2022-04-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det här är till stora delar ett amerikanskt proxy-krig, även om Zelensky spelar sin roll mer aggressivt och livaktigt än hans uppdragsgivare i Washington nog hade väntat sig. Att EU har dragits in så djupt är beklagligt, jag skulle föredragit att både Bryssel och olika regeringar runt om i Europa hade haft mer is i magen och vågat ställa mer krav på Ukraina.

Kommenterade den strategiska bilden bakom och runt kriget, samt Ukrainas och Västs agerande, här:

(FB) Ukraina använder civila som mänskliga sköldar

(FB) Ukraina använder civila som mänskliga sköldar

Mariupol har redan fallit och Putin har ändrat ordern: ingen stormning av stålverket. Soldaterna ska väntas ut i stället.
FN-observatörer borde dit på momangen.
Slutet på kriget - nej tyvärr. Ryssland kommer nog inte ge sig om de inte får Donbass. Zelensky kommer inte gå med på att de får det, och Ukraina är ganska ordentligt hämndlystet vid det här laget.

Visst går det att kalla Ukrainakriget för ett amerikanskt proxykrig. Men många ropar på att USA ska "step up", dvs gå in i ett storskaligt krig mot Ryssland. Det skulle inte vara kul för oss som bor i den här regionen.
Citera
2022-04-21, 13:44
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag anser också att Zelensky har fel här. Att starta ett tredje världskrig för 40 miljoners relativa frihet i Ukraina är totalt vansinne.

Fattar inte hur Zelensky lyckade blanda in Sverige i kriget i och med talet till Riksdagen mm.

Med den logiken kan ju ryssarna ockupera hela Europa utan motstånd, eftersom det annars kan leda till tredje världskrig. Har du tänkt fördigt?
Citera
2022-04-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ryssarnas plan är att ta hela Ukraina, men det har nog till och med galningen Putin insett att det är omöjligt vid det här laget.

Vad är då plan B? Att ta kontroll över Donetsk och Luhansk i östra Ukraina samt skära av Ukraina från tillgång till Svarta havet. Då krävs det att Odessa och några fler städer tas.

Det är väldigt viktigt för ryssarna att skära av Ukrainas tillgång till Svarta havet av två anledningar:

1) Man får då en landbrygga till Moldavien och Transnistrien. Dessa områden vill ryssarna också annektera så en landbrygga dit är ett måste.

2) Skär Ryssland av Ukrainas tillgång till Svarta havet så blir Ukraina i princip en failed state som inte kan bedriva sin export i framtiden. Detta hade kraftigt försvagat Ukraina och gjort det mycket enklare för ryssarna att i framtiden invadera Ukraina igen och den här gången ta kontroll över hela landet. Ryssland är INTE nöjda förrän dom kontrollerar hela landet.

Så nej, vi har nog inte sett slutet på kriget. Putin kommer fortsätta.

Av allt att döma stämmer det att Putin trodde att kriget skulle vara över på några dagar - han hade gått på sin egen myt om att vara Ukrainas befriare. Jag vet givetvis inte om det stämmer, kan inte se in i Putins huvud, men jag har sett flera rysslandsexperter hävda det.
Jag håller i princip med om din analys, för övrigt.
Citera
2022-04-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Med den logiken kan ju ryssarna ockupera hela Europa utan motstånd, eftersom det annars kan leda till tredje världskrig. Har du tänkt fördigt?

De har inte kapacitet att ockupera hela Europa. Långt därifrån.
Frågan gäller om USA och NATO är beredda på ett tredje världskrig för att försvara ett f.d sovjetland som inte är med i pakten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Mariupol har redan fallit och Putin har ändrat ordern: ingen stormning av stålverket. Soldaterna ska väntas ut i stället.
FN-observatörer borde dit på momangen.
Slutet på kriget - nej tyvärr. Ryssland kommer nog inte ge sig om de inte får Donbass. Zelensky kommer inte gå med på att de får det, och Ukraina är ganska ordentligt hämndlystet vid det här laget.

Visst går det att kalla Ukrainakriget för ett amerikanskt proxykrig. Men många ropar på att USA ska "step up", dvs gå in i ett storskaligt krig mot Ryssland. Det skulle inte vara kul för oss som bor i den här regionen.
Nej precis, jag har aldrig uppfattat snacket om att Mariupol skulle leda till slutet på krget som något annat än en mediefloskel.

De som ropar högt på att USA och NATO ska in i kriget med full kraft verkar ofta vara personer som antingen gravt underskattar Ryssland - som tror att Moskva inte ens klarar att avfyra kärnvapen på riktigt eller att göra strategiska bedömningar - eller så vill man se landet krossat till varje pris, och är egentligen likgiltiga för vad ett tredje världskrig kan betyda för andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Zelensky är märkbart svettig senaste dygnen. Desperat retorik - till skillnad från för bara att par veckor sedan.

