2006-06-24, 01:27
Medlem
FTSs avatar
På den gamla goda tiden innan man fick gå på systemet så gav jag och mina polare 400 kronor för en femliters dunk. Alkoholhalten låg mellan 40 och 60% enligt killen vi köpte av. Vet inte säkert dock då vi hade några coola mätinstrument och skit. Inte för att man brydde sig, så länge man blev full på skiten så var det ju lugnt
Citera
2006-06-24, 11:35
I vilket fall som helst känns de alltid som groggvirket är ett större problem än själva spriten
Citera
2006-06-25, 02:09
Medlem
Bloodhounds avatar
400 kr för fem liter 55% (Göteborg)
Citera
2006-06-25, 12:03
Medlem
likeithards avatar
300-350 är standardpris för 5 liter, söder om Göteborg.
Citera
2006-06-25, 22:48
Medlem
må bras avatar
Polarna köpte för 100:- L här innan alla fall.
Själv får jag gratis av far min
Citera
2006-06-26, 01:27
Moderator
tobess avatar
OT raderat.

Topic i forsättningen tack.

/Moderator
Citera
2006-06-28, 10:45
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingOfFire
Sitter bara o funderar lite så här mitt i natten... Standard priset för hb är väl typ 100 kr /liter men hur mycke e de "värt".
Ja menar de e la rätt jobbit att framställa o så. Vad betalar ni för eran hb?

Lär inte finnas så värst med hembrännare längre. De satsar på industrisprit för en 5:a litern.
Och vissa är så jävla snåla att de köper träsprit för det är ännu lite billigare.
Citera
2006-06-28, 21:11
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
400 kr för fem liter 55% (Göteborg)
För att få bra smak på hembränt ska det hålla max 45% vid rening så 55% efter rening verkar konstigt, såvida det inte är kokat på 5liter ren 40% sprit utspätt med 20 litet vatten, då får man 25L ren vodka på 10-15% och genom att koka om denna 15% "vodka" får man ut en mycket renare sprit som kan hålla en högre % halt än 40-45% men visst är det mer omständigt att koka 2 gånger för 5Liter, (om man utgår på 25 liter mäsk)
Citera
2006-06-29, 04:32
Medlem
ricky nr:1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingOfFire
Sitter bara o funderar lite så här mitt i natten... Standard priset för hb är väl typ 100 kr /liter men hur mycke e de "värt".
Ja menar de e la rätt jobbit att framställa o så. Vad betalar ni för eran hb?

100/liter
450/dunk(5liter)

min kunskap av hembränning är det jag har sett hos en kompis.
hängde med polaren till konsum för att införskaffa diverse ingredienser
till koket.. en gång alldrig mera säger jag,pinsamt värre när man kommer till kassan och skall pröjsa varorna.. en rullvagn med socker och en j-a massa med jäst.. öhh tjena hallå tänkte baka en liten kaka till morsdag typ..
klart dom fattar men det är ju ändå pinsamt.
sen måste jag också tilläga innan jag glömmer av det " att bo i en lägenhet
och koka brännvin i badrummet det går inte hand i hand direkt
mäskdoften får man vänja sig vid, men frågan är om grannarna gör det då
stanken"som i polarens fall" spred sig ända ut i trapphuset.
he he .. tur att han har bra grannar..
vad jag ville ha sagt med detta är att det är en j-a massor med slit
för en mindre summa pengar då man är en hemmapulare och inte har en 40 st kokare som står och puttrar på en och samma gång och
leverar ett antal hundra liter/veckan eller nu hur lång tid det tar"
som då med en fast kundkrets är slut med ett nafs.. då kanske jag tycker all slit göra är värt besväret. lite offtopic i inlägget men men..

/ ricky nr:1
Citera
2006-06-29, 11:16
Medlem
I ungdomens fagraste vår köpte man väll en liter för 100kr och en femliters dunk för 350-400. Men för att gå lite OT, Är det bara jag som tycker att det inte flödar lika mycket hemkokt längre? Ibland är det ju nästan lögn i helvetet att få tag på lite hb. Det kanske beror på all import öl/sprit?
Citera
2006-06-29, 11:43
Moderator
Evil Eds avatar
Köpte tidigare fem liter för 275:-, men nu handlar jag från Tyskland istället, blir nästan samma pris och dessutom kan jag köpa öl/vin samtidigt.

Framförallt så kan man handla single malt till vettiga priser, i Tyskland alltså.
Citera
2006-06-29, 19:40
Medlem
%s avatar
Som så många andra säger här så finns det ingen profit för hemmkokaren med en vanlig apparat på 30L längre. Priset på HB har varit runt 100 kr/L i säkert 20 år. Stigande råvaru priser och inflation har ätit upp vinsten. Och ingen skulle köpa om man höjde priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in