig annorlunda. Han borde inte kört annorlunda här. Bilen som brann framför kunde ju va nån annans utställningslotus. Eller hans egen, men körd av hans gode vän. Och fortf. med hans egen son i framsätet.

Gör nån film på det här vill jag gärna ha royaltys...

Och jag menar då inte att alla lastbilschaufförer borde köra omkring o känna sig som nån j-a balettskola eller undvika skada varje insekt på vägen. Men man anpassar ju körningen efter vad man förmår kontrollera i varje enskilt ögonblick. Det finns inget annat sätt. Och ska chaufförer råka köra på saker eller slå emot så får väl det vara det egna inhägnade speditionskontoret eller en lastbrygga eller en god väns lastbil på en parkering. Där brukar ju kanske hända saker, men andra lär ju omvänt sätta en viss heder i att bemästra den typen av manövrering. På inhägnat område.

Sen att tjugo av hundra bilister kanske råkat göra ungefär som han gjorde där i backen förändrar ju ingenting vad gäller påföljd. Liven kan han inte ersätta och han får leva med det där. Men det är skadligt. Och därför förbjudet.

Hans advokat tyckte att rättvisan letade syndabock, men det måste ju va efterföljande fordons sak att väja. Och till skillnad från i utförsåkning så förväntas man ju på vägar fullt ut kunna behärska sin framfart. De exakta följderna må ju vara en aning bortom vad man kan föreställa sig, men inte kollisionen som sådan.
Senast redigerad av Lonnrot 2022-07-03 kl. 17:11.
Citera
2022-07-03, 22:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tack för den. Finns en del att ta på där. Dock verkar ju tidsangivelser en smula osäkra. ”Flera sekunder” efter passage av polacken ger lite konstig bild. Jag trodde vanen och polacken stod nästan parallellt. Kanske inte är avgörande. Men ”över en minut” och ”tio sekunder” torde ju åtminstone vara tillräckligt för de flesta. Mycket bättre räkmacka kan man ju knappast kräva. Under några förhållanden som helst. Hade det vart dagsljus och kurvigt hade esten följaktligen inte haft en chans att överleva själv. Var han i pentryt eller stirrar han på polacken?

En minut, vad är det? 820 meter?

Det är fastställt att lastbilen körde i 82-83km/h

Det motsvarar 23m/s.

10 sekunder är alltså 230 meter. På videon syns alltså röken tydligt på 230 meters håll. Kamerar har som regel dåligt "mörkerseende" så det är högst troligt att röken synts tidigare för föraren.

Om dessa "flera sekunder" är tre eller fler, så är det åtminstone 75m från bilen med varningsblinkers fram till minibussen, och röken har synts i minst 150m redan.

Bilens varningsblinkers syntes minst en minut innan, 60 sekunder. Den syns alltså så långt som ca 1,5 kilometer.

Lastbilsföraren har haft enormt gott om tid på sig att fundera och agera. Men har helt enkelt skitit i vad han såg, eller inte alls tittat på vägen.
Citera
2022-07-03, 22:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nån borde skicka ett brev till idioten i vänsterfilen. Det är otvivelaktigt denne som är skyldig till att 3 människor är döda och en chaufför fått sitt liv förstört.

De andra har naturligtvis också ansvar, men det är uppenbart att vänsterparkeringen orsakade olyckan givet ungdomarnas beteende.

Att stanna sin bil och slå på varningsblinkers orsakade ingen skada, nej. Tvärtom hade det kunnat rädda liv om det inte varit för att det var en ignorant idiot till lastbilschaufför som sket fullständigt i vad han såg och bara körde på helt obehindrat.

Lustigt nog var det inga andra som körde in i några fordon, varken före eller efter idioten till lastbilschaufför.

Mycket riktigt kom också domstolen fram till att lastbilschauffören burit sig så illa åt att det var brottsligt, och ingen annan har begått något brott. Tvärtom konstaterar domstolen att ungdomarna agerat på ett sätt som kan förväntas.

Bara en idiot fattar inte ovanstående enkla och grundläggande saker.
Citera
2022-07-03, 22:26
Medlem
trngws avatar
Citat:

Förklara för din åkare varför du förbrukar 35 procent mer bränsle än de andra med att du saktar in till 30 km i timmen vid varje möte och se reaktionen.

Jag vet en kille som fick förklara för sin åkare varför han kört ihjäl tre ungdomar med åkarens lastbil som han också kvaddade på kuppen, och fick sitta i buren i sju veckor, för att han INTE saktat in när han såg fordon med varningsblinkers på vägen.

seriouslyfuckedup, definitely.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in