• 1
  • 2
2022-04-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
I och med att TS brukat mopeden så kan det bli svårt att ångra köpet. Om han inte hade "packat upp den" så hade han haft goda möjligheter.

Jo, varans värde har förändrats signifikant i och med att du brukat den. Om du skulle köpt den och någon annan haft den innan dig, skulle du då acceptera att betala nypris? Samma som att köpa en ny bil, någon annan har hämtat ut den och kört några mil, det är inget man accepterar som kund.

Kan vara så. Det bästa för TS är om han köpt den av ett företag med lager och kontor samt säljavdelning i landet. Kan hända att de tar tillbaka den och TS bara åker på frakten, att de putsar upp den och gör någon form av återställning och ändå säljer den som ny igen. Men har TS kvar förpackningen tro?
Jag förväntar mig inte att få tillbaka varje krona och räknar med att gå minus med några tusenlappar. Fick dock ingen förpackning till moppen då den redan var ihopskruvad och säkerligen provkörd av andra som sett den i butiken.
Citera
2022-04-23, 22:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Jag förväntar mig inte att få tillbaka varje krona och räknar med att gå minus med några tusenlappar. Fick dock ingen förpackning till moppen då den redan var ihopskruvad och säkerligen provkörd av andra som sett den i butiken.
Har du köpt ett demoex? Då hoppas jag inte du betalat nypris. Stod mätaren bara på några hundra meter när du fick den eller på noll så är den sannolikt ny och har bara flyttats lokalt, ungefär samma som när man hämtar ut en ny bil, den har rullat några hundra meter.

Har du köpt av ett svenskt företag så har du nog goda möjligheter, men har du beställt av typ Ali Express eller Amazon ska du nog inte räkna med att du lyckas.
Citera
2022-04-23, 22:52
Bannlyst
Du har en 14-dagars ångerrätt. Men för att den ska kunna godkännas ska din produkt vara i exakt samma skick som den var när den lämnade företaget, så företaget inte gör en förlust. I detta fall kommer ångerrätten nekas då du har du kört med mopeden.
Företaget kanske kan köpa den av dig?
Citera
2022-04-24, 01:45
Medlem
yz44s avatar
Vore intressant att veta om det är någon egenskap hos mopeden TS är missnöjd med.
Och hur den var tänkt att användas samt vad som fått TS att ändra sig.
Citera
2022-04-25, 12:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Det står ”avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal” känns ju inte som att 3-4 mil påverkar fordonet såpass att det försämras.

Fick inget köpevillkor och finns inget på hemsidan heller. Fick bara kvitto

En bil tappar halva värdet när den lämnar nasarens parkering och är att betrakta som begagnad.

Skulle inte förvåna mig det minsta om samma sak gäller mopeder.
Citera
2022-04-25, 18:39
Medlem
miikoss avatar
Ja, man kan ångra köpet med distanshandelslag.

Däremot så kan det stå i avtalet om att man måste ersätta säljaren för värdeminskning om varan är använd mer än för att prova.

Det kan också stå i avtalet om att man får betala returfrakt själv.

Står inget i avtalet, så får säljaren stå för värdeminskning och returfrakt.

Vad står det i avtalet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in