Hej! Varit med om en olycka som ledde till hjärnblödning/skada. Min senaste röntgenremiss påvisade just skador och jag undrar om någon här har någon form av kunskap gällande ämnet. Vet att det inte är rätt att dela en remiss här men känner att jag inte fått någon hjälp av läkarna att förstå mig på skadorna samt vilka konsekvenser det kan leda till. Vet naturligtvis att detta är ett väldigt komplext ämne men skulle hjälpa om någon har någon form av erfarenhet eller kunskap gällande ämnet då man känner sig väldigt ensam nu när man inser att blödningen inte bara kommer påverka en i tre månader utan att det här är något man får leva med resten av sitt liv. Vet att det är allvarligt men skulle gärna veta så mycket om det här så möjligt och är inte rädd för att höra negativa samt oroväckande svar om det. Tack på förhand
För jämförelse finns CT-skalle från 2021-12-04.
Nu liksom då föreligger ytliga kortikala substansdefekter med hemosiderininlagring frontalt och temporalt på vänster sida motsvarande främre delarna av gyrus temporalis superior och inferior samt gyrus frontalis inferiors pars orbitalis och främre triangularis. Några mindre områden med barriärskada ses i dessa, rimligen posttraumatiskt betingade. Ingen kvarvarande subaraknoidalblödning eller hygrom.
Utöver detta noteras ett stort antal mikroblödningar framför allt på höger sida (contre coup).
- Kortikala substansdefekter frontalt och temporalt på vänster sida och spridda mikroblödningar.
För jämförelse finns CT-skalle från 2021-12-04.
Nu liksom då föreligger ytliga kortikala substansdefekter med hemosiderininlagring frontalt och temporalt på vänster sida motsvarande främre delarna av gyrus temporalis superior och inferior samt gyrus frontalis inferiors pars orbitalis och främre triangularis. Några mindre områden med barriärskada ses i dessa, rimligen posttraumatiskt betingade. Ingen kvarvarande subaraknoidalblödning eller hygrom.
Utöver detta noteras ett stort antal mikroblödningar framför allt på höger sida (contre coup).
- Kortikala substansdefekter frontalt och temporalt på vänster sida och spridda mikroblödningar.