• 2
  • 3
2022-05-02, 11:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Politiska beslut från allra högsta ort genom leden nedåt är en realitet. Kraven har man satt gällande terrorism och penningtvätt. Det är en rökridå.
Man vill döda kontanthanteringen för att erhålla total ekonomisk kontroll över människor. Vilket ger i princip total kontroll övht.

Att bankkontoren avskaffat kontanthanteringen är företagsbeslut. Inget politiskt.
Penningtvättslagen är politisk, men har inte göra med att bankerna slutat med kontanter.
(Med "bankerna" avses de flesta bankkontoren).
Citera
2022-05-02, 11:46
Medlem
ImeldaMarcoss avatar
Jag har för mig att ingen bank tillåter dig att ta ut mer än 50K kontant... Alternativen är att ta ut x antal per dag/vecka, har haft en bekant som för några år sedan hade exakt samma problem. Om jag hade över 50K skulle jag själv vilka kontrollera detta men har tyvärr inte dom pengarna. Så till er som har 50K + på kontot kan inte ni enbart i undersökande syfte säga till er bank att ni vill ta ut era kontanter och skriva sedan här på FB hur det gick för er? Ni behöver givetvis inte ta ut pengarna om ni får ett godkännande utan säga att ni ångrade er. Bad min polare som sparat ihop 150K att ta ut 100K men han ville inte medverka för han tycker jag är galen som tror att banken inte skulle ge hans pengar.
Citera
2022-05-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är nog ett lotteri om man kan få ta ut sina egna pengar i kontanter i Stasi-Sverige idag.

Ett fall ur verkligheten: En person köpte ett fordon strax före påsk, där säljaren ville ha betalt i kontanter. Säljaren (som jag känner väl) var absolut ingen livstidskriminell, utan en äldre person som knappt använder datorer, han saknar t ex både bankid och internetbank och trivs bäst med cash. Köparens bank vägrar efter tre veckor fortfarande, trots uppvisande av köpekontrakt mm, att lämna ut summan i kontanter.

Hade inte köpt en bil på de premisserna om det inte var en låg summa typ 20-25 tusen.
Säljaren är däremot skum om den absolut vill ha kontant och vägrar andra rimliga alternativ som tex en växel.
Citera
2022-05-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hade inte köpt en bil på de premisserna om det inte var en låg summa typ 20-25 tusen.
Säljaren är däremot skum om den absolut vill ha kontant och vägrar andra rimliga alternativ som tex en växel.

I det här fallet tror jag nog att jag är mer lämpad att avgöra säljarens vandel än en random fb-expert.

Man är inte skum för att man väljer ett lagligt betalningsmedel.
Citera
2022-05-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
I det här fallet tror jag nog att jag är mer lämpad att avgöra säljarens vandel än en random fb-expert.

Man är inte skum för att man väljer ett lagligt betalningsmedel.

Läste fel, uppfattade att det var köparen du kände och inte säljaren. Uppfattar det ändå som skumt att vara helt låst vid ett betalsätt och inte vara lyhörd för köparens svårigheter att tillmötesgå dem. En postväxel är ingen nymodigheter utan borde gått lika bra så länge den som ska lösa in den inte helt saknar bankkonto.
Har iofs inte använd postväxel på 15år så de kanske inte finns längre?
Senast redigerad av Engineer 2022-05-02 kl. 16:49.
Citera
2022-05-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImeldaMarcos
Jag har för mig att ingen bank tillåter dig att ta ut mer än 50K kontant... Alternativen är att ta ut x antal per dag/vecka, har haft en bekant som för några år sedan hade exakt samma problem. Om jag hade över 50K skulle jag själv vilka kontrollera detta men har tyvärr inte dom pengarna. Så till er som har 50K + på kontot kan inte ni enbart i undersökande syfte säga till er bank att ni vill ta ut era kontanter och skriva sedan här på FB hur det gick för er? Ni behöver givetvis inte ta ut pengarna om ni får ett godkännande utan säga att ni ångrade er. Bad min polare som sparat ihop 150K att ta ut 100K men han ville inte medverka för han tycker jag är galen som tror att banken inte skulle ge hans pengar.
Om du går in på banken och ber att få ta ut kontanter blir du hänvisad till bankomat. Det har inget med att banken nekar för att det är en stor summa, utan att det inte finns någon kontanthantering.

Ytterst få kontor som fortfarande hanterar kontanter, så det är mer eller mindre omöjligt att ta ut 50k av den anledningen.

Däremot är uttagsgränsen i regel 15k per bankkort per 4 dagar, så har du några olika kort i några olika banker kan man få ut en rätt stor slant på kort tid.
Citera
2022-05-03, 15:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surprutt
Jo, kan säkert funka hos bank med kontor, iallafall för 10+ år sedan så gick det hos SEB då jag gjorde just detta (något mindre belopp), men söker alternativ idag....

OM du tar ut i bankomat så tänk på att du en dag måste styrka var cashen kommer från.
tex för att få in dom på konto igen eller byta sedlar mot nya. Då står du där med 10 år gamla
bankomatkvitton som har noll lagringstid ( termotransfer paper ) grattis. Ta kopior på kvittona som backup och lägg i bankfack eller kassaskåp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in