Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-28, 11:18
Medlem
Har lite kryptovalotur (för några tusen) som jag tänkte satsa lite mer på. Skulle vilja ha allt samlat på samma ställe. Tänkte vänta med en hardwarewallet och köra på något annat alternativ ett tag.

Funderar på Trust Wallet, är den säker? Även om appen t ex skulle gå i konkurs, skulle det ändå gå att använda seed-words för att få tillbaka sina coins någon annanstans? Och en annan fråga: de seedwords man får om man skapar en Trust-wallet, gäller dem för alla mynt? Eller är det bara en samling ord som bara går att använda i Trust-appen?

Går det förresten att stakea i Trust? Har ni något annat alternativ till Trust som skulle passa bättre får ni gärna rekommendera! Det ska vara något som lär fungera om 5-10 år utan problem.
Citera
2022-04-28, 11:23
Medlem
Madzen123s avatar
Handlar det bara om några få lappar så är det skitsamma.
Citera
2022-04-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madzen123
Handlar det bara om några få lappar så är det skitsamma.

För mig mycket pengar dock, plus att det kan bli mer med tiden. Så jag har gärna den bästa möjliga utan att det är en hardware då vill säga.
Citera
2022-04-28, 11:58
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjollenP
För mig mycket pengar dock, plus att det kan bli mer med tiden. Så jag har gärna den bästa möjliga utan att det är en hardware då vill säga.
Ignorera sådana där svar, såna där idioter fattar inget.

Om appen går i konkurs så kommer det ändå finnas en guide för hur du kan använda din privata nyckel för att hämta dom någon annanstans. T.ex. en fork av appen i Desktop-format. Dock, det kanske inte blir så? Pengarna är för evigt förlorade? Nycklarna kanske är inkompatibla med alla andra klienter utan någon viktig data som fanns i appen? Detta har jag försökt gardera mig mot genom att köpa en ny telefon och ha min kryptovaluta på den, sedan låser jag undan den telefonen. Tanken är att använda den först nästa gång när jag verkligen behöver dom. Typ samma dag som jag kommer ut från fängelse och har grävt upp mobilen där jag begravt den, eller nåt. Vad det än är.
Citera
2022-04-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjollenP
Har lite kryptovalotur (för några tusen) som jag tänkte satsa lite mer på. Skulle vilja ha allt samlat på samma ställe. Tänkte vänta med en hardwarewallet och köra på något annat alternativ ett tag.

Funderar på Trust Wallet, är den säker? Även om appen t ex skulle gå i konkurs, skulle det ändå gå att använda seed-words för att få tillbaka sina coins någon annanstans? Och en annan fråga: de seedwords man får om man skapar en Trust-wallet, gäller dem för alla mynt? Eller är det bara en samling ord som bara går att använda i Trust-appen?

Går det förresten att stakea i Trust? Har ni något annat alternativ till Trust som skulle passa bättre får ni gärna rekommendera! Det ska vara något som lär fungera om 5-10 år utan problem.

Jag har Trust Wallet men även Atomic Wallet. Du kan använda dina seed words i andra appar. Jag kan rekommendera Atomic Wallet om du vill stakea. Om du inte är rädd för att uppge din identitet är Celsius bra. Du stakaer inte men får ränta varje vecka på ditt innehav.
Citera
2022-04-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittis
Jag har Trust Wallet men även Atomic Wallet. Du kan använda dina seed words i andra appar. Jag kan rekommendera Atomic Wallet om du vill stakea. Om du inte är rädd för att uppge din identitet är Celsius bra. Du stakaer inte men får ränta varje vecka på ditt innehav.

Atomic Wallet verkar bra, men kan man vara säker på att de här utvecklarna inte jäkla lyckas få åtkomst till ens privatekey?
Och hur skulle det hypotetiskt fungera om myndigheter i framtiden vill lägga beslag på eller skatta en för innehav av krypto, kommer t ex Trust Wallet eller Atomic Wallet kunna lämna ut det man har eller uppgifter om att man är ”kund” hos dem?

Vilken skulle ni säga är bästa stället om man ska välja?
Senast redigerad av HjollenP 2022-04-28 kl. 19:13.
Citera
2022-04-28, 20:26
Medlem
Det är smart att vara lite paranoid men om det går till överdrift så finns det inget alls som du kan lita på. Hur vet du t.ex. att en hårdvaruplånbok inte lagrar dina privata nycklar på en server? Om programvara och firmware är öppen källkod så får du granska all kod och kompliera den själv men hur vet du att programvaran som skriver firmware till hårdvaruplånboken inte lägger in en annan firmware med bakdörrar? Och om du kontrollerat den också så kanske operativsystemet eller hårdvaran innehåller bakdörrar?

