2022-04-24, 07:04
Medlem
Måste man acceptera att läkare får läsa spärrade journaler?

Hur blir det om man säger nej?

Det räcker med att en läkare skriver skit i journalen så kommer den andra att ta efter det och då är man fast i en ond spiral.

Hur gör ni? Effekter av det?
Citera
2022-04-24, 07:08
Medlem
LostinDarknesss avatar
Tror du kan spärratyp hela den vårdcentralen. Och sen byta. Jag gjorde något sådant. Ingen annan än akutenheten som kan komma åt det då tror jag ? Ingen annan vårdcentral iallafall om jag har förstått det rätt.
Citera
2022-04-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Tror du kan spärratyp hela den vårdcentralen. Och sen byta. Jag gjorde något sådant. Ingen annan än akutenheten som kan komma åt det då tror jag ? Ingen annan vårdcentral iallafall om jag har förstått det rätt.

jag vet, men när man sedan träffar en ny läkare så kräver dom att man ger sitt samtycke att läsa ens spärrade journaler.
Citera
2022-04-24, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RFVN1531
Måste man acceptera att läkare får läsa spärrade journaler?

Hur blir det om man säger nej?

Det räcker med att en läkare skriver skit i journalen så kommer den andra att ta efter det och då är man fast i en ond spiral.

Hur gör ni? Effekter av det?

Sjukvården vill läsa dina journaler för att kunna ge bästa möjliga vård, inte för att ha ”roliga timmen”-material till julfesten.

Säger du nej, då får dom inte läsa din journal, dom kanske tjatar men kommer bli tvungna och backa, varför söker du vård hela tiden?
Citera
2022-04-24, 07:27
Medlem
Citat:
jag vet, men när man sedan träffar en ny läkare så kräver dom att man ger sitt samtycke att läsa ens spärrade journaler.

Har aldrig varit med om att dom sagt det dom gånger jag varit hos en läkare, dvs jag har aldrig fått frågan om jag ger samtyckte till det utan har tagit förgivet att dom kan se allt oavsett. Däremot måste du lämna samtycke om du förnyar recept via 1177
Citera
2022-04-24, 07:27
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Har inte varit med om att de har krävt det. Däremot så frågar dom om vad som hänt och varför man spärrat det. Du är inte skyldig att svara på det. Brukar säga att läkaren skrev om saker som inte hade med de problem jag sökt för utan om andra personliga saker som inte har haft något med saken att göra.

Brukar få svaret, "Aha okej". och sen är det inget mer med det.

Men på vissa ställen som ex (kanske?) psyk kan nog kräva sådant. Medans Akutenheten får om dom känner att dom verkligen måste för det akuta fallets skull titta på det. Kan sen tänka mig att läkare kräver att få tillgång till de spärrade uppgifterna om det ev kan ha med tablettmissbruk o göra.

Tror du då får göra valet mellan att få den hjälp du önskar eller ingen hjälp alls om det kommer till det sistnämnda.

Obs. är ingen expert alls. Utan detta är lite mer gissning samt blandat med lite erfarenhet efter att ha spärrat som patient och varit på akuten därefter. Käkar inte själv mediciner så det sista där är ren gissning.
Citera
2022-04-24, 07:29
Medlem
Citat:
Har inte varit med om att de har krävt det. Däremot så frågar dom om vad som hänt och varför man spärrat det. Du är inte skyldig att svara på det. Brukar säga att läkaren skrev om saker som inte hade med de problem jag sökt för utan om andra personliga saker som inte har haft något med saken att göra.

Men på vissa ställen som ex (kanske?) psyk kan nog kräva sådant. Medans Akutenheten får om dom känner att dom verkligen måste för det akuta fallets skull titta på det. Kan sen tänka mig att läkare kräver att få tillgång till de spärrade uppgifterna om det ev kan ha med tablettmissbruk o göra.

Tror du då får göra valet mellan att få den hjälp du önskar eller ingen hjälp alls om det kommer till det sistnämnda.

Obs. är ingen expert alls. Utan detta är lite mer gissning samt blandat med lite erfarenhet efter att ha spärrat som patient och varit på akuten därefter. Käkar inte själv mediciner så det sista där är ren gissning.

Jag har ALDRIG varit någon missbrukare.
Citera
2022-04-24, 07:32
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:

Citat:
Jag har ALDRIG varit någon missbrukare.

Kanske lät så, menade inte att anklaga dig för något iallafall. Jag skrev "om". Då jag bara försökte ge dig lite svar. Och då jag inget vet om dig så skrev jag det fetade.
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-04-24 kl. 07:37.
Citera
2022-04-24, 08:19
Avstängd
TheGretaResets avatar
När jag flyttade till skåne så var jag tvunget att ge skriftligt medgivande så att de kunde rekvirera mina journaler från min tidigare bostadsort. Som jag uppfattade det kunde jag sagt nej (även om jag inte hade någon anledning till det.

Sedan vet jag inte vad spärrade journaler är?

Men alla vi som sett Seinfeld vet ju att läkare gör en notering om din karaktär som varning till andra läkare
Citera
2022-04-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
När jag flyttade till skåne så var jag tvunget att ge skriftligt medgivande så att de kunde rekvirera mina journaler från min tidigare bostadsort. Som jag uppfattade det kunde jag sagt nej (även om jag inte hade någon anledning till det.

Sedan vet jag inte vad spärrade journaler är?

Men alla vi som sett Seinfeld vet ju att läkare gör en notering om din karaktär som varning till andra läkare

Vart läggs en sådan notering menar du?
Citera
2022-04-24, 09:41
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Kanske lät så, menade inte att anklaga dig för något iallafall. Jag skrev "om". Då jag bara försökte ge dig lite svar. Och då jag inget vet om dig så skrev jag det fetade.

Ett tips är att läsa TS tidigare trådstarter så inser du snabbt vad det är för typ av människa..

Som vanligt finns det fullständig information och svar på allt det som TS efterfrågar inne på Läkemedelskollens hemsida.
Där finns allt om vad/hur/när man kan spärra osv.
Dvs, igen så finns alla svar en googling bort!

Numer kan man ju även spärra så att det döljs vilka narkotikaklassade mediciner man tar inte syns (det enda som står är att man får denna typ av preparat förskrivet), så du kan numer spärra så att din nästa läkare inte ser att du knaprar OxyContin, bra va!

Däremot måste du säkert ge en utförlig förklaring till varför du vill dölja just den informationen.
Citera
2022-04-24, 09:42
Moderator
Maviels avatar
Nej har du spärrat journalen kan ingen gå in och läsa i den. Får inte heller. Det finns möjlighet att nödöppna men det loggas, men det går att spärra helt. Har själv haft patienter som gjort det. De patienterna som gjort det har alla haft ett opioidmissbruk och har velat dölja att de går runt till olika läkare. Problemet de dock alla hamnar i är att det är väldigt svårt att vårda en patient om du inte får tillgång till journalen. De flesta läkare är kapabla att läsa en sak i journalen, och sen träffa patienten och bilda sig en egen uppfattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in