2022-04-25, 09:02
Avslutad
Som de flesta vet har historiskt musikbranschen helt dominerats av män.

Min skivsamling består i princip uteslutande av grupper med män eller manliga artister. Undantagen är jazzskivor med kvinnliga sångare eller artister som Bonnie Tyler, Pat Benatar eller Kate Bush.

Jag finner musik gjord av män som mer autentisk. Den berör och man kan relatera till den.

När kvinnor gör musik så handlar det nästan uteslutande om brustna hjärtan och längtan till män. Typisk musik riktad till kvinnor. Eller så är den lättsinning, nästan barnslig.

Sen finns det inget tryck eller vitalitet i kvinnlig musik, de kan inte göra bra rockmusik exempelvis. Pop går bra däremot.

Vad är era tankar?
Senast redigerad av Pecka- 2022-04-25 kl. 09:31.
Citera
2022-04-25, 09:12
Bannlyst
Kvinnor lyssnar mer på kvinnor precis som män lyssnar mest på män tror jag. Alla kvinnor som läser detta visst är inte det här bättre än vad män generellt lyssnar på?

https://youtu.be/yX8bYwl9rKc
Citera
2022-04-25, 09:29
Medlem
Bridget-Bernadottes avatar
Bra musik är väl rätt subjektivt ändå?

Historiskt sätt så har väl det varit mest så att kvinnor lyssnar på musik och män är de som har gjort musik? Kan detta ha något med saken att göra?
Jag tror inte musik har något med själva könet att göra utan de könsrollerna vi lägger på våra musiker, tror kvinnor måste anpassa sig mycket mer för att ”passa in” så att säga.
Citera
2022-04-25, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bridget-Bernadotte
Bra musik är väl rätt subjektivt ändå?

Historiskt sätt så har väl det varit mest så att kvinnor lyssnar på musik och män är de som har gjort musik? Kan detta ha något med saken att göra?
Jag tror inte musik har något med själva könet att göra utan de könsrollerna vi lägger på våra musiker, tror kvinnor måste anpassa sig mycket mer för att ”passa in” så att säga.

Hur många av de bästa gitarristerna än kvinnor?
Citera
2022-04-25, 09:39
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Kvinnor spelar inte gitarr dygnet runt. Det vill hellre sköta om hus och hem och torka av snorungar.
Men det har du väl redan förstått. Att bli en hyfsad gitarrist kräver tid och då funkar det inte att stryka gardiner.
Citera
2022-04-25, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Kvinnor spelar inte gitarr dygnet runt. Det vill hellre sköta om hus och hem och torka av snorungar.
Men det har du väl redan förstått. Att bli en hyfsad gitarrist kräver tid och då funkar det inte att stryka gardiner.

Ja precis.

Finns det någon kvinnlig Van Halen? Skulle väl vara hon Jennifer Batten i så fall.
Citera
2022-04-25, 09:41
Medlem
Bridget-Bernadottes avatar
Citat:

Trodde vi snackade musik överlag och inte gitarr.
Citera
2022-04-25, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bridget-Bernadotte
Trodde vi snackade musik överlag och inte gitarr.

Finns det någon kvinnlig artist som motsvarar Frank Zappa?
Citera
2022-04-25, 09:44
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ja precis.

Finns det någon kvinnlig Van Halen? Skulle väl vara hon Jennifer Batten i så fall.
Ja, det är väl Nita Strauss och Orianthi och sen har hon Nikki Stringfield. Det finns några stycken. Du verkar ha dålig koll på sånt här.
Citera
2022-04-25, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, det är väl Nita Strauss och Orianthi och sen har hon Nikki Stringfield. Det finns några stycken. Du verkar ha dålig koll på sånt här.

Jag är inte så mycket för ren gitarrorienterad musik.

Lyssnade på en platta med Frank Marino förra veckan.

Bland det värsta jag hört, bara en massa gitarronani.
Citera
2022-04-25, 09:46
Medlem
Nej. Och alla män som faktiskt är bra på musik skulle säga nej också, eftersom de regelbundet träffar på kvinnor som är lika bra på musik. Fråga någon av dina favoritartister och se vad de svarar. Musikalitet är helt och hållet könsobundet.
Citera
2022-04-25, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BorIBostadsratt
Nej. Och alla män som faktiskt är bra på musik skulle säga nej också, eftersom de regelbundet träffar på kvinnor som är lika bra på musik. Fråga någon av dina favoritartister och se vad de svarar. Musikalitet är helt och hållet könsobundet.

Kvinnor kan vara lika bra på att spela musik, men att skriva den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in