2022-04-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Hur tänker du att bostadsmarknaden ska bli tillgänglig för alla? Utbudet är ju detsamma.
Jag önskar att jag hade det perfekta svaret på frågan.
Om 1-2 rummare (singelhushåll) stanjerar vid nedgången och de större bostäderna fortsätter ner i pris per kvm.
Tänker att de större familjerna då får öppning att stegra upp ett rum eller två så alla i familjen får sin trygga plats i hemmet utan att trängas.
Annars vettefan, har du själv någon input i frågan?

Väl mött
/Lennart Lugn
Senast redigerad av poptimistic358 2022-04-21 kl. 23:58.
Citera
2022-04-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Inte så farligt, 3-4k/månad i ränta.
+ev amortering/topplån.
Som sagt, enda sättet att veta exakt är att fråga personen.

Så länge riksbanken inte höjer reporäntan kommer gapet mellan bundna och rörliga räntor att växa sig större.
Det är något som omöjligt kan ha gått förbi nya låntagare så gissar på att majoriteten låser sina räntor idag.
Vi har en mindre positiv rapport att vänta oss inom kort tror jag, den som lever får se!

/Lenny Lärka
Citera
2022-04-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Säg att han har 2,5% så blir räntekostnaden som weallknowit skrev ca 4.000 kr/månad beroende på avdragseffekten.
Totala årsbetalningen blir för lånet blir 62,500 kr plus 62,500 kr i amortering.
Nio tusen per månad plus avgift.
Inte så farligt kanske.

Det finns ingen som har 2,5% i ränta idag. Snarare runt 1,3%.
Citera
2022-04-22, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns ingen som har 2,5% i ränta idag. Snarare runt 1,3%.
Någon sa även 1,21.
Ifall man inte har campat på månen senaste månaderna tar jag för givet hen hade förstånd nog att binda lånet i oroliga tider som dessa och inte iskallt räknade med att räntan skall vara fortsatt rekordlåg.
Trots allt, en bostad är oftast vår största investering så om utrymme för att jonglera saknas kanske det är bättre att ta fram fotpallen och luta sig tillbaka. Om inte för plånbokens skull så för hjärtat och magen.

Inte vidare lacho att springa runt och fjärta överallt pga en en krånglande mage efter varje procentenhet räntorna stiger.
Jag kan ha fel, hen kan såklart vara tät, åtminstone så pass att fjärtarna kan kontrolleras.
Ska erkänna att jag själv släpper en tjutare när jag ser ökningar på 0,15-0,30.

/Love Lennart
Citera
2022-04-22, 00:46
Medlem
Harlands avatar
Jäklar Han måste ha tagit massa lån
Citera
2022-04-22, 00:50
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
+ev amortering/topplån.
Som sagt, enda sättet att veta exakt är att fråga personen.

Så länge riksbanken inte höjer reporäntan kommer gapet mellan bundna och rörliga räntor att växa sig större.
Det är något som omöjligt kan ha gått förbi nya låntagare så gissar på att majoriteten låser sina räntor idag.
Vi har en mindre positiv rapport att vänta oss inom kort tror jag, den som lever får se!

/Lenny Lärka
En bekant till mig band 3 år på 1.2%, jag tror inte att räntorna kommer gå upp.
Citera
2022-04-22, 00:51
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
Jag önskar att jag hade det perfekta svaret på frågan.
Om 1-2 rummare (singelhushåll) stanjerar vid nedgången och de större bostäderna fortsätter ner i pris per kvm.
Tänker att de större familjerna då får öppning att stegra upp ett rum eller två så alla i familjen får sin trygga plats i hemmet utan att trängas.
Annars vettefan, har du själv någon input i frågan?

Väl mött
/Lennart Lugn
Tillgång och efterfrågan. Vad ska du få fler större lägenheter ifrån? En växande befolkning i kombination med urbaniseringen ger ökade bostadspriser i Sveriges städer.
Citera
2022-04-22, 01:01
Medlem
Citat:
En bekant till mig band 3 år på 1.2%, jag tror inte att räntorna kommer gå upp.

Min syster band på 1,55 för ~55 dagar sen.
Jag kan ha fel och mitt syfte är inte att vara elak mot någon.

Hade bra och sånt! Sovgott.
Sätter punkt för mig här, älskar dig.
/LL
Citera
2022-04-22, 01:04
Medlem
Citat:
Tillgång och efterfrågan. Vad ska du få fler större lägenheter ifrån? En växande befolkning i kombination med urbaniseringen ger ökade bostadspriser i Sveriges städer.

Det var inte min poäng.
Skitsamma, det var ändå bara en önskan!
Hejdå
High-five!
/Lars Ländrygg
Citera
2022-04-22, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harland
Jäklar Han måste ha tagit massa lån
Just lånets storlek är ju faktiskt det enda vi vet, det står ju i trådstarten: 2 miljoner.

Ja det är mycket, men inte ovanligt i eller nära storstad. I city går 1rna för 3 mille. Apdyrt, men är det lånefest så är det... Bostadsbristen är ju jämn och fin också.
Citera
2022-04-22, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Amorteringskrav.. googla!

Ah nu fatta jag, hen hamna inom spärren 2% pga för lite lön förhållande till 2 mille

https://www.fi.se/sv/finansiell-stab...stora-skulder/
Citera
2022-04-22, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola77
En nära bekant har tagit ett lån på 2 miljoner. Vad blir det för månadskostnad...med tanke på räntan.. Alltså det är ett bo lån

Runt 4-5k i månaden + amortering. Sedan får man göra avdrag varje år också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in