2022-05-01, 23:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allt blir farligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om man ska gå igenom stora områden i naturen, vänder man sig till folk som gillar att vistas i naturen, och har lokalkännedom. De kan organiseras för sök med polisen eller missing people. Jag har googlat om gruvhål, eftersom jag inte kände till sådana i den omfattningen runt Avesta och Norberg. Ytterligare problem är att många gruvhål är vattenfyllda. Det kan behövas dykare, eller pumpar som får bort vatten om man vill undersöka vissa gruvhål på jakt efter kvarlevor.

Det som är intressant, är ju trots allt hur allt blir farligt, från balkonger till köksknivar när en man ska trycka ner en kvinna.

Ja mycket har blivit farligt numera som inte förut ansågs farligt på det sättet det numera tyvärr har blivit.

Köksknivar i affärer som inte är inlåsta, balkonger och nu senast gruvhål. Det är inte knivarna, balkongerna eller gruvhålens fel till denna nya farlighet som har uppstått.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-05-01 kl. 23:14.
Citera
2022-05-01, 23:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vi har samma uppfattning men vi ser saken ibland ur olika perspektiv. Att kvinnan är spårlöst försvunnen har varit till mannens fördel, då han kunnat hindra utvisningen. Så tänker jag. Om han har ett ombud, kan en försvunnen fru användas som grund att fördröja eller hindra utvisning.

Men anmälde han henne försvunnen?
Inte som vi vet, utan det var barnen.

Om han önskade att det skulle vara till hans fördel, borde han inte polisanmäla försvinnandet?
Citera
2022-05-01, 23:15
Medlem
Citat:
Om man ska gå igenom stora områden i naturen, vänder man sig till folk som gillar att vistas i naturen, och har lokalkännedom. De kan organiseras för sök med polisen eller missing people. Jag har googlat om gruvhål, eftersom jag inte kände till sådana i den omfattningen runt Avesta och Norberg. Ytterligare problem är att många gruvhål är vattenfyllda. Det kan behövas dykare, eller pumpar som får bort vatten om man vill undersöka vissa gruvhål på jakt efter kvarlevor.

Det som är intressant, är ju trots allt hur allt blir farligt, från balkonger till köksknivar när en man ska trycka ner en kvinna.

Ja. Att genomsöka 630 gruvhål är inte ett jättejobb men problemet är väl just det att många är vattenfyllda.

Man får planera väl och pricka in dem på kartor med 3 olika färger beroende på avstånd till körbar väg. Sedan screena den hetaste gruppen på plats och då kolla stängsel och ev vatteninnehåll. Medan två plus eventuell jycke jobbar med den lågt hängande frukten i grupp 1 (torra hål), screenar två personer grupp 2. Sedan får man ta in dykare om inget hittas i torra hål. Typ något sådant. Troligen ligger hon i ett gruvhål med trasigt stängsel hyfsat nära en väg.
Citera
2022-05-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Om han önskade att det skulle vara till hans fördel, borde han inte polisanmäla försvinnandet?

Visst kan man tycka det. Men att inte vara ledsen över att en fru är borta är inget brott, när de inte tyckte om varandra.

Det sker ofta att folk har vidriga förhållanden utan att mörda. I den krets av Afghaner i Norberg som detta handlar om, är en kvinnoplågare en helt normal man, där ingen bryr sig om hur en Afghansk mammas liv ser ut i Sverige.

Kvinnan är anmäld försvunnen. Av vem spelar ingen roll när MGMs ombud fördröjer utvisningen med snyft, snyft om hur barnen väntar på att hon kommer tillbaka.
Senast redigerad av Vresrosen 2022-05-01 kl. 23:38.
Citera
2022-05-02, 07:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Visst kan man tycka det. Men att inte vara ledsen över att en fru är borta är inget brott, när de inte tyckte om varandra.

Det sker ofta att folk har vidriga förhållanden utan att mörda. I den krets av Afghaner i Norberg som detta handlar om, är en kvinnoplågare en helt normal man, där ingen bryr sig om hur en Afghansk mammas liv ser ut i Sverige.

Kvinnan är anmäld försvunnen. Av vem spelar ingen roll när MGMs ombud fördröjer utvisningen med snyft, snyft om hur barnen väntar på att hon kommer tillbaka.

Jag förstår hur du menar. Jag vet inte om man kan få stanna kvar pga ”särskilt ömmande” situationer som denna på så vis.
Det försvinner förmodligen många utvisningshotade på frivillig basis, dvs håller sig undan.

Med facit i handen vet vi ( min bestämda uppfattning) att det faktiskt verkligen är en särskilt ömmande situation. Jag tror ju att hustrun ör död.

