Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
Låter Najs!
Verkligen sugen på en sådan maskin.
frågor!!
Bör man ha så lite mattor som möjligt för att underlätta för roboten?
tar den sig upp för 5-7 mm höga "kina" eller "afghan mattor" ?
Har tre trösklar som handikapps anpassade tydligen dvs väldigt släta och skall tydligen klara rullstol lätt , här bör det väl inte vara problem?
Kan man tids programmera roboten att tex bara städa tisdagar mellan 07.00-16.00 ?
Tanken är ju då att ta väck mindre mattor och skaka och hänga dom ute på balkongen , sätta upp stolar på bordet eller sängen etc innan man går till jobbet.
Mattor har inte varit ett problem för roboten överhuvudtaget, jag har en persisk matta som är hyffsat tjock med "fransar" och den tar sig upp utan problem.
När den dammsugar mattor så åker den automatiskt in i "turbo"-läge och dammsuger med extra kraft.
Handikappströsklar är inga problem alls, den tar sig över släta hinder utan problem.. mina trösklar här hemma som har varit ett problem är typ 1-2cm höga i flera etapper och den tar sig över de ibland men inte alltid.. men dessa trösklar är rätt extrema.
Ja precis du kan anpassa tider och områden efter olika tider & dagar.
Exempelvis så har jag ställt in att den ska dammsuga med lätt kraft just runt det område jag har en kattlåda, klockan 10.00 och 15.00
Sedan har jag hela lägenheten en gång om dagen i lätta läget.
Resterande så kör jag igång den manuellt via appen ibland och drar på lite moppning & turbo-dammsugning medans jag njuter av en öl.
Finns en massa inställningar man kan lattja med och anpassa efter sig själv och sitt utrymme, sen kan man även se när olika komponenter bör bytas eller rensas.
Den där auto-tömmande grejjen som följer med Roborock S7+ är super men när roboten ska tömma sig själv i den så låter det ganska högt i ett par sekunder, inte lämpligt om man har barn som sover eller liknande.