Citat:
Ursprungligen postat av
MrDazed
Vad skulle ni säga är rimligt för en 22 årig student att betala hemma? Förstår givetvis att det är väldigt individuellt, men hade ändå uppskattat att få lite perspektiv.
Började jobba när jag var 15 och har sedan dess varit relativt självförsörjande(kläder, mat, resor, transport, datorprylar, möbler etc). I samband med att jag fyllde 18 år började jag också betala hyra, runt 3000, vilket sedan gick upp i 5000 + min egen matkostnad på ca 2000 när jag fick ett jobb där jag tjänade cirka 20.000 i månaden. Nu är jag student och har lån och betalar samma summa. Är medveten om att jag hade kunnat få det billigare genom att bo i studentbostad och dylikt, men har inte haft någon motivation att ta tag i det p.g.a. utbrändhet/beroendeproblematik/adhd/sjukdom, bland annat. Det och att vi har det rätt kasst ställt ekonomiskt här hemma i omgångar, och jag känner någon slags skyldighet att bo kvar för att kunna bidra.
Ska börja jobba nu i sommar innan just studerar vidare, men tanken på ekonomi stressar sönder mig(och har gjort i några år nu), vilket jag känner att jag inte riktigt har råd med rent mentalt, särskilt nu när min sjukdom är under kontroll. Många av mina vänner har lägenhet ihop med sin partner, och de som bor hemma betalar inte ens i närheten av vad jag gör, så känner mig ganska ensam i detta.
Alltså jag tycker det låter ganska rimligt för 5000 + mat och har svårt att tro att du kommer undan billigare i en annan lägenhet. Det kan ju dock innebära en frihet som ör värd att betala för.
Saker som kostar när man bor själv är ju även hemförsäkring, el + nätavgift, TV-licens etc