2022-04-28, 21:34
Medlem
Privattaxins avatar
Vi är alla olika och jobbar med olika saker och vi är bra på våra områden. Vilket knep i ditt arbetsliv vill du dela med dig av som du har extremt stor nytta utav, kanske som besparar dig tid eller ger ett extra gott resultat?

Jag jobbar inom IT och jag vill utveckla det uttjatade "Har du startat om datorn?" en aning. Eller rättare sagt så är mitt tips att om du har problem med en dator, en mobil, en router, högtalare, microvågsugn, trådlösa hörlurar, FM-sändare - ja i princip alla elektronikprylar, då är det alltid rätt val att stänga av enheten och sedan slå på den som ett tidigt steg i felsökningen, ofta det första steget. Att starta om enheten gäller alldeles oavsett vad det gäller, t.ex. om ett program i datorn har hängt sig, om internet inte fungerar, om ett program inte fungerar att installera och så vidare.

Min arbetslivserfarenhet har lärt mig att åtminstone en dator är väldigt komplex och det finns hundratusentals olika kopplingar i datorn som måste vara helt korrekt för att allt ska fungera. Om du försöker installera ett program och så uppstår ett fel utan särskilt felmeddelande så kan det bero på 1000 olika saker. Det kan ha varit en tidigare avinstallation av ett program som lämnade vissa filer kvar i datorn, och programmet har dessutom någon process som fortfarande körs i datorn och håller dessa lokala filer upptagna av systemet. Om du som användare då försöker installera ett program som försöker hantera dessa upptagna filer så kan installationen misslyckas. En omstart av datorn hade släppt "greppet" om dom lokala filerna och installationen hade troligtvis gått igenom.

Om internet, närmare bestämt Wi-Fi på en mobiltelefon av valfri modell har slutat att fungera så har jag lärt mig att det kan bero på lite allt möjligt. Om standard felsökning som t.ex. glömma nätverket & återansluta redan har testats men utan resultat och accesspunkten redan har felsökts så kan det vara goda chanser att en omstart av telefonen löser problemet. Eftersom accesspunkten (som distribuerar Wi-Fi) redan har felsökts så är det troligtvis mobiltelefonen som är problemet, och eftersom vi redan försökt glömma nätverket och återansluta (för att exempelvis förnya autentiseringsuppgifter) så kanske någonting har buggat i telefonens nätverkstjänst, den kanske tvingar mobilen att välja en lokal IP-adress som redan används och DHCP-servern anser att den meddelat telefonen det och väntar på att telefonen ska hantera problemet. En omstart av telefonen kan uppdatera nätverkstjänsten vilket kanske tillåter korrekt tillämpning av nätverksinställningar och Wi-Fi börjar fungera igen.

Jag kan dra 20000 exempel till och skriva om det här hela kvällen men jag slutar här. Vad jobbar du med, vilket trick vill du dela med dig av och berätta gärna någon historia om hur du själv använder tricket?
Citera
2022-04-28, 21:41
Medlem
Knastratts avatar
Om du har en strulande Mac - zappa parameterminnet det första du gör. Löser det mesta. Om inte det hjälper zappa Nvramminnet. Hjälper inte det heller? Gör en SMC reboot.

https://www.macworld.com/article/224955/how-to-reset-a-macs-nvram-pram-and-smc.html
Citera
2022-04-28, 21:46
Medlem
Tack för din helpdesk information, kan väl dela med mig att på dom flesta arbetsplatser jag jobbat på så rensar dom kylskåpet på fredagar, slänger alla kvarglömda matlådor, har hänt att min favoritmatlåda har blivit slängd, det var inte så kul.
Citera
2022-04-28, 21:48
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Tack för din helpdesk information, kan väl dela med mig att på dom flesta arbetsplatser jag jobbat på så rensar dom kylskåpet på fredagar, slänger alla kvarglömda matlådor, har hänt att min favoritmatlåda har blivit slängd, det var inte så kul.
Slänger innehållet i matlådan eller själva matlådan också?
Citera
2022-04-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Slänger innehållet i matlådan eller själva matlådan också?

Slänger innehållet och matlådan, lite hårt kan jag tycka men det är för att folk ska lära sig.
Citera
2022-04-28, 21:53
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlix
Slänger innehållet och matlådan, lite hårt kan jag tycka men det är för att folk ska lära sig.
Innehållet kan jag ju förstå att det slängs men det är slöseri på naturresurser att kasta fullt dugliga matlådor.
Citera
2022-04-28, 21:58
Medlem
Nästan alla byggföretag har blåst mig på lön och löneförmåner rätt av, sker så ofta att jag nästan inte orkar bry mig längre i en på det stora hela urusel arbetsplats. i bland inte ens utrymmen att äta eller gå på toaletten, byta om, tvätta händerna.
eller ens komma åt vatten.30 år i branschen.

Har fått skita i en plastpåse (PÅ grund av chef som satte hård press) som jag tog med i bilen, klå det den som kan.

Plugga och bli något bättre ni som kan det.
Senast redigerad av Brodrude 2022-04-28 kl. 22:01.
Citera
2022-04-28, 22:34
Medlem
StudiumValors avatar
Att konkretisera sina drömmar i skrift.
Att konkretisera vad man kan göra för att nå dem i skrift.
Att våga kliva upp ur sitt eget invanda trygga liv och tordas göra annorlunda än vad man gjort tidigare.
I mitt fall var det när jag kämpade för att få mitt första chefsjobb.
Det förändrade mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in