Jag tror dock att polisen varken hade mannen som misstänkt eller gjorde någon grundligare utredning av hennes försvinnande. Min tro är att om de hade gjort det, hade vi fått läsa om det.

Polis och myndigheter har kanske gått på mannens version som kan ha varit att hon lämnat dom, kanske gör att hålla sig undan utvisningen.

Kanske har man hört många historier genom åren, om hot hit och dit från asylsökande som vill stanna och man har blivit avtrubbad. Jag vet inte.

Jag tror att oavsett kultur, så älskar en mamma vanligtvis sina barn. Hon skulle ha sagt till dom vad hon hade i tankarna att göra, var hon tänkte åka och hon hade hört sig till dom, även om kulturen säger att barnen tillhör mannen ( om det nu skulle vara så). Ett avsked hade hon säkert haft med dom.
Citera
2022-05-02, 08:02
Medlem
Jag tror vi kan glömma att första BO återfinns. Då måste det tas reda på om något trasigt stängsel lagats kring år 2018 och framåt. Och vem vet hur många icke-övertäckta gruvhål som funnits i hans närhet, inte säkert att myndigheterna ens registrerat det så noga..

Då gruvhål nästan funkade perfekt för honom, så har han gissningsvis försökt att återuppta ett vinnande koncept igen. Vi får glädjas åt att hans sadism kommer stt resultera i många år i fängelse, vilket narcissister brukar ha svårt att tolerera efter ett tag.

Och sedan måste de väl inte bara kunna utvisa karln, utan även se till att han sätts på ett flygplan ut ur landet. Inte vårt problem om han inte är välkommen i Afghanistan, det blir hans problem och problem ska han ha. Skicka dit honom utan att berätta vad han gjort, köp bara en vanlig enkelbiljett, eller gör som Anna Lind, följ med dit om han trilskas och dumpa honom där. Vi måste bli av med dessa galningar även om de "riskerar tortyr".
Senast redigerad av Florman 2022-05-02 kl. 08:13.
Citera
2022-05-02, 08:07
Medlem
Hela den här historien borde anmälas så att man gör en ordentlig granskning av hur myndigheterna har hanterat det från den dag de kom till Sverige.

Känns som ett så typiskt fall av hur svenska myndigheter agerar så finns nog jättemycket att lära och som man kan förändra för att undvika att gruvhålorna fylls med döda kvinnor.
Citera
2022-05-02, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Som jag också förstått det hela var det barnen som anmälde.

Om så är fallet kan man undra hur länge det dröjde innan de anmälde. Har lite svårt att se att de gått till polisen och anmält dagen efter att hon var borta. Kanske har det kommit fram i skolan, någon av barnen sagt att mamma inte varit hemma på länge och iom det blev en polisanmälan gjord.

Pappan kan ha förklarat för barnen att mamma måste gömma sig för att inte bli utvisad så hon kan inte höra av sig till er. Under tiden har han bidrag för hela familjen (mamman inräknad).

Ovanstående spekulationer då jag tror att hon också ligger i ett gruvhål. Pappan vill att det ska dröja så länge som möjligt innan det upptäcks att hon är borta... så ingen sökning kommer igång.
Citera
2022-05-02, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag också förstått det hela var det barnen som anmälde.

Om så är fallet kan man undra hur länge det dröjde innan de anmälde. Har lite svårt att se att de gått till polisen och anmält dagen efter att hon var borta. Kanske har det kommit fram i skolan, någon av barnen sagt att mamma inte varit hemma på länge och iom det blev en polisanmälan gjord.

Pappan kan ha förklarat för barnen att mamma måste gömma sig för att inte bli utvisad så hon kan inte höra av sig till er. Under tiden har han bidrag för hela familjen (mamman inräknad).

Ovanstående spekulationer då jag tror att hon också ligger i ett gruvhål. Pappan vill att det ska dröja så länge som möjligt innan det upptäcks att hon är borta... så ingen sökning kommer igång.
Barnen är väl vuxna?
Citera
2022-05-02, 08:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
I något hål Iallafall. Kanske inte samma.

Ja hon måste hittas

Alltså man börjar träna tidigt. Kanske inte för lik men innan de är tre månader Vid tio elva veckor kanske börjar de kunna leta efter dofter (godis ska man göra men jag tog olika dofter jag klickade in) och kanske leksaker sen (var fodervärd mycket kort tid pga oenigheter). Polisens hundar ska klara av att söka. När vi sett dem schabbla (huvudet i garderoben) beror det sannolikt på hur hårt och illa de tjänstehundarna behandlas och att det varit stress. Även en skicklig hund kan bli rädd att göra fel eftersom hunden särskilt de förigare,vill göra de "de ska". Så att hundarna verkar mindre bra beror på den otroligt ovetenskapliga och onödigt hårda uppfostringen Försvarsmakten pysslar med och att det enbart krävs kanske åtta veckor för en polis att bli hundförare.

