2022-04-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Hur kan man hata kontanter?
Jag hatar min fd fru nr 2, MP och ärtsoppa men det är ju förståeligt.

Okej, jag hatar kontanthantering som mest är omständligt, inte kontanter i sig...
Citera
2022-04-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Värt att förtydliga här är att du inte är skyldig att stanna tills polisen kommer. Det är heller inte säkert att polisen ens åker ut på ett sådant ärende.

Dummaste jag hört.
Om personalen envarsgriper dig för bedrägeri kan dom definitivt kvarhålla dig tills att polis kommer, om polis bedömer att det är lämpligt.
Citera
2022-04-29, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av Migrationsverket33
Dummaste jag hört.
Om personalen envarsgriper dig för bedrägeri kan dom definitivt kvarhålla dig tills att polis kommer, om polis bedömer att det är lämpligt.
Och du tror att grund för envarsgripande för bedrägeri föreligger när ditt kort inte fungerar och de inte tar kontanterna du erbjuder?
Citera
2022-04-29, 15:43
Medlem
Citat:
Och du tror att grund för envarsgripande för bedrägeri föreligger när ditt kort inte fungerar och de inte tar kontanterna du erbjuder?

Självklart finns det grund för envarsgripande. Du tror inte att det redan finns människor som satt detta förfarande i system?
"Åh nej, strul med banken och ni tar inte kontanter, buhu, men lycka till, jag går nu"?

Självklart grip.
Citera
2022-04-29, 15:44
Citat:
Självklart finns det grund för envarsgripande. Du tror inte att det redan finns människor som satt detta förfarande i system?
"Åh nej, strul med banken och ni tar inte kontanter, buhu, men lycka till, jag går nu"?

Självklart grip.
Kan du visa en enda dom där detta godkänts?

Du kan också förklara hur du får det till bedrägeri när man erbjuder betalning.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-04-29 kl. 15:48.
Citera
2022-04-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Säg att du äter på en restaurang och när du ska betala inträffar något av följande:

- Kortet funkar inte. Att det kan hända ser vi med all önskvärd tydlighet i och med Swedbanks haveri.

- Du halar fram en femhundring och restaurangen förklarar att man är kontantfri.

Hur gör man nu?

Skaffa en bank med riktig valuta, crypto.com eller binance eller liknande, och kör deras visa kort.
Citera
2022-04-29, 15:53
Medlem
Citat:
Kan du visa en enda dom där detta godkänts?

Du kan också förklara hur du får det till bedrägeri när man erbjuder betalning.

Du har säkert rätt.
Citera
2022-04-29, 17:00
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Säg att du äter på en restaurang och när du ska betala inträffar något av följande:

- Kortet funkar inte. Att det kan hända ser vi med all önskvärd tydlighet i och med Swedbanks haveri.

- Du halar fram en femhundring och restaurangen förklarar att man är kontantfri.

Hur gör man nu?

Tar springnota.

Varenda zigenare kan ju detta.
Citera
2022-04-29, 17:07
Medlem
Självklart inte skulle jag säga

Jag har försökt att betala med kort, det fungerar inte. Då erbjuder jag mig att betala kontant, om säljaren då vägrar ta mot dessa finns naturligtvis inte något skäl för envarsgripande för bedrägeri. Jag har försökt betala på anbefallt sätt, det fungerade inte, då erbjuder jag alternativ betalning så på vilket sätt har jag förfarit bedrägligt?

Citat:

Självklart grip.
Citera
2022-04-29, 17:25
Medlem
Niguers avatar
Citat:

Hur gör man nu?

Ge femhundringen till någon med ett fungerande kort? Jag skulle tanka imorse men korthelvetet medgavs inte, visade sig att mitt saldo är på minus 2400:- , men jag hade några hundra på mig så att en annan figur kunde låta mig tanka några liter på hans kort. Har Swedbank så det är antagligen på grund av deras haveri.
Citera
2022-04-29, 17:30
Medlem
Citat:

Hur gör man nu?

Jag hamnade i ett snarlikt scenario på en restaurang i en mindre ort i Tyskland. Svenskt övertygad om att mitt kort skulle accepteras överallt hade jag inte kontanter på mig. Jag fick åka till grannbyn där uttagsautomat fanns och återvända och betala. Kein Problem.
Citera
2022-04-29, 17:42
Medlem
Det hände då och då när jag jobbade i restaurang. Oftast tog vi legetimation/körkort i pant varpå kunden fick återkomma med betalning dagen därpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in