Citat:
Ursprungligen postat av
dummy1
Bitcoin cyklerna i övergångsskede
En blow-off topp kom inte denna cykel då världsekonomin redan har gått in i ett nytt skede. Vi ser att centralbankerna börjar ta till andra åtgärder än under förra decenniet. Därför har det stått stilla en tid när Bitcoin har imiterat en big tech aktie.
De-dollarisering och safe-haven
Bitcoin får efter detta status jämte andra reserver i och med Ukraina krisen och den nya världsordning som håller på att växa fram. Västs finansiering och ekonomi, alltså dollarn, ifrågasätts nämligen allt mer. Samtidigt har man Kina, Ryssland, Indien m fl som allierar sig och ser till att den USA-ledda väst hegemonin med petrodollarn går mot sitt slut.
ATT DISKUTERA:
Håller ni Bitcoin vänner med? Hur ser framtiden ut för det digitala guldet? Alla invändningar välkomnas i diskussionen.
Med tanke på alla kriser som Covid och Ukraina är det imponerande att Bitcoin håller sig stabilt runt $40-45k. Och den höga inflationen just nu bör förr eller senare leda till att ännu fler vill investera i Bitcoin.
Jag ser det också som potentiellt väldigt intressant att Elon Musk nu äger Twitter. Tesla har över en miljard dollar investerat i krypto. Jag skulle inte bli förvånad om Twitter inom några år inför någon typ av kryptovalutaintegrering på Twitter. Om han är smart, och det är han ju, slår han två flugor i en smäll och tar hjälp av Twitter för att mångdubblera sina kryptoinvesteringar.
Men jag tror det kan dröja ett tag till innan det tar fart igen. Känslan är att många sitter lugnt i båten just nu p.g.a. Putin. Vi får hoppas att den situationen kan lösas snart. Marknaderna bör svara positivt på det i så fall.
Det kan också gå riktigt åt skogen om det blir WW3 och Internet attackeras. Om Internet inte fungerar som det brukar blir ju Bitcoin-investeringar ännu mer riskabla att ligga kvar i. Många kommer nog vilja sälja av sina innehav om kriget sprider sig.