• 9
  • 10
2022-05-06, 01:00
Medlem
Det är inget fel på indier. Frågan man dock bör ställa sig är om svenskar eller svensk kultur är något att bevara för snart är ni i minoritet, alltså första nationen i världen som begår etniskt självmord. Anmärkningsvärt!
Citera
2022-05-06, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duck-Lips
Det är inget fel på indier. Frågan man dock bör ställa sig är om svenskar eller svensk kultur är något att bevara för snart är ni i minoritet, alltså första nationen i världen som begår etniskt självmord. Anmärkningsvärt!

Indier är ungefär lika vidriga som araber.

Folk verkar tro att detta är genomsnittsindiern som kommer till Sverige:
https://image.shutterstock.com/image...1244623012.jpg

Såhär ser verkligheten ut:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...n_Men_1424.JPG
Citera
2024-04-22, 15:13
Medlem
fluff995s avatar
Rent apropå begärde jag ut lite statistik om indiers skolgång i Sverige från Skolverket.

Fick inte riktigt tag på det jag var ute efter (jag ville veta hur vanligt det var att indier satte sina barn i "internationella" skolor med delvis engelskspråkig undervisning).

Men det jag fick fram var i alla fall lite intressant. Så för kännedom och allmän förkovran:

Det går i dagsläget (oktober 2023) 11645 barn med indisk bakgrund i Sverige. Vilket låter som väldigt få i mina öron, men ok - många indier kanske kommer hit ensamma för att jobba.

Indiska barn födda i Indien går i friskolor i avsevärt högre grad än rikssnittet. Rikssnittet är knappt 33 procent, medan ungefär varannan indisk unge går i friskola.
Tittar man på indiska barn ej födda i Indien (jag antar här att de flesta därmed är födda i Sverige, men jag ska inte lova detta - det kan vara så att handläggaren på Skolverket vantolkade min fråga som att jag inte var intresserad av barn med indiskt ursprung födda i Sverige) är det dock mycket vanligare att de går i kommunala skolor - så vitt jag kan se ligger dessa barn en bit under rikssnittet.

Vad detta beror på, eller hur man ska tolka statistiken, vågar jag inte uttala mig om med säkerhet. Att just barn födda i Indien i mycket högre grad går i friskolor än svenne-indier kanske är en kulturell/ekonomisk grej, typ att normen i Indien är privatskolor. Plus att indier som kommer hit efter att ha skaffat barn kanske är öfverklass-indier som jobbar på Volfvo. Men det verkar i alla fall inte finnas några starka belägg för min konspirationsteori om att indier bygger en isolationistisk engelskspråkig enklav i Sverige.

Rådata följer nedan. Det skadar inte för er att granska den för att se om jag tolkat den fel - jag har bara gjort överslagsräkning, plus att jag är lite dum i huvudet.

Citat:
Antalet elever i grundskolan födda i Indien med föräldrar födda i Indien, alternativt födda utanför Indien med föräldrar födda i Indien, läsåret 2023/24.

Data avser insamlingen 15 oktober 2023.

Antalet elever födda i Indien
Kommunal huvudmän 1747
Enskilda huvudmän 1515

Antalet elever födda i Indien med båda föräldrarna födda i Indien*
Kommunal huvudmän 1486
Enskilda huvudmän 1410

Antalet elever inte födda i Indien med båda föräldrarna födda i Indien
Kommunal huvudmän 835
Enskilda huvudmän 553

Antalet elever inte födda i Indien med modern född i Indien
Kommunal huvudmän 2206
Enskilda huvudmän 484

Antalet elever inte födda i Indien med fadern född i Indien
Kommunal huvudmän 1109
Enskilda huvudmän 300

*Vet inte riktigt hur man ska tolka dessa två första kategorier. Jag har valt att tolka "barn födda i Indien" och "dito med båda föräldrar födda i Indien" som två helt separata kategorier som man alltså måste plussa ihop för att få det totala antalet barn födda i Indien. Men eventuellt är kategori 2 en underkategori som ingår i kategori 1, så att det totala antalet barn födda i Indien bara är 1747+1515?

Rikssnitt friskolor:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Fo...0samma%20trend.
Senast redigerad av fluff995 2024-04-22 kl. 15:23.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in