• 1
  • 2
2022-04-18, 16:49
Medlem
Hej! Jag undrar om det skulle vara möjligt att klara sig med en knappmobil idag. Leker med tanken på att göra mig av med min smartphone och slippa alla distraktioner den medför och leva lite mer som för kanske 20 år sedan telefonimässigt.

Med knappmobil menar jag alltså inte en smartphone utan touch med knappar, utan en gammal mobil som inte har internet eller appar. Kan man fortfarande ha mobilt bank id på något sätt (vet förstås att det inte fanns för 20 år sedan men i dagens samhälle har det ju blivit nästan oundvikligt) och om inte, hur skulle man kunna komma runt det? Vill helst inte behöva använda bankdosa.
Citera
2022-04-18, 16:57
Medlem
fulvodkas avatar
Det enda svåra blir att man inte kan använda Mobilt Bank-ID. Men det kanske går att komma runt?
Citera
2022-04-18, 17:18
Medlem
Man kan väl ha Bank- Id på datorn? Men då måste man ju vara hemma för att göra alla sådana ärenden.
Citera
2022-04-18, 17:35
Medlem
justinsane420s avatar
Du kan ju ha en Bank id och swisch mobil som ligger hemma i en låda som enbart används vid bankärenden och sen rocka en old school mobil i din vardag.
Citera
2022-04-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Du kan ju ha en Bank id och swisch mobil som ligger hemma i en låda som enbart används vid bankärenden och sen rocka en old school mobil i din vardag.

Då är det väl bättre med en surfplatta hemma med Mobilt BankID eller dator med BankID på fil. Swish behövs eg inte alls utan gör dina bankärenden via bankens hemsida. Skönt att det finns fler som endast vill ha med sig en enkel telefon fortfarande.
Citera
2022-04-18, 17:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkydunaway
Kan man fortfarande ha mobilt bank id på något sätt (vet förstås att det inte fanns för 20 år sedan men i dagens samhälle har det ju blivit nästan oundvikligt) och om inte, hur skulle man kunna komma runt det? Vill helst inte behöva använda bankdosa.
Har du en surfplatta hemma som inte är för gammal så kan du ha mobilt bankid på den.
Min bank (Skandiabanken) har bankid på fil istället för dosa som du kan ha på datorn.

Tänk på att 2G nätet ska försvinna och vissa operatörer använder inte idag så kan vara bra om den i varje fall kör med 3G.
Citera
2022-04-18, 17:55
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Då är det väl bättre med en surfplatta hemma med Mobilt BankID eller dator med BankID på fil. Swish behövs eg inte alls utan gör dina bankärenden via bankens hemsida. Skönt att det finns fler som endast vill ha med sig en enkel telefon fortfarande.

Ingeting förutom mat, vatten och bostad behövs...

Men swisch gör livet klart mycket enklare, både för att skicka och ta emot mindre summor pengar.

En surfplatta eller mobil som ligger hemma är väl egentligen samma sak?
Citera
2022-04-18, 18:24
Medlem
BWOVVs avatar
Jag har haft knapptelefon fram till julen 2021.
Men på sistone med Covidtest där QR-koder & liknade ska skannas, ungens dagis har appar där man sjukanmäler, komma åt 1177 när man inte var hemma & hade sitt bank-ID, gjorde att jag tillslut tog steget och skaffade en smartphone.

Är fortfarande en bakåtsträvare i mycket men måste erkänna att det är smidigt med telefon man kan surfa med & ta lite bilder på ungen snabbt & lätt.
Vägrar dock allt med sociala medier & få fakturor på mail mm.

/bwovv
Citera
2022-04-18, 18:47
Medlem
Varför behöver du Bank ID? Du kan fortfarande använda dig av ett digipass eller bankdosa som de flesta banker kallar de för att sköta dina bank relaterade ärenden. Banköverföringar kan du också göra genom din bank även om kanske Swish är enklare, men å andra sidan är det också enklare att göra fel med Swish.
Citera
2022-04-18, 18:50
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182

Vad exakt är det som är skönt med att bara ha en enkel telefon fortfarande?
Citera
2022-04-18, 18:51
Medlem
hippilis avatar
Jag använder en gammal hederlig knappifon men har en klösbräda enbart att kolla väder, annonser, nyheter, tuben och här det är allt
Citera
2022-04-18, 18:53
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Varför behöver du Bank ID? Du kan fortfarande använda dig av ett digipass eller bankdosa som de flesta banker kallar de för att sköta dina bank relaterade ärenden. Banköverföringar kan du också göra genom din bank även om kanske Swish är enklare, men å andra sidan är det också enklare att göra fel med Swish.

Vilka fel är det du gör med swish som är så svåra att du väljer bort swish?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in