2022-04-29, 00:03
Medlem
Knickzs avatar
Tänk om det gick att vara odödlig som människa, vad skulle fördelarna se ut då? Människan är helt odödlig, hur kan man uppnå sina mål i livet då? Ännu bättre, hur skulle man kunna leva sitt liv då?

Hur skulle det se ut och vem kan tänkas uppfinna odödlighet för människan, vilket företag har teknologin för detta tror ni?
Citera
2022-04-29, 00:10
Medlem
Milton.Millss avatar
Människan är en organism och organismer föds, lever och dör. Du kan ju fråga runt på äldreboenden och fråga dem om de vill leva för alltid. Jag som jobbat på ett sådant till skillnad från dig kan ju direkt avfärda dina våta drömmar. Hellre då att uppfinna botemedel mot alla tänkbara krämpor så man kan få en värdig ålderdom.
Citera
2022-04-29, 00:23
Medlem
knark-kungens avatar
Har du sett filmen in time?

Ingen pallar leva för evigt, för bara några livstider sedan var medellivslängden 35, nu blir vi närmare 100 år, folk blir deprimerade av att leva för länge.
Citera
2022-04-29, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knickz
Tänk om det gick att vara odödlig som människa, vad skulle fördelarna se ut då? Människan är helt odödlig, hur kan man uppnå sina mål i livet då? Ännu bättre, hur skulle man kunna leva sitt liv då?

Hur skulle det se ut och vem kan tänkas uppfinna odödlighet för människan, vilket företag har teknologin för detta tror ni?
tid är relativt, vissa av oss deltar ej i illusionen av reinkarnationscykeln utan (de)materialiserar oss istället när vi känner för det
Citera
2022-04-29, 08:04
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:

Vore extremt dåligt för mänskligheten. Tänk dig Löfvén som evig statsminister i Sverige.
Citera
2022-04-29, 08:20
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Har du sett filmen in time?

Ingen pallar leva för evigt, för bara några livstider sedan var medellivslängden 35, nu blir vi närmare 100 år, folk blir deprimerade av att leva för länge.
Jag hoppas du vet att man blev 80-100 år då med men barnadödligheten var hög och fler unga människor dog av sjukdommar, men det låter inte som om du gör det.
Citera
2022-04-29, 08:21
Medlem
Just odödlighet tror jag är omöjligt, men mycket längre liv tror jag säkert kommer att uppfinnas, typ att det åldrande du nu gör på 10 år kanske tar 20-30-50 år istället, sen om det blir pga genterapi eller små naniter som fixar telomererna i cellerna får man ju se. Men däremot tror jag inte vi som lever i dag hinner uppleva det, kanske blir det under barnbarnsbarnens levnad. Just nu i dag har vi väl en större chans att hålla oss friska längre som gamla, om man tränar regelbundet och äter bra och tar hand om sig. Det finns ju mycket bättre kunskap i dag om vad som sliter och skadar kroppen.
Senast redigerad av Mon81 2022-04-29 kl. 08:24.
Citera
2022-05-05, 22:51
Medlem
Jag tror det snart blir möjligt att bli odödlig eller många hundra år i varje fall. Vi vet mer och mer om exakt vad, som styr åldrandet. Därifrån borde det inte vara så långt att kraftigt minska åldrandet. Tänk Håkäring (en hajart) som kan bli över 200 år eller fladdermus som blir väl över 10 år till skillnad från möss som bara blir max 3 år. Ja för man ska jämföra de flesta fladdermöss med möss i det här avseendet. De har liknande ämnesomsättning och annan fysiologi, som är relevant för livslängd, men lever alltså flera gånger längre. Jag spekulerar så klart, men tänk en förlängning av de möjligheter, som redan finns i naturen, våra ökande kunskaper om åldersmekanismer, DNA teknik o.s.v.

Jag hoppas dock att människan inte lyckas att förlänga livet många gånger om. Det är bara problem. När vi får evigt, skulle jag tro att vi slutar att leva och bara ägnar oss att överleva så länge som möjligt. Tänk själv. Även om hjärtat kan slå i evigheter, så måste du akta dig för olyckor annars dör du av det. Ska du gå genom livet med hjälm och knäskydd? Vad gör vi med befolkningsökningen om ingen dör? Antagligen kommer många av oss vara rätt less på livet efter ett par hundra år, men de flesta av oss kan inte göra slut på det. Tvärtom är det troligare att vi kämpar vidare allt vad vi kan trots att vi bara blir deppigare med åren.
Citera
2022-05-06, 13:58
Avslutad
Det är inte många saker människan uppfunnit som håller i 100 år vid dagligt vårdslöst användande.
Citera
2022-05-08, 23:45
Medlem
Citat:

Finns organisationer som arbetar om detta. Se sens.org exempelvis. Dem vill ta en snapshot av ditt DNA och använda det som referens för att sakta ner åldrandet. Se det som om du försökte ta en duk och göra rent en CD risk från dess repor. Det förlänger i teorin åldrandet. Med andra ord kanske det tar 45 år för dig innan du blir 40. Dem har gjort stadig progress, men jag gissar på att det är 20 år kvar innan vi ser något stort.
Citera
2022-05-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Människan är en organism och organismer föds, lever och dör. Du kan ju fråga runt på äldreboenden och fråga dem om de vill leva för alltid. Jag som jobbat på ett sådant till skillnad från dig kan ju direkt avfärda dina våta drömmar. Hellre då att uppfinna botemedel mot alla tänkbara krämpor så man kan få en värdig ålderdom.

Ifall du blir svårt sjuk så ska du inte ta antibiotika eftersom att du endå ska dö? Ingen stabil logik där. Låt folk ha möjligheten att leva så länge dem kan ifall dem vill det?
Citera
2023-06-11, 18:53
Bannlyst
Vilket land uppfinner detta först? Odödlighet är inget dåligt. Man slipper dö och lida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in