2022-04-30, 12:14
Medlem
Inte ett skit alt en symboliskt summa på 1-2 lök.

Man vill sina barns bästa, alltså betalar man för dem så länge du studerar och bor hemma.
Citera
2022-04-30, 12:17
Medlem
För mig beror det på om barnet jobbar eller pluggar och vilken boendeform som erbjuds hemma.

Om barnet jobbar och bor i ett attefallshus på gården är det skälig hyra som gäller. Matkostnaden får barnet i huvudsak stå för själv i sådant fall.

Om barnet däremot bara pluggar och bor i barndomsrummet skulle jag inte ta ut hyra och bjuda på maten, men kanske kräva gentjänster, t.ex. hjälp med handling, städning, tvättning osv.

Om barnet jobbar och bor kvar i barndomsrummet skulle jag verka för att barnet skaffar eget boende så snart som möjligt. Hade nog tagit ut hyra för att skynda på processen. (Ett problem med att ta ut hyra för bostad i hemmet är att barnet kan känna sig friare att ha hemmafester och låta sin partner eller t.o.m. kompisar bo där längre perioder, vilket kan fungera ett tag men vara lite påfrestande för övriga i familjen i längden.)

Om barnet pluggar och bor i attefallshus på gården är det lite knepigare, särskilt om det skulle finnas syskon som också snart tänker börja plugga. Eventuellt hade jag tagit ut en liten hyra som jag skulle spara för att kunna använda som insats till egen bostad för barnet i framtiden.

I samtliga fall hade jag krävt att barnet ställer sig i bostadskön till hyreslägenhet på orten.
Citera
2022-04-30, 12:23
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Jag flyttade hemifrån vid 18 och bor vid 62 fortfarande hemifrån.
Packa och stick!

Bostadsmarknaden och bostadsbristen är betydligt värre idag än för 44 år sedan.
Citera
2022-04-30, 12:26
Medlem
Alla resonerat så olika och det finns väl inte något rätt eller fel. Mina föräldrar lätt mig bor för en symbolisk summa om jag skötte trädgård, gräs och snö samt var avbytare i ladugården när folk dom var borta.
Om man bara blir hemma utan att göra något alls i hemmet tycker jag att man skall betala mer.
Citera
2022-04-30, 12:42
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Hur kan det vara rimligt? Om du går ut & äter med kompisarna, delar ni notan procentuellt efter inkomst?

Såklart inte, men har du ett bättre förslag?
Citera
2022-04-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Haha, har haft eget hem drygt 20år iaf. Det är du och inte jag som skriver att du saknar ett hem.
Nej.
Jag har haft egen lgh sen jag var 18 och är nu 62.
På Östermalm.
Då är vi klara nu?
Citera
2022-04-30, 13:02
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDazed
Vad skulle ni säga är rimligt för en 22 årig student att betala hemma? Förstår givetvis att det är väldigt individuellt, men hade ändå uppskattat att få lite perspektiv.

Började jobba när jag var 15 och har sedan dess varit relativt självförsörjande(kläder, mat, resor, transport, datorprylar, möbler etc). I samband med att jag fyllde 18 år började jag också betala hyra, runt 3000, vilket sedan gick upp i 5000 + min egen matkostnad på ca 2000 när jag fick ett jobb där jag tjänade cirka 20.000 i månaden. Nu är jag student och har lån och betalar samma summa. Är medveten om att jag hade kunnat få det billigare genom att bo i studentbostad och dylikt, men har inte haft någon motivation att ta tag i det p.g.a. utbrändhet/beroendeproblematik/adhd/sjukdom, bland annat. Det och att vi har det rätt kasst ställt ekonomiskt här hemma i omgångar, och jag känner någon slags skyldighet att bo kvar för att kunna bidra.

Ska börja jobba nu i sommar innan just studerar vidare, men tanken på ekonomi stressar sönder mig(och har gjort i några år nu), vilket jag känner att jag inte riktigt har råd med rent mentalt, särskilt nu när min sjukdom är under kontroll. Många av mina vänner har lägenhet ihop med sin partner, och de som bor hemma betalar inte ens i närheten av vad jag gör, så känner mig ganska ensam i detta.

Alltså jag tycker det låter ganska rimligt för 5000 + mat och har svårt att tro att du kommer undan billigare i en annan lägenhet. Det kan ju dock innebära en frihet som ör värd att betala för.

Saker som kostar när man bor själv är ju även hemförsäkring, el + nätavgift, TV-licens etc
Citera
2022-04-30, 13:21
Medlem
Jag kan själv inte förstå föräldrar som tar hyra av sina barn. Nu är det för oss 4-5 år kvar innan det blir aktuellt att största barnet kan flytta ut, men jag skulle aldrig komma på tanken. Vi finns ju där för dem. Jag kan köpa ett argument att det finns en lärdom i att förstå hur pengar fungerar, men då tycker jag det finns bättre sätt att lösa det på. Exempelvis att hjälpa till att säkerställa att barnen varje månad sparar en viss %.

TS, jag skulle rekommendera dig att flytta ut till en studentlägenhet.
Citera
2022-04-30, 13:58
Medlem
Beroende på vad du får och vad din lön är såklart, men skulle jag säga 3000-5000/mån där allting ingår inklusive mat är rimligt.
Citera
2022-04-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Inte ett skit alt en symboliskt summa på 1-2 lök.

Man vill sina barns bästa, alltså betalar man för dem så länge du studerar och bor hemma.

Du tänker som mig nu kommer jag ej få egna barn men om jag blir farbror så kommer dom barnen få körkort och alltid ett trygg boende hemma hos mig om de skulle behöva klart man ställer upp för de yngre så de kan få ett anständigt liv utan att behöva kämpa från 0.
Citera
2022-04-30, 14:23
Medlem
Om mina barn har jobb och skulle bo kvar hemma av någon anledning hade jag tyckte det var rimligt med ca 30% av boendekostnaden och sen en rimlig summa för maten.

Syftet med det är att barnet ska få en sund bild av sin ekonomi, och vad det kostar att bo och leva.

Pengarna hade jag däremot sparat undan på ett konto utan hans vetskap och gett tillbaka när det är dags för honom att köpa ett boende.
Citera
2022-04-30, 14:47
Medlem
Många intressanta perspektiv. Tackar för all respons.

Lyckades förhandla ner mig till 4000, men har börjat kolla upp studentbostäder och möjlighet till inneboende.

Lite förtydligande av situationen: mina föräldrar är skilda, dvs vi är två personer som delar på en trea på 81 kvadratmeter, vilket jag personligen tycker är för stort och har nämnt ett antal gånger.

I de här 5000 kronorna ingår hyra, hemförsäkring, el, bredband, och dylikt. Mat, transport, hygienprylar, medicin och läkarbesök står jag för helt själv. Att få bo billigare gentemot att hjälpa till hemma förstår jag inte riktigt, då jag anser att det bör förväntas av en oavsett. Så att hjälpa till med tvätt, laga mat, fixa trädgården och att handla gör jag mer än gärna.

Mitt största bekymmer har varit att det inte har blivit många pengar över till sparande på senaste tiden. Att jag däremot hade en tendens att bränna mycket pengar förr, är mitt eget fel och något som jag givetvis nu tar på största allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in