Jag vet inte hur du tänkte få ner hunden men låter inte som en jättebra idé. Bättre sökhundar söker av områdena i skogen då.

Alla hundar söker kadaver utan problem eftersom de till naturen även äter as (nedgrävda byten som de sparat för senare bruk). Därför är det lätt att träna t.ex. polishundar till att söka specifikt mänskliga lik. Men tränade likhundar kan uppfatta kadaver på mycket långa avstånd och eftersom det alltid finns kadaver i naturen så tränar man därför hundarna att söka mer specifikt.

Gruvhål är dock komplicerade att söka igenom och det är inte bara att släppa in hunden.

I detta fall tror jag de är bättre att göra en snabb avsökning med drönare som då kan filma och man i efterhand kan analysera filmen för att se om man behöver gå ner och undersöka närmare.
Citera
2022-05-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Barnen är väl vuxna?

Allt är relativt, vet inte vad du betraktar som vuxen.

Vid 2020 så hade väl den som är äldst knappt kommit upp i tonåren.
Pappa är den som sköter allt och tror inte att de går till polisen på eget bevåg och anmäler mamman som försvunnen.
Citera
2022-05-02, 09:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror vi kan glömma att första BO återfinns. Då måste det tas reda på om något trasigt stängsel lagats kring år 2018 och framåt. Och vem vet hur många icke-övertäckta gruvhål som funnits i hans närhet, inte säkert att myndigheterna ens registrerat det så noga..

Då gruvhål nästan funkade perfekt för honom, så har han gissningsvis försökt att återuppta ett vinnande koncept igen. Vi får glädjas åt att hans sadism kommer stt resultera i många år i fängelse, vilket narcissister brukar ha svårt att tolerera efter ett tag.

Och sedan måste de väl inte bara kunna utvisa karln, utan även se till att han sätts på ett flygplan ut ur landet. Inte vårt problem om han inte är välkommen i Afghanistan, det blir hans problem och problem ska han ha. Skicka dit honom utan att berätta vad han gjort, köp bara en vanlig enkelbiljett, eller gör som Anna Lind, följ med dit om han trilskas och dumpa honom där. Vi måste bli av med dessa galningar även om de "riskerar tortyr".

Jag tror inte heller att man kommer att lösa fallet med försvunna hustrun.
Det är många år sedan, förmodligen finns ingen gedigen och grundlig förundersökning och inte någon misstänkt som är granskad. Inget att ha som någon större grund att arbeta utefter. Några förhör kanske, någon koll här och där. Inga tekniska undersökningar, inga samtalslistor, ingar mastuppkopplingar. Kanske inte ens kollade konton, pass osv.

Jag hoppas däremot att denna förundersökning drar ut på tiden och görs desto grundligare. Lite som plåster på såren för att man inte gjort vad man borde för barnens (och hustruns) skull.

Som du säger tolererar sällan en narcissist (jag tror psykopat) att kränkas genom att bli ifrågasatt, misstänkt, ha förlorat ansiktet, blivit påkommen. Att sitta i häkte med restrktoner har jag förstått är inte lätt för någon. Våra långa häktningstider har kritiserats i omvärlden. Även om tiden i häktet sedan dras av på strafftiden (som jag hoppas att han får), så är det en mycket jobbig tid han har nu.

När det väl blir dags för utvisning, kanske situtionen ser annorlunda ut i Afghanistan? Man utvisar inte till det land som man senast kom från?

En fasa är att man varken kan fälla mgm för det här brottet och inte heller hustruns.

Om jag förstod det rätt kommer utvisningshotade afghaner nu ha möjlighet att få sina asylärenden prövade på nytt med tanke på situationen i Afganistan.

Det här är en jättefarlig man, och inte kommer han att bli mindre farlig om han tycker att han överlistat polisen. Obehagligt för barnen också om han inte blir dömd. Kanske han får fortsatt vårdnad om dom.

Jag hoppas att det är en risktagare till man som har gjort många misstag. Som inte har kunskap om hur polisen arbetar rent tekniskt och som kanske har agerat i ursinne, utan att ta säkerheten/planeringen i första hand, utan har lämnat många spår efter sig. Jag hoppas på att hon har kämpat emot, rivit honom och han har skador på sig, hon har hans DNA under sina naglar osv osv. Stenarna som han kastat på henne har hans DNA. Att han kanske t om har lämnat blodspår från sig på henne eller att hon lämnat blodspår i hans bil. Kämpade hon emot i bilen när de kom fram?

Att mobilerna var med, eftersom resan från början kanske var avsedd med annat mål, men som urartade när hon sa nej?

Jag hoppas att han åker dit.
Jobba på nu polisen så inga fler människor får sätta livet till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in