2022-04-27, 18:10
Medlem
Aftonbladet rapporterar att Kristian Lundberg är död. Han blev 56 år gammal. Det är knapphändig rapportering. Är det någon som vet något mer?

https://www.aftonbladet.se/a/V9vPzJ
Senast redigerad av tall123 2022-04-27 kl. 18:15.
Citera
2022-04-27, 18:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tall123
Aftonbladet rapporterar att Kristian Lundberg är död. Han blev 56 år gammal. Det är knapphändig rapportering. Är det någon som vet något mer?

https://www.aftonbladet.se/a/V9vPzJ

Han led ju av demenssjukdomen lewy body.
Citera
2022-04-27, 18:32
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Han led ju av demenssjukdomen lewy body.

Han hade väl hydrocefalus (vattenskalle) också?
Citera
2022-04-27, 18:34
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Vi pratar också om honom i den här tråden;
(FB) Vem är poeten/kvinnomisshandlaren som skildras i en indragen bok? (Kristian Lundberg)
Citera
2022-04-27, 19:09
Medlem
NoTruces avatar
För dem som har lite mer överblick över hans produktion: Vilken av hans diktsamlingar skulle ni vilja rekommendera som startpunkt?
Citera
2022-04-27, 19:39
Medlem
Biochems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
För dem som har lite mer överblick över hans produktion: Vilken av hans diktsamlingar skulle ni vilja rekommendera som startpunkt?

Antingen Mörkret skulle vara som ljuset eller Job eller Min kropp lyser vit. Utdrag från den senare:

”Det händer att dikten blir så intensivt / närvarande att jag inte längre kan avgöra / om jag är en levande människa som går bland / de döda eller om jag redan somnat och går / vilse bland alla som redan är vakna”
Senast redigerad av Biochem 2022-04-27 kl. 19:43.
Citera
2022-04-27, 19:58
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem
Antingen Mörkret skulle vara som ljuset eller Job eller Min kropp lyser vit. Utdrag från den senare:

”Det händer att dikten blir så intensivt / närvarande att jag inte längre kan avgöra / om jag är en levande människa som går bland / de döda eller om jag redan somnat och går / vilse bland alla som redan är vakna”

Vackert. Jag rekommenderar Ett torn högre än jag själv som kom 96 eller 97. Vila i frid Kristian, du var riktigt begåvad

Edit: hans poesi är ganska lättillgänglig. Rekommenderas även till de som inte läser mycket lyrik.
Senast redigerad av BoulevardAlruna 2022-04-27 kl. 20:06.
Citera
2022-04-27, 20:01
Medlem
lemonzhellos avatar
Sorgligt.
Mycket begåvad. Gjorde en politisk resa i någon mån också.

Hade han varit sjuk länge?
Citera
2022-04-27, 20:34
Medlem
Började att läsa ”Sånger vid avgrunden ” för några dagar sedan,så lite chockerande att han avlidit. Det är en mycket självutlämnande och välskriven bok. Rekommenderas.
Citera
2022-04-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem

Det var faktiskt riktigt usel poesi. Det måste väl ändå vara ute med diktare som diktar om att dikta - och särskilt att dikta om att dikta när de upplever sig befinna sig i en psykos.
Citera
2022-04-27, 22:08
Medlem
Kolla upp Lewy Body som Kristian Lundberg led av en riktigt skum sjukdom!
Har på nära håll sett en person med det, gick snabbt - han såg en massa (små) personer som trängde sig in i hans lägenhet. så han flydde ut och vägrade gå in..Till slut gick vi in och jag fick spela med och säga att "de" skulle lämna hans hem (alltså jag kan skratta åt detta men han var livrädd) jag gjorde aldrig narr av honom, förstod att han såg syner och var livrädd.
Sjukdomen innebär bla att man ser hallunicerar perosner som inte finns..

Vila I Frid Kristian L vet inte om du inte orkade mer eller om kroppen inte orkade.

Vet nu 3 personer om fått denna konstiga sjukdom
Citera
2022-04-27, 22:22
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Har inte läst hans dikter, men kan verkligen rekommendera Yarden. För mig är det sällsynt att en bok fastnar på det sättet som den gjorde. Det säger såklart ingenting, ville bara passa på att slå ett slag för den.

https://www.bokus.com/bok/9789173894777/yarden/

Redigering: Lägger till det som står om den på Bokus för att ingen ska behöva trycka på en länk.
Citat:
En berättelse om oss, om vår tid här och nu.
Fångad i en snara av skulder tar Kristian Lundberg jobb på Yarden i Malmö. Under sträng bevakning och utan trygghet flyttar han bilar för hundratjugofem kronor i timmen före skatt. Han är tillbaka där allting började.
Åren då han kunnat försörja sig som författare framstår som en parentes i hans liv. Återgången till kroppsarbete innebär också en resa tillbaka till barndomens utsatthet.
Yarden är en vittnesskildring om ett modernt statarsystem, mitt ibland oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in