2022-04-20, 11:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Stängs av från nyhetsarbetet på SVT efter orden till Paludan

En utsänd SVT-reporter på plats filmades när han tog ställning mot Rasmus Paludan.
Nu uppger SVT Nyheter Västs ansvarige utgivare Anton Svendsen att reportern stängts av från allt nyhetsarbete under resten av året.
– Förtroendet för SVT har riskerat att ta skada, säger han.

Diskussion: Har ditt förtroende för SVT tagit skada? Är det rätt att journalisten blir avstängd ett helt år? Är ditt förtroende för SVT återskapat efter denna kraftfulla åtgärd? samt relevanta diskussioner omkring detta.

https://www.expressen.se/nyheter/sta...-till-paludan/

Mitt förtroende för SVT har tagit skada.

Om en SVT journalist ser det som något anmärkningsvärt att en person i Sverige
är en jävla idiot gör det mig bekymrad.
Citera
2022-04-20, 12:12
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det var väl de pressetiska reglerna som spöade honom.

Om jag använder händerna i fotboll och blir utvisad så är det inte motståndarlaget som tryckt till mig, det är våra gemensamma spelregler som verkar.

reglerna skyddade Paludan och satte dit journalisten. Fan vad petig man kan vara. Han åkte på råstryk när Paludan använde sina medborgerliga rättigheter.
Citera
2022-04-20, 12:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Eftersom han hade rätt så är sparken way för hårt straff.

Sina politiska åsikter får han vädra på sin fritid.
Citera
2022-04-20, 12:18
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
tror ni att han får förlorad lön

Förmodligen inte.
Jag är inte direkt någon expert på arbetsrätt, men jag föreställer mig att om Grill har ett gällande anställningsavtal som specificerar arbetsuppgifter och lön, då kan arbetsgivaren inte ändra lönen med mindre än att arbetsgivaren först river upp avtalet. Vilket är väldigt komplicerat/kostsamt, eller kanske inte tillåtet alls.
Tillfällig omplacering antar jag däremot är tillåtet enligt det gällande kontraktet.
Citera
2022-04-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
reglerna skyddade Paludan och satte dit journalisten. Fan vad petig man kan vara. Han åkte på råstryk när Paludan använde sina medborgerliga rättigheter.
Det är inte petigt att förlägga orsaken till ett skeende till rätt plats.

Om det börjar glida riskerar reaktionen att bli fel. Det är ju därför motdemonstranterna tror att polisen är fienden.

Regler ska vara partsneutrala och gälla alla. De ska inte bara gälla dem vi tycker är dumma. Alla utom vänstern brukar hålla med om detta.
Citera
2022-04-20, 12:30
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Sina politiska åsikter får han vädra på sin fritid.

Ja, typ. Fast helst ska han vara restriktiv då med. Från SVTs hemsida:

Citat:
Får SVT:s personal ha politiska åsikter?

Om en medarbetare väljer att offentligt berätta om sina politiska åsikter kan det påverka vilka arbetsuppgifter den medarbetaren får. En viktig princip är att man inte i programverksamheten får bevaka eller göra program om partipolitiska och andra kontroversiella frågor som man själv har uttryckt en åsikt kring.

SVTs journalister har också förbundit sig att följa journalistförbundets yrkesetiska regler. Som exvis nummer 2:

Citat:
Acceptera inte uppdrag, inbjudan, gåva, gratisresa eller annan förmån – och ingå inte avtal eller andra förbindelser – som kan misstänkliggöra din ställning som fri och självständig journalist.

Vet inte riktigt vad man menar med "andra förbindelser", men jag tror att det förr i tiden innebar att du bokstavligt talat inte fick vara medlem i något politiskt parti.
Har ingen aning om huruvida Grill är det, men rent generellt säger det en del om hur pass mycket yttrandefrihet du får lov att använda dig av om du samtidigt vill jobba som journalist.

https://kontakt.svt.se/guide/far-svt...itiska-asikter

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkes...setiska-regler
Citera
2022-04-20, 12:33
Medlem
Trevligt att de kan göra någonting rätt. Har dock fortsatt lågt förtroende för dem då de väljer att fokusera väldigt mycket på hur kvinnor är utsatta av diverse problematik som går ut över alla i samhället. De är uppenbarligen partiska i den frågan.
Citera
2022-04-20, 12:33
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är inte petigt att förlägga orsaken till ett skeende till rätt plats.

Om det börjar glida riskerar reaktionen att bli fel. Det är ju därför motdemonstranterna tror att polisen är fienden.

Regler ska vara partsneutrala och gälla alla. De ska inte bara gälla dem vi tycker är dumma. Alla utom vänstern brukar hålla med om detta.

Jag raljerar över journalisten. Se det som sarkasm fortfarande är tillåtet på Flashback men du kan väl reglerna utan till. Paludan gav journalisten munhäfta lol.
Citera
2022-04-20, 13:16
Medlem
Komiskt att dem lajvar opartiska. Då tycker jag intervjuven eller grillningen av Ls nya ledare var betydligt värre.
Man verkligen såg reporterns avsky mot en medelålseraman.
Delar absolut inte L politiska åsikter men de måste få komma till tals
För att inte nämna alla påhittade klimatnyheter bara för att ha ett reportage om klimatet i varje sändning. Avskeda hela bunten. Men absolut tror reporten utryckte samma åsikt om Idioten som 99% av resten av Sverige.
Citera
2022-04-20, 13:28
Medlem
Ser inte på skiten och det är det väl mest de riktigt gamla som fortfarande gör...(?) MEN likväl så ska Svt ju vara OPARTISKA! Det borde vara så självklart så det skulle aldrig ske några övertramp! Den där journalisten som blev "avstängd" jobbar ju säkert kvar bakom kulisserna så inte är det ngn stackare.
Citera
2022-04-20, 13:31
Medlem
Epimaness avatar
Det påvisar att nedläggning är ett måste. Sedan kan en (1) statlig kanal plus en radiokanal återstartas.
Citera
2022-04-20, 14:14
Medlem
Å nej, ett av trollen försäger sig!
Då är det väl bara några tusen kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in