Jag skulle nog säga att du kan vara rätt säker på att både Trust Wallet och Atomic Wallet inte sprider dina nycklar.
Nycklarna skapas i din telefon eller dator och ska endast sparas där i krypterat format med hjälp av ditt lösenord. Finns det en risk att din dator eller mobil har drabbats av en trojan som läcker nycklarna just när de är upplåsta? Skaffa dig då en hårdvaruplånbok så kommer nycklarna att skapas där istället och är då säkra även om datorn är full med virus.

När det gäller att flytta privata nycklar så fungerar det utan speciella mjukvaror eller hjälp av utvecklaren. Prova gärna att skapa en plånbok i den egna programvaran och läs in den i den andra redan innan du fyller den med krypto. Trust har stöd för både multi Wallet (en fras med 12 ord där du kan ha alla coins) och en enkel privat nyckel för endast en kryptovaluta.

Du är alltså inte kund hos tillverkaren utan använder deras program som ett verktyg för att skapa och hantera plånböcker.
Citera
2022-04-29, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ignorera sådana där svar, såna där idioter fattar inget.

Om appen går i konkurs så kommer det ändå finnas en guide för hur du kan använda din privata nyckel för att hämta dom någon annanstans. T.ex. en fork av appen i Desktop-format. Dock, det kanske inte blir så? Pengarna är för evigt förlorade? Nycklarna kanske är inkompatibla med alla andra klienter utan någon viktig data som fanns i appen? Detta har jag försökt gardera mig mot genom att köpa en ny telefon och ha min kryptovaluta på den, sedan låser jag undan den telefonen. Tanken är att använda den först nästa gång när jag verkligen behöver dom. Typ samma dag som jag kommer ut från fängelse och har grävt upp mobilen där jag begravt den, eller nåt. Vad det än är.
Lol du köper ny telefon för att ladda ner Trust Wallet som i praktiken blir en hot wallet istället för att skaffa en hardware wallet som blir cold storage? Lite korkad logik. En hardware wallet är dessutom billigare än en ny telefon.

Det är sån typ av paranoia som går till överdrift och kan mycket väl resultera i att du fuckar upp allt för dig själv. Det är inte best practice.
Citera
2022-04-29, 02:39
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Lol du köper ny telefon för att ladda ner Trust Wallet som i praktiken blir en hot wallet istället för att skaffa en hardware wallet som blir cold storage? Lite korkad logik. En hardware wallet är dessutom billigare än en ny telefon.

Det är sån typ av paranoia som går till överdrift och kan mycket väl resultera i att du fuckar upp allt för dig själv. Det är inte best practice.
Min mobil blir i praktiken en cold wallet.
Citera
2022-04-29, 11:07
Medlem
Citat:
Min mobil blir i praktiken en cold wallet.
Nope. Alla appar är uppkopplade mot Internet, alltså inte "cold wallet". Du gör det bara extremt mycket krångligare. Varför inte bara skaffa en hardware wallet om du ändå ska låta mobilen ligga offline i en låda? Det är som att betala för Netflix utan att använda tjänsten.
Citera
2022-04-29, 11:34
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Nope. Alla appar är uppkopplade mot Internet, alltså inte "cold wallet". Du gör det bara extremt mycket krångligare. Varför inte bara skaffa en hardware wallet om du ändå ska låta mobilen ligga offline i en låda? Det är som att betala för Netflix utan att använda tjänsten.
Du vet uppenbarligen inte hur detta fungerar, ser dessutom att du haussar XRP (HAHAHAHA), så vi lägger ner.
Citera
2022-04-29, 14:38
Medlem
Citat:
Du vet uppenbarligen inte hur detta fungerar, ser dessutom att du haussar XRP (HAHAHAHA), så vi lägger ner.
Du är en idiot som köper en extra smartphone för att lagra dina nycklar istället för en Ledger Nano. Aldrig hört nån erfaren person köpa en smartphone bara för att kunna installera TrustWallet och sedan "gräva ner" telefonen eller lägga i nån låda Istället för att komma med ett argument mot det jag skrev så säger du bara att jag inte vet vad jag pratar om. Inget jag skrev är felaktigt, men du får gärna påvisa vad isf som är felaktigt av det jag skrev.
Senast redigerad av david-taxi 2022-04-29 kl. 14:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in