Han vet att slutet är nära.

Men väst kan ju fortsätta CNN-propagandan att "Ukraina kan vinna detta - Ryssland är nere för räkning".

Man kan tycka vad man vill om invasionen - men får fanimej ta av sig PK-skygglapparna och inse att Ukraina inte har en chans jämfört med Ryssland.
Ukraina lyckades stoppa Rysslands mål med invasionen - att ta över Kiev och hela Ukraina. Ryssland har misslyckats, Ukraina har vunnit. Nu försöker ryssarna att säkra områdena i öst för att förlusten åtminstone inte ska bli total, men det finns ännu inget som talar för att de kommer att lyckas med det heller.
Citera
2022-04-21, 13:53
Medlem
KillPus avatar
Lite märkliga nyheter fr Mariupol.
Putler säger: Storma inte stålverket, men blockera/stäng det.
Orchernas trupper fr Mariupol flyttas till andra delar av Donbass fronten.

Vad kan detta betyda?
Sämre variant: kemisk attack.
Lite bättre variant: Civila och Azov för lämna stålverket, i gengäld kommer Medvedchuk och andra landsförrädare lämnas till RU?
Citera
2022-04-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej precis, jag har aldrig uppfattat snacket om att Mariuool skulle leda till slutet på krget som annat än en mediefloskel.

De som ropar högt på att USA och NATO ska in i kriget med full kraft verkar ofta vara personer som antingen gravt underskattar Ryssland - som tror att Moskva inte ens klarar att avfyra kärnvapen på riktigt eller att göra strategiska bedömningar - eller så vill man se landet krossat till varje pris, och är egentligen likgiltiga för vad ett tredje världskrig kan betyda för andra länder.

Ja, bortsett från hämndlystna Ukrainare som vill elda under ett storkrig mot Ryssland, vilket är begripligt även om det är minst sagt oklokt och destruktivt, verkar det vara just en kombination av underskattning av risker och å andra sidan: låt det smälla, om priset för friheten är kärnvapenkrig så får det bli kärnvapenkrig.

Att kriget skulle vara slut i och med att Mariupol faller påminner om Irakkriget:
När Saddam Hussein avsattes (och avrättades) framställdes det av vissa medier i Sverige som ett krigsslut. Men det hade knappt ens börjat, givetvis.
Citera
2022-04-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Alla uppgifter är osäkra. Men att Zelensky och ukrainarna själva talar om tillbakadragande har jag inte sett förut.
Ja jag tror uppgifterna stämmer den här gången det är första segern i kriget
Citera
2022-04-21, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja, bortsett från hämndlystna Ukrainare som vill elda under ett storkrig mot Ryssland, vilket är begripligt även om det är minst sagt oklokt och destruktivt, verkar det vara just en kombination av underskattning av risker och å andra sidan: låt det smälla, om priset för friheten är kärnvapenkrig så får det bli kärnvapenkrig.

Att kriget skulle vara slut i och med att Mariupol faller påminner om Irakkriget:
När Saddam Hussein avsattes (och avrättades) framställdes det av vissa medier i Sverige som ett krigsslut. Men det hade knappt ens börjat, givetvis.
Det tog ju dessutom typ 3½ år mellan att Saddams staty i Bagdad vräktes omkull och att mannen själv hängdes.

Men jag håller helt med om din poäng, kriget var inte avslutat för att Saddam hade körts ut - det var bara den inledande fasen som nådde en kulmen. På samma sätt som att ryska revolutionen 1917 inte alls var över när tsaren abdikerade.
Citera
2022-04-21, 14:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Ja jag tror uppgifterna stämmer den här gången det är första segern i kriget
Dom har ännu inte besegrat hjältarna i Azovstal. Så länge de finns kvar får ryssen ha en jävla massa trupp som patrullerar Mariupol. Det kan bli en del överraskningar för Ivan...
Citera
2022-04-21, 14:14
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag anser också att Zelensky har fel här. Att starta ett tredje världskrig för 40 miljoners relativa frihet i Ukraina är totalt vansinne.

Fattar inte hur Zelensky lyckade blanda in Sverige i kriget i och med talet till Riksdagen mm.

Åh nej, han lägger sig inte ner och bara dör när han blir attackerad... Hans land är attackerat, ibland är det inte svårare än så. Att du går på Zelensky istället för diktatorn som startade kriget, Putin, är för mig ett jävla mysterium. Det var totalt vansinne att attackera Ukraina. Det är ett totalt vansinne att påstå att man rensar ut nazister när man samtidigt våldtar och dödar civila.

Sverige vill fortsätta att vara en demokrati och vill inte böja rygg för dessa galningar, misstänker starkt att Zelensky känner samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in