2022-04-17, 15:15
Medlem
Hej! Varit med om en olycka som ledde till hjärnblödning/skada. Min senaste röntgenremiss påvisade just skador och jag undrar om någon här har någon form av kunskap gällande ämnet. Vet att det inte är rätt att dela en remiss här men känner att jag inte fått någon hjälp av läkarna att förstå mig på skadorna samt vilka konsekvenser det kan leda till. Vet naturligtvis att detta är ett väldigt komplext ämne men skulle hjälpa om någon har någon form av erfarenhet eller kunskap gällande ämnet då man känner sig väldigt ensam nu när man inser att blödningen inte bara kommer påverka en i tre månader utan att det här är något man får leva med resten av sitt liv. Vet att det är allvarligt men skulle gärna veta så mycket om det här så möjligt och är inte rädd för att höra negativa samt oroväckande svar om det. Tack på förhand
För jämförelse finns CT-skalle från 2021-12-04.
Nu liksom då föreligger ytliga kortikala substansdefekter med hemosiderininlagring frontalt och temporalt på vänster sida motsvarande främre delarna av gyrus temporalis superior och inferior samt gyrus frontalis inferiors pars orbitalis och främre triangularis. Några mindre områden med barriärskada ses i dessa, rimligen posttraumatiskt betingade. Ingen kvarvarande subaraknoidalblödning eller hygrom.
Utöver detta noteras ett stort antal mikroblödningar framför allt på höger sida (contre coup).
- Kortikala substansdefekter frontalt och temporalt på vänster sida och spridda mikroblödningar.
Citera
2022-04-17, 15:36
Moderator
Maviels avatar
Det är jättesvårt att direkt översätta en skada till symptom eftersom människan är komplex, och det finns de med massiva hjärnskador enligt röntgen som kompenserat och klarar sig relativt väl!

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på vad röntgensvar visar. Utan snarare se till att få den rehab du behöver.

Du verkar i allafall kunna uttrycka dig väldigt bra (eller har du fått hjälp att skriva?)
Citera
2022-04-17, 17:07
Medlem
Man kan väl kortfattat säga som så att de symptom du har nu kommer antingen bli bestående eller läka bort delvis eller helt. Något mer än ett sådant vagt svar kan vara svårt att få här på Flashback då inget vet hur du skadat dig, förloppet då tills nu, symptom, undersökningsresultat osv.
Citera
2022-04-17, 21:57
Medlem
Fick blödning i hjärnan o spricka i skallbenet för ett år sedan. Jag har fortfarande men av det. Det är jävligt jobbigt att komma tillbaka och är osäker att jag någonsin blir återställd. Kan inte säga vad det innebär för dig då hjärnan är väldigt komplex och den kan läka. Tid och tålamod är det som fungerar plus allt som gör hjärnan glad typ träning, bra kost, sömn, ingen alkohol och andra tråkiga saker.
Citera
2026-03-13, 20:33
Medlem
Andy85s avatar
2009.12.25
Råkade jag ut för en hjärnblödning. De har gått många år sedan dess, blir man återställd?
ALDRIG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in