2022-04-25, 14:25
Medlem
BertrandRussells avatar
Hej alla!

Tradade tidigare med bitcoins via Localbitcoins.com medan jag köpte själva coinsen på Coinbase/Wirex och även vissa på Localbitcoins genom Swish och Revolut av privata användare. Vill ju självklart skatta på detta och har till synes räknat på rätt sätt.

Ändå blir resultatet att jag sålt mer coins (Köpt 6,39 Sålt 6,42) än vad jag köpt vilket är helt omöjligt p.g.a transaktionsavgifter och annat. Dock så ser beräkningen på vad jag gått i vinst med helt rätt ut i SEK då jag tjänade ungefär 50k under min period av hobbytrading. Har utgått ifrån mina filer som jag laddat ned på respektive app så det kan inte vara något fel där heller om inte det blivit någon bugg i deras system. Min första fråga är om detta hänt någon eller om någon vad detta kan bero på?

Vidare har jag kontaktat en revisor för att kolla på det men misstänker att han kommer få samma resultat (han har ju trotsallt samma papper att utgå ifrån och jag har räknat precis som min vän som också använt samma appar samt räknat på samma sätt och hans resultat blev helt rätt).

Min andra fråga är mer ett råd och undrar vad ni skulle göra om det blir fel igen trots revisor, vad hade ni gjort? Ska man då gå till skatteverket och säga som det är och brösta en eventuell skattesmäll/strafföreläggande för skattebrott eller skulle ni göra annat?

Extremt tacksam för råd, situationen gör mig väldigt stressad.
Citera
2022-04-25, 14:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertrandRussell
Hej alla!

Tradade tidigare med bitcoins via Localbitcoins.com medan jag köpte själva coinsen på Coinbase/Wirex och även vissa på Localbitcoins genom Swish och Revolut av privata användare. Vill ju självklart skatta på detta och har till synes räknat på rätt sätt.

Ändå blir resultatet att jag sålt mer coins (Köpt 6,39 Sålt 6,42) än vad jag köpt vilket är helt omöjligt p.g.a transaktionsavgifter och annat. Dock så ser beräkningen på vad jag gått i vinst med helt rätt ut i SEK då jag tjänade ungefär 50k under min period av hobbytrading. Har utgått ifrån mina filer som jag laddat ned på respektive app så det kan inte vara något fel där heller om inte det blivit någon bugg i deras system. Min första fråga är om detta hänt någon eller om någon vad detta kan bero på?

Vidare har jag kontaktat en revisor för att kolla på det men misstänker att han kommer få samma resultat (han har ju trotsallt samma papper att utgå ifrån och jag har räknat precis som min vän som också använt samma appar samt räknat på samma sätt och hans resultat blev helt rätt).

Min andra fråga är mer ett råd och undrar vad ni skulle göra om det blir fel igen trots revisor, vad hade ni gjort? Ska man då gå till skatteverket och säga som det är och brösta en eventuell skattesmäll/strafföreläggande för skattebrott eller skulle ni göra annat?

Sker det någon valutaomräkning vid beräkningen? I såfall kan man få sådana resultat om valutakurserna skiljer sig vid köp och sälj.
Citera
2022-04-25, 15:02
Medlem
BertrandRussells avatar
Tack för svar! Ja, coinsen köptes för euro som jag växlade från SEK eftersom det blev billigare transaktionsavgifter då. Blir beräkningen korrekt ändå isåfall eller är det något jag måste addera innan jag skickar in?
Citera
2022-04-25, 15:04
Medlem
BertrandRussells avatar
Dock var den summan redan uträknad till SEK av Coinbase så var inget jag räknade själv men vet inte om det spelar någon roll!
Citera
2022-04-25, 15:55
Medlem
>Ändå blir resultatet att jag sålt mer coins (Köpt 6,39 Sålt 6,42)

Jag vet inte ens hur du kan tänka på det här viset. Det är inget "resultat". Du ska inte räkna ut hur mycket du köpt eller sålt.
Citera
2022-04-25, 16:03
Medlem
BertrandRussells avatar
Utveckla gärna! Som jag förstått det så ska jag ju räkna hur mycket köpt/sålt för i både BTC och SEK. Sedan räkna ut ett genomsnittligt kursvärde och därefter redovisa mina kapitalvinst genom en k4 blankett.
Citera
2022-04-25, 17:20
Medlem
Citat:
Hej alla!

