2022-04-25, 17:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja, så på vilken karta är de inritade?
Transportstyrelsens; https://www.transportstyrelsen.se/sv...as-placering1/
Även Göteborg går att se.

Google Maps känner också till dem, eftersom man kan välja avgiftsfri som alternativ under ruttplanering. Vet dock inte om kamerorna är markerade.
Citera
2022-04-25, 17:10
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Finns det nån karta på nätet som visar alla landets vägtullar/trängselskatt-kameror? Google-kartan gör det inte.

https://transportstyrelsen.se/sv/vag...as-placering1/
Citera
2022-04-26, 21:47
Medlem
Jordgubbes avatar
Att man måste betala på Essingeleden, är otydligt utmärkt på kartan och nämns inte i texten. Alla andra komplexa detaljdelar av den dåliga översiktkartan finns som detaljmarkerad PDF, utom just där. Hur skall en utsocknes begripa detta. Det åker 130 000 fordon per dygn på Essingeleden. Antar vi att 100 000 betalar i genomsnitt 20 kr, är det 2 miljoner in per dag. Då kan man tycka de kunde bekostat info på hemsidan som inte ser ut som ett håglöst grupparbete.
Citera
2022-04-26, 22:14
Medlem
Det är inte beloppet det handlar om, det är principen. TS tar helt enkelt med sig en rulle svart eltejp, kör av vid Järva Krog, alternativt gamla Karro och manipulerar en eller ett par bokstäver, eller helt enkelt en remsa silvertejp över hela skiten.
Sedan av igen vid Globen och voila. Risken att åka dit är extremt liten eftersom TS bara gör det en gång. Håll utkik runt omkring efter Harry, så du inte får honom efter dig på Klara Strand för då lär du vara rökt.
Citera
2022-04-28, 03:39
Medlem
Tomatpures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterChrister
Ska från Gävle ner till Nynäshamns färjeterminal och vill undvika vägtullarna genom Stockholm, vilken väg ska jag ta?

Frågan har säkert ställts här på FB men hittade inget
Självfallet kan du åka runt stockholm, men det är ej lönsamt med all drivmedel du förbrukar
Citera
2022-07-05, 01:13
Medlem
whatthedeuces avatar
Kör bara den snabbaste vägen… tycker du att tullpriset är dyrt och du hellre slösar Tid av dit liv så kanske det är time att hänga sig ändå? Om det nu kostar 11.- så är det ju bara att sälja din sjärt på malmskg när du ändå passerar, så fåru iallafall in hälften av tullkostnaden.
Så jävla skevt med folk som verkligen inte värderar sin tid, utan bara ser pengar, jävla idioter asså.
Citera
2022-07-05, 08:05
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hahaha!
Jag kan lova dig att han kommer att bli filmad oavsett vilken väg han tar.
Tar han Gävle-Falun-R70-Enköping-Strängnäs-Sdt-Tumba-Slingerbulten-Nynäsvägen så blir han filmad på hela 10 ställen. Det är fartkameror ÖVERALLT på denna sträcka.

Fast man blir ju inte filmad av en fartkamera... bild möjligtvis men bara om man kör för fort.
Citera
2022-07-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Givet att du kör Essingeleden, och inte åker in i stan, för då blir det dyrare, och fler tullar.

Är det ingen "mängdrabatt" som i Göteborg, dvs om m under en timme (har jag för mig) passerar flera tullstationer så betalar man bara för en passage?
Citera
2022-07-05, 09:02
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det ingen "mängdrabatt" som i Göteborg, dvs om m under en timme (har jag för mig) passerar flera tullstationer så betalar man bara för en passage?

Är ett maxbelopp per dag du betalar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...er-och-belopp/

Citat:
Det högsta beloppet per dag och fordon är 135 kronor för högsäsong och 105 kronor för lågsäsong.
Citera
2022-07-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Är ett maxbelopp per dag du betalar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...er-och-belopp/

Oj, rejäl skillnad mot Göteborg!

Max 60kr/dag och för passager inom 60min betalar man bara den högsta.
Citera
2022-07-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Går ej att ta dig dit utan passera någon vägtull.

Dock korrekt som ovan säger vissa tider går det.

Du kan väl krångla dig över Vaxholm-Värmdö och ut den vägen. Vet dock inte om det är nån tull för att ta sig ut på Nynäsvägen vid Nacka? Jag tror inte det.

Däremot, så är kostnaden så låg att det helt enkelt lönar sig att ta den snabbaste vägen igenom...
Citera
2022-07-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Landets vägtullar finns bara runt Stockholm och Göteborg.

En till väg finns väl?

E4 till Rotebro, Rotebro till Stäket, Stäket till Vä'llingby via Lunda, Bergsslagsvägen till Ekerö (bör inte vara tullar där) och färjan från Ekerö till Slagsta och sedan Haningeleden till Nynäsvägen och rakt på till Nynäs.

Motorbåt mellan Gävle och Nynäs fungerar också, tar väl fyra timmar eller något. Måste bara akta sig för KBV 002 och 003 som brukar "fiska" i dessa vatten på jakt efter ryssar.
Landets enda bilfärja med avgift. Har för mig att det är femtio bagis men det kan ha höjts.

Edit. Tejpa plåtarna, TS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in