• 2
  • 3
2022-05-02, 11:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Politiska beslut frn allra hgsta ort genom leden nedt r en realitet. Kraven har man satt gllande terrorism och penningtvtt. Det r en rkrid.
Man vill dda kontanthanteringen fr att erhlla total ekonomisk kontroll ver mnniskor. Vilket ger i princip total kontroll vht.

Att bankkontoren avskaffat kontanthanteringen r fretagsbeslut. Inget politiskt.
Penningtvttslagen r politisk, men har inte gra med att bankerna slutat med kontanter.
(Med "bankerna" avses de flesta bankkontoren).
Citera
2022-05-02, 11:46
Medlem
ImeldaMarcoss avatar
Jag har fr mig att ingen bank tillter dig att ta ut mer n 50K kontant... Alternativen r att ta ut x antal per dag/vecka, har haft en bekant som fr ngra r sedan hade exakt samma problem. Om jag hade ver 50K skulle jag sjlv vilka kontrollera detta men har tyvrr inte dom pengarna. S till er som har 50K + p kontot kan inte ni enbart i underskande syfte sga till er bank att ni vill ta ut era kontanter och skriva sedan hr p FB hur det gick fr er? Ni behver givetvis inte ta ut pengarna om ni fr ett godknnande utan sga att ni ngrade er. Bad min polare som sparat ihop 150K att ta ut 100K men han ville inte medverka fr han tycker jag r galen som tror att banken inte skulle ge hans pengar.
Citera
2022-05-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det r nog ett lotteri om man kan f ta ut sina egna pengar i kontanter i Stasi-Sverige idag.

Ett fall ur verkligheten: En person kpte ett fordon strax fre psk, dr sljaren ville ha betalt i kontanter. Sljaren (som jag knner vl) var absolut ingen livstidskriminell, utan en ldre person som knappt anvnder datorer, han saknar t ex bde bankid och internetbank och trivs bst med cash. Kparens bank vgrar efter tre veckor fortfarande, trots uppvisande av kpekontrakt mm, att lmna ut summan i kontanter.

Hade inte kpt en bil p de premisserna om det inte var en lg summa typ 20-25 tusen.
Sljaren r dremot skum om den absolut vill ha kontant och vgrar andra rimliga alternativ som tex en vxel.
Citera
2022-05-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hade inte kpt en bil p de premisserna om det inte var en lg summa typ 20-25 tusen.
Sljaren r dremot skum om den absolut vill ha kontant och vgrar andra rimliga alternativ som tex en vxel.

I det hr fallet tror jag nog att jag r mer lmpad att avgra sljarens vandel n en random fb-expert.

Man r inte skum fr att man vljer ett lagligt betalningsmedel.
Citera
2022-05-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
I det hr fallet tror jag nog att jag r mer lmpad att avgra sljarens vandel n en random fb-expert.

Man r inte skum fr att man vljer ett lagligt betalningsmedel.

Lste fel, uppfattade att det var kparen du knde och inte sljaren. Uppfattar det nd som skumt att vara helt lst vid ett betalstt och inte vara lyhrd fr kparens svrigheter att tillmtesg dem. En postvxel r ingen nymodigheter utan borde gtt lika bra s lnge den som ska lsa in den inte helt saknar bankkonto.
Har iofs inte anvnd postvxel p 15r s de kanske inte finns lngre?
Senast redigerad av Engineer 2022-05-02 kl. 16:49.
Citera
2022-05-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImeldaMarcos
Jag har fr mig att ingen bank tillter dig att ta ut mer n 50K kontant... Alternativen r att ta ut x antal per dag/vecka, har haft en bekant som fr ngra r sedan hade exakt samma problem. Om jag hade ver 50K skulle jag sjlv vilka kontrollera detta men har tyvrr inte dom pengarna. S till er som har 50K + p kontot kan inte ni enbart i underskande syfte sga till er bank att ni vill ta ut era kontanter och skriva sedan hr p FB hur det gick fr er? Ni behver givetvis inte ta ut pengarna om ni fr ett godknnande utan sga att ni ngrade er. Bad min polare som sparat ihop 150K att ta ut 100K men han ville inte medverka fr han tycker jag r galen som tror att banken inte skulle ge hans pengar.
Om du gr in p banken och ber att f ta ut kontanter blir du hnvisad till bankomat. Det har inget med att banken nekar fr att det r en stor summa, utan att det inte finns ngon kontanthantering.

Ytterst f kontor som fortfarande hanterar kontanter, s det r mer eller mindre omjligt att ta ut 50k av den anledningen.

Dremot r uttagsgrnsen i regel 15k per bankkort per 4 dagar, s har du ngra olika kort i ngra olika banker kan man f ut en rtt stor slant p kort tid.
Citera
2022-05-03, 15:38
Avstngd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surprutt
Jo, kan skert funka hos bank med kontor, iallafall fr 10+ r sedan s gick det hos SEB d jag gjorde just detta (ngot mindre belopp), men sker alternativ idag....

OM du tar ut i bankomat s tnk p att du en dag mste styrka var cashen kommer frn.
tex fr att f in dom p konto igen eller byta sedlar mot nya. D str du dr med 10 r gamla
bankomatkvitton som har noll lagringstid ( termotransfer paper ) grattis. Ta kopior p kvittona som backup och lgg i bankfack eller kassaskp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in