Det du kan göra som jag har gjort på rekommendation av min revisor då jag saknar 100% transaktionshistorik är att räkna anskaffningsvärdet på dom där 0.03 BTC till 0:-, på det viset skattar du lite extra men ska inte göra nå för Skatteverket då det är fel åt rätt håll så att säga.
Citera
2022-04-25, 17:32
Medlem
Skatteverket säger att man kan sätta anskaffningsvärdet till ett genomsnitt för det året om det saknas.
Citera
2022-04-26, 12:00
Medlem
BertrandRussells avatar
Tack för hjälp och svar!

Anskaffningsvärdet skulle då vara ungefär vad jag köpt för i BTC och inte det exakta beloppet då?

Det som är irriterande är ju att det bara BTC värdet som inte överrensstämmer. Allt i SEK är ju färdigt så egentligen vet jag vad jag gått i vinst med.
Citera
2022-04-26, 12:03
Medlem
BertrandRussells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Det du kan göra som jag har gjort på rekommendation av min revisor då jag saknar 100% transaktionshistorik är att räkna anskaffningsvärdet på dom där 0.03 BTC till 0:-, på det viset skattar du lite extra men ska inte göra nå för Skatteverket då det är fel åt rätt håll så att säga.

Är helt okej med att skatta extra, men är osäker på om det är aktuellt i mitt fall eftersom jag har mer sälj än köp vilket gör att jag skattar lägre om jag sätter anskaffningsvärdet till 0! Rätta mig gärna om jag förstått det hela fel.
Citera
2022-04-26, 19:27
Medlem
Citat:
Är helt okej med att skatta extra, men är osäker på om det är aktuellt i mitt fall eftersom jag har mer sälj än köp vilket gör att jag skattar lägre om jag sätter anskaffningsvärdet till 0! Rätta mig gärna om jag förstått det hela fel.

Ne, du skattar ju mer eftersom du säljer mer BTC än du har på pappret. Och när du sätter anskaffningsvärde till 0:- så skattar du ju på hela summan av 0.03 BTC istället för bara den del du vinstat på om du t.ex skrivit att du köpt dom då BTC låg på 200 000:- eftersom du vinstat mindre då.

Enkelt exempel, säg du hade haft 1 hel BTC mer sålt än köpt. Skriver du anskaffningsvärde 0:- så får du ju skatta på hela beloppet (säg 400 000:- för att göra det enkelt) medans om du skrivit anskaffningsvärde 200 000:- så hade du bara betalat skatt på 200 000:-
Senast redigerad av KingKerry 2022-04-26 kl. 19:31.
Citera
2022-04-27, 12:28
Medlem
BertrandRussells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Ne, du skattar ju mer eftersom du säljer mer BTC än du har på pappret. Och när du sätter anskaffningsvärde till 0:- så skattar du ju på hela summan av 0.03 BTC istället för bara den del du vinstat på om du t.ex skrivit att du köpt dom då BTC låg på 200 000:- eftersom du vinstat mindre då.

Enkelt exempel, säg du hade haft 1 hel BTC mer sålt än köpt. Skriver du anskaffningsvärde 0:- så får du ju skatta på hela beloppet (säg 400 000:- för att göra det enkelt) medans om du skrivit anskaffningsvärde 200 000:- så hade du bara betalat skatt på 200 000:-

All right! Tack för svar och hjälp.

Då tror jag att jag fattar, så då är det bara att höja antalet BTC jag köpt och sen eventuellt lägga en kommentar att jag beräknat anskaffningsvärdet då jag inte fått ihop kalkylen utifrån mina dokument på inköpta coins?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in