2022-04-22, 16:55
Medlem
wwrs avatar
Felaktig varning i tråden om BankID

Jag fick varning för detta inlägg i tråden "Fungerar eran BankID?"
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Fungerar eran BankID?
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SEB:s inloggning har legat nere minst någon timme nu. Det är ganska länge för en storbank. Måste vara ryssarna

https://seb.se/driftinformation/c16201-pagaende-driftstoerning

Det är en felaktig varning. Tråden är lämplig att rapportera inloggningssvårigheter eftersom inloggning är kopplad till BankID. (Det är dessutom onödigt att skapa en ny tråd för en enda observation.)

Men tyvärr ger moderatorerna varning för detaljer om fel skribent är inblandad. Skulle man tolka reglerna så nitiskt skulle det bli mycket svårt att föra diskussioner. Men moderatorerna har olika måsttstock beroende på vem som skriver. På den senaste tiden har jag skrivit en del om stormakternas samarbete i Ukrainakriget för att stöda EU. Det är något som massmedia och Flashback försöker dölja. Men Flashback ger ibland inte varningar för inlägg de ogillar. Moderatorerna letar istället detaljer i andra inlägg som skribenten postat för att försöka varna och få skribenten avstängd, tyvärr.

Samma sak gällde när jag kritiserade Dagens Nyheter och Greta Thunberg för rasism. Då fick jag en synnerligen märklig varning i en annan tråd:
(FB) Felaktig varning för trådstart i tavlan "Medier och Journalistik" (det står i spoilern i första inlägget)

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hej

Jag protesterar mot varningen.

Att diskutera hur SEB:s inloggning inte fungerar i en tråd om BankID är inte fel. Inloggningen är kopplad till BankID. Att diskutera om ryssarna kan vara inblandade är inte fel eftersom möjligheten av ryska cyberattacker diskuterats under kriget.

Mvh

wwr
Det finns inget som talar för att bankid skulle vara inblandat i SEBs inloggningsproblematik, speciellt inte eftersom jag själv använde bankid under gårdagen utan problem under den sagda tiden.

Är det så att man vill diskutera huruvida inloggningar i banker möjligtvis attackerats får man skapa upp en separat tråd för detta, men det har som sagt inget med bankid att göra.

Inte ens på sidan https://www.bankid.com/driftsinformation nämns något om avbrott, varken nu eller tidigare.
Det är en teknisk fråga som kan diskuteras i tråden. Att ett fel på BankID orsakat inloggningsproblematiken är fullt möjligt. Jag kan ju inte veta hur t.ex din BankID fungerade då.

Senast BankID krånglade så tog det en stund innan driftstörningen publicerades.

Men nu har vi diskuterat detta så om jag vill så antar jag att jag kan ta upp det i tavlan för klagomål?

Vänliga hälsningar

wwr
Eftersom du följt anvisningarna är det helt fine att du tar upp det om du så önskar.
Jag anser fortfarande att det är off topic, så jag välkomnar en diskussion kring det hela.
Senast redigerad av wwr 2022-04-22 kl. 17:23.
Citera
2022-04-22, 17:33
Medlem
jesussugers avatar
Ganska komiskt att han påpekar att just hans funkar och då ska alla andras funka.Tydligen måste din funka om hans gör det annars blir det en varning
Mods har blivit värdelösa och gör lite som dom vill, borde införas varningar på mods som ger fel varningar så dom lär sig.
Citera
2022-04-22, 19:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Felaktig varning i tråden om BankID

Jag fick varning för detta inlägg i tråden "Fungerar eran BankID?"

Det är en felaktig varning. Tråden är lämplig att rapportera inloggningssvårigheter eftersom inloggning är kopplad till BankID. (Det är dessutom onödigt att skapa en ny tråd för en enda observation.)

Men tyvärr ger moderatorerna varning för detaljer om fel skribent är inblandad. Skulle man tolka reglerna så nitiskt skulle det bli mycket svårt att föra diskussioner. Men moderatorerna har olika måsttstock beroende på vem som skriver. På den senaste tiden har jag skrivit en del om stormakternas samarbete i Ukrainakriget för att stöda EU. Det är något som massmedia och Flashback försöker dölja. Men Flashback ger ibland inte varningar för inlägg de ogillar. Moderatorerna letar istället detaljer i andra inlägg som skribenten postat för att försöka varna och få skribenten avstängd, tyvärr.

Samma sak gällde när jag kritiserade Dagens Nyheter och Greta Thunberg för rasism. Då fick jag en synnerligen märklig varning i en annan tråd:
(FB) Felaktig varning för trådstart i tavlan "Medier och Journalistik" (det står i spoilern i första inlägget)

Random sida som ligger nere eller har inloggningsproblem hör inte hemma i BankID-tråden. Frågor om SEB, 1177, Skatteverket, Minmyndighetspost, younameit.se osv. är OT.

Att BankID används är ingen ursäkt. Då skulle även frågor om iPhone eller Samsung s22 höra hemma där om de används.

Så OT är det, men det var rätt hårt med varning.
Citera
2022-04-22, 21:15
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Ganska komiskt att han påpekar att just hans funkar och då ska alla andras funka.Tydligen måste din funka om hans gör det annars blir det en varning
Mods har blivit värdelösa och gör lite som dom vill, borde införas varningar på mods som ger fel varningar så dom lär sig.
Läser man riktigt noga finner man en länk till bankids egen hemsida där de själva säger att de inte haft någon störning, varken då dt begav sig eller tidigare som sagt.

Som jag även påpekat finns det miljoner andra anledningar att inloggningen inte funkar FÖRUTOM att bankid krånglar. Den diskussionen är off topic i en tråd om bankid.
Senast redigerad av Proton 2022-04-22 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in