2024-09-29, 14:57
Medlem
lyktstolpes avatar
Har för mig han bar med i 'Halv åtta hos mig' för en herrans massa år sedan. 10-15. Han kammade hem full pott. Så mat hade han koll på. Han visade även upp sin vinkällare han hade hemma.
Citera
2024-09-29, 16:21
1939 - 2024

Bengt Frithiofsson körde verkligen sin egen stil.
Tråkigt, en skön figur som försvann och minns.
Citera
2024-09-29, 17:15
Medlem
Arne Bajses avatar
Bengan började tydligen som vinexpert på TV4 redan under det tidiga 90-talet.

Han måste ha hållit en väldigt låg profil då, för han blev inte riktigt känd förrän mitten på 00-talet.

Sen accelererade Bengans kändis-status i en väldig fart och plötsligt var han med överallt.

Det finns säkert något klipp med en lågmäld Bengan, dvs innan han blev den yviga karaktären han antog på senare år.
Citera
2024-09-29, 18:09
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse

Han måste ha hållit en väldigt låg profil då, för han blev inte riktigt känd förrän mitten på 00-talet.

Sen accelererade Bengans kändis-status i en väldig fart och plötsligt var han med överallt.

Det finns säkert något klipp med en lågmäld Bengan, dvs innan han blev den yviga karaktären han antog på senare år.

När TV4 drog igång så var det en riktig B-kanal egentligen och kan tänka mig att det som presenterades där inte alltid fick så stort genomslag. Det enda jag kollade på då var fångarna på fortet och sen kväll med Luuk så inte konstigt att jag missa vintipsen
Citera
2024-09-29, 19:09
Medlem
Citat:

Vad menar du att han inte blev känd först på mitten av 00-talet. Har du belägg för det?. Jag visste redan vem han var under hans första år på TV4.
Citera
2024-09-29, 19:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Jag minns honom sen slutet av 90-talet då jag började titta på Nyhetsmorgon. Och gillade honom redan då. Han har sig lik då med som jag minns det. Men visst..det kan stämma att det dröjde lite innan han började uppmärksammas mer även utanför programmet och blev mer "allmän" känd.
Citera
2024-09-29, 19:45
Medlem
Citat:

Du är för ung! Har inte kollat på TV4 de senaste 20 åren men Bengan var en legend långt innan dess.
Citera
2024-09-29, 20:03
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
De hade en liten avrundning med honom i TV4 2016 med några viner som fått fem solar i den nära 8 min långa videon som ligger infälld i minnesartikeln de publicerat.

https://www.tv4.se/artikel/1yu0zuvKH...fsson-aer-doed

Bästa är klippet från hans första besök 1992 då det var en EG-vinvåg på gång.
Den i slutet är bra också, när han eldar lite. Jenny Strömstedt blir alltid så ängslig när det eldas i studion.
Citera
2024-09-29, 20:12
Medlem
En riktig livsnjutare. Rip 🍻🍻
Citera
2024-09-29, 20:37
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Du är för ung! Har inte kollat på TV4 de senaste 20 åren men Bengan var en legend långt innan dess.

Möjligt att jag inte kollade så noga på TV4's morgon-tv på 90-talet, men det var iaf långt senare som han blev en parodi på sig själv.

Antar att 90-tals Bengan inte hade det rufsiga håret, ej heller gestikulerade och pratade som han gjorde senare. Lite som Donald Trumps utveckling.
Citera
2024-09-30, 02:06
Medlem
Rip denna king.
Citera
2024-09-30, 07:42
Medlem
talcsofts avatar
Vad kan man gå och köpa på bolaget för att ta en skål för Bengt? Som han rekommenderat och gärna tog ett glas av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in