2022-04-29, 22:01
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Om man har 30 semesterdagar och får sin semester beviljad. Kan man då säga upp sig samma dag (en månads uppsägning) så man slipper hänga kvar där en månad?
Citera
2022-04-29, 22:07
Medlem
Homoaktivists avatar
Onödigt att betala sin egen uppsägningstid dock.

Men ja det kan du, då uppsägning gäller från den dagen du lämnar in avskedsansökan.
Citera
2022-04-29, 22:43
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Onödigt att betala sin egen uppsägningstid dock.

Men ja det kan du, då uppsägning gäller från den dagen du lämnar in avskedsansökan.

Men om man säger upp sig första februari och tagit semester från första februari till sista februari så får man väl ändå bara lön för februari? Vad blir skillnaden?

Fråga 2.
De kan inte dra tillbaka semestern då väl?
Citera
2022-04-29, 22:57
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg

Fråga 2.
De kan inte dra tillbaka semestern då väl?

Nej dom kan inte dra tillbaka semestern.
Citera
2022-04-29, 23:27
Medlem
Diamondgrits avatar
Det här är en äkta klassiker vid uppsägning, om man har en hel semester intjänad och inte kommer att bli arbetsbefriad så säger man upp sig dagen innan man går på (inbokad och godkänd) semester.
Citera
2022-04-29, 23:34
Medlem
killawifes avatar
Det går utmärkt att göra så men det finns ett litet problem med det. Om man inte har ett annat jobb som väntar direkt efter semestern så blir man arbetslös. När man säger upp sig själv så får man då 45 dagars avstängning från a-kassa samt även karens efter detta. Så man är utan pengar i ett par månader minst. Oftast får man en slutlön från företaget som täcker den ena månaden och sen kan man även leva på sina semesterpengar i en månad till. men om man redan har tagit ut sina semesterpengar i lön så har man inga pengar till den andra månaden och det blir lätt lite jobbigt.
Jag gjorde själv så när jag slutade i samband med en flytt och det kostade mig lätt 25000 när jag flyttade med dubbla hyror, räkningar, avgifter och skit. Hade jag inte haft sparade pengar så hade slutlönen aldrig räckt.
Citera
2022-04-29, 23:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Om man har 30 semesterdagar och får sin semester beviljad. Kan man då säga upp sig samma dag (en månads uppsägning) så man slipper hänga kvar där en månad?

Tidigare beviljad semester kan ju ställas in om personen behövs för överlämning innan denne slutar.

Men generellt brukar det inte vara svårt att komma överens om att ta ut sin återstående semester innan man säger upp sig.
Citera
2022-04-30, 00:16
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tidigare beviljad semester kan ju ställas in om personen behövs för överlämning innan denne slutar.

Men generellt brukar det inte vara svårt att komma överens om att ta ut sin återstående semester innan man säger upp sig.

Överlämning? Scenario?
Citera
2022-04-30, 00:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Överlämning? Scenario?

Du behöver ju kanske lämna över uppgifter, visa någon ny, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in