Citat:
Ursprungligen postat av
RFVN1531
jag vet, men när man sedan träffar en ny läkare så kräver dom att man ger sitt samtycke att läsa ens spärrade journaler.
Har inte varit med om att de har krävt det. Däremot så frågar dom om vad som hänt och varför man spärrat det. Du är inte skyldig att svara på det. Brukar säga att läkaren skrev om saker som inte hade med de problem jag sökt för utan om andra personliga saker som inte har haft något med saken att göra.
Brukar få svaret, "Aha okej". och sen är det inget mer med det.
Men på vissa ställen som ex (kanske?) psyk kan nog kräva sådant. Medans Akutenheten får om dom känner att dom verkligen måste för det akuta fallets skull titta på det. Kan sen tänka mig att läkare kräver att få tillgång till de spärrade uppgifterna om det ev kan ha med tablettmissbruk o göra.
Tror du då får göra valet mellan att få den hjälp du önskar eller ingen hjälp alls om det kommer till det sistnämnda.
Obs. är ingen expert alls. Utan detta är lite mer gissning samt blandat med lite erfarenhet efter att ha spärrat som patient och varit på akuten därefter. Käkar inte själv mediciner så det sista där är ren gissning.