2022-04-18, 17:48
Medlem
Är det fel plats postat så är det bara flytta på det

För förklara hela situationen först...

Jag blev stoppad på vägen hem, ensam efter jag hämtat och käkat för någon månad sen. Hade hämtat innan 10g koks så ja... Hann inte säga något mer än typ "tjena, läget" innan snuten bestämde sig för kolla körkortet och dra ut mig ur bilen för visitera mig. Han hitta 2 lösa rizz i min jacka (ops..).

Han kalla på fler patruller så 4 bilar till kom (9 poliser vad jag räkna det till) för gå igenom bilen. De fann min gömman så de tog colan, mitt körkort, bilen, min lur och besluta att göra husis. Såklart Körde de mig till stationen för blodprov och pisse och blev placerad i arresten för invänta förhör dagen efter och släppte mig.

Nu har de kallat mig till förhör igen och undrar hur de kan komma sig de vill förhöra mig igen? Är det normalt de ödslar så här mycket resurser och tid för lite knarkeliknark?

FYI, de lade ner misstankar om jag skulle ha något hemma efter husisen utifrån vad jag vet för jag hade inget där. samt jag har ingen tidigare historik utan mitt register är/var rent...
Senast redigerad av YoungNDumb 2022-04-18 kl. 17:51.
Citera
2022-04-18, 18:06
Medlem
DrOutlaws avatar
Man ska aldrig underskatta hur värdelös svensk polis är och hur dom fördelar resurserna. Med tanke på att det är 10 gram så det säkert högt prioriterat hos polisen och dom vill veta hur du fick tag på det osv.
Citera
2022-04-18, 18:07
Medlem
exe.es avatar
Vad ställdes det för frågor i det första förhöret?
Citera
2022-04-18, 18:12
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Man ska aldrig underskatta hur värdelös svensk polis är och hur dom fördelar resurserna. Med tanke på att det är 10 gram så det säkert högt prioriterat hos polisen och dom vill veta hur du fick tag på det osv.

Min första tanke med, dom vill säkerligen att han ska tjalla på kranen. Bara att tiga sig igenom förhör och rättegång så kan dom inte vara ute och trakasera andra när man snor deras tid.

Man ska aldrig skriv inte på staffföreläggande.
Senast redigerad av HBStoffel 2022-04-18 kl. 18:16.
Citera
2022-04-18, 18:19
Medlem
Det råder lite delade uppfattningar om enbart mängden narkotika kan sägas vara skillnaden mellan ringa narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden. Det finns dock ett vägledande fall i högsta domstolen som säger att 0,6 gram kokain är gränsen mellan ringa eller normalgraden (se NJA 2008 s. 653).
Det betyder att du troligen kommer dömas för narkotikabrott av normalgraden och inte ringa narkotikabrott. Det betyder i sin tur att du inte kommer få böter utan fängelse i lägst 14 dagar. Eftersom det var 10g blir det sannolikt någon eller några månader men eftersom du är ostraffad sedan tidigare lär du inte behöva sitta på kåken utan du kanske kommer undan med frivården eller fotboja. Du bör diskutera saken ordentligt med din advokat som du har rätt till när straffsatsen är fängelse.
Hur som helst har du att se fram emot en betydligt tråkigare framtid än om du blivit tagen med samma mängd hasch.
Citera
2022-04-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Vad ställdes det för frågor i det första förhöret?

Vad jag använder, hur mycket jag använder, om jag har diagnos eller psykiska besvär, hur mycket det kosta och såklart vem jag köpt det från. Där var fler frågor dem ställde men kommer inte riktigt ihåg.
Citera
2022-04-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnModigTaco
Det råder lite delade uppfattningar om enbart mängden narkotika kan sägas vara skillnaden mellan ringa narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden. Det finns dock ett vägledande fall i högsta domstolen som säger att 0,6 gram kokain är gränsen mellan ringa eller normalgraden (se NJA 2008 s. 653).
Det betyder att du troligen kommer dömas för narkotikabrott av normalgraden och inte ringa narkotikabrott. Det betyder i sin tur att du inte kommer få böter utan fängelse i lägst 14 dagar. Eftersom det var 10g blir det sannolikt någon eller några månader men eftersom du är ostraffad sedan tidigare lär du inte behöva sitta på kåken utan du kanske kommer undan med frivården eller fotboja. Du bör diskutera saken ordentligt med din advokat som du har rätt till när straffsatsen är fängelse.
Hur som helst har du att se fram emot en betydligt tråkigare framtid än om du blivit tagen med samma mängd hasch.

Lär bli intressant, får se vad som händer efter förhöret när det blir av.
Citera
2022-04-18, 19:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Snuten hittar 10kg cola och de gör pissprov.. Jo tjena

Är det en hel vecka påsklovet är ?
Citera
2022-04-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI

10 gram, inte kilogram.
Citera
2022-04-18, 19:23
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI

Du har inte läst TS ordentligt. Dom hittade tio gubbar, han fick lämna piss och de gjorde husis.
Citera
2022-04-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoungNDumb
Är det fel plats postat så är det bara flytta på det

För förklara hela situationen först...

Jag blev stoppad på vägen hem, ensam efter jag hämtat och käkat för någon månad sen. Hade hämtat innan 10g koks så ja... Hann inte säga något mer än typ "tjena, läget" innan snuten bestämde sig för kolla körkortet och dra ut mig ur bilen för visitera mig. Han hitta 2 lösa rizz i min jacka (ops..).

Han kalla på fler patruller så 4 bilar till kom (9 poliser vad jag räkna det till) för gå igenom bilen. De fann min gömman så de tog colan, mitt körkort, bilen, min lur och besluta att göra husis. Såklart Körde de mig till stationen för blodprov och pisse och blev placerad i arresten för invänta förhör dagen efter och släppte mig.

Nu har de kallat mig till förhör igen och undrar hur de kan komma sig de vill förhöra mig igen? Är det normalt de ödslar så här mycket resurser och tid för lite knarkeliknark?

FYI, de lade ner misstankar om jag skulle ha något hemma efter husisen utifrån vad jag vet för jag hade inget där. samt jag har ingen tidigare historik utan mitt register är/var rent...

Några saker som inte riktigt stämmer..

Varför var du kvar på stationen under natten? Du lär ju inte ha blivit anhållen på 10g kokain..?

Att du skulle ha något hemma, ligger under samma brott/misstanken som du skulle ha på dig.

Dvs inget annat brott/misstanke om de gör husrannsakan..
Citera
2022-04-18, 19:29
Medlem
StonedMonkeys avatar
Skulle gissa att dom hade span på din kran, eftersom du, som inte har något register, knappt han hälsa innan dom tillkallade backup och drog dig ur bilen. Det eller du har sämst pokerface. Hur som helst är uppföljningsförhöret för att dom vill veta vart du fick det ifrån. Eftersom dom inte hittade något hemma hos dig kan jag inte se någon annan anledning till att du blir kallad igen. Det skulle vara ifall du hade något i telefonen som tyder på att du tänkt sälja vidare, eller något annat som tyder på kriminalitet men inte är olagligt i ditt hem eller telefon.

Säg bara att du inte vill/vågar nämna några namn, glöm inte att du har rätt att inte svara alls, dvs "Ingen kommentar/Kommer inte ihåg" så ska det nog bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in