2006-06-23, 03:32
Medlem
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33046

Hehe. Luktar kvotering lång väg. Order från Leni måhända?
Citera
2006-06-23, 03:38
Medlem
503s avatar
Säger som jag gjorde i tråden om machookultur, detta är bara en naturligt steg på vägen i hela processen om det jämstälda samhället.
Att de nu får lov att söka tycker jag inte är fel på något vis.
Fuskas det däremot med kraven så som pliktverket gjort så är det förstås så fel som det kan bli.

Jag är alltså inte särskillt förvånad över detta.
Det återstår bara att se om där kommer in några kvinnor (om vi ens får reda på det isf?) vilket lär vara mer intressant.

För övrigt anser jag att Leni borde avgå.
Citera
2006-06-23, 03:40
Medlem
alcatrazs avatar
Har för mig att jag läste nånstans att FJS redan utbildat några kvinnor för insatsförbandet som dessutom varit med på uppdrag.
Citera
2006-06-23, 05:24
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Order från Leni måhända?

Är det bara jag som tänker på dasspapper när jag hör hennes namn?

Sorry för OT.
Citera
2006-06-23, 13:41
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det är säkert delvis politisk korrekthet som ligger bakom, men det finns trots allt uppgifter där kvinnor är att föredra.

Exempel: förhöra och visitera kvinnor, samt klä ut sig till just kvinna.
Citera
2006-06-23, 13:53
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Exempel: förhöra och visitera kvinnor, samt klä ut sig till just kvinna.

Ja, att ha män till att klä ut sig till kvinnor är nog inte så lyckat. Jag menar, vem fan vill bli visiterad eller förhörd utav After dark?
Citera
2006-06-23, 13:55
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Kraven på de kvinnor vi nu söker är desamma som för männen. Uthållighet är mycket viktigt
Inte för att vara negativ, men den kvinna som klarar fyskraven för fjs/ssg tror jag inte finns. Är ju känt sen tidigare att det tummas rätt rejält på kraven för att få vara så mycket pk som möjligt.
Citera
2006-06-23, 14:11
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ja, att ha män till att klä ut sig till kvinnor är nog inte så lyckat. Jag menar, vem fan vill bli visiterad eller förhörd utav After Dark?

Problemet är ännu större än så. Om en man klampar in i kvinnornas rum i ett afghanskt hem börjar visitera dem så finns det en stor risk att männen i släkten blir så förolämpade att de går med i motståndsrörelsen för att hämnas.

Att vanära familjens män inför hela släkten, och kanske t o m hela byn, är inte särskilt smart. Och i ett lågintensivt krig handlar det givetvis lika mycket om att vinna hjärtan och sinnen som att slå ihjäl folk.
Citera
2006-06-23, 14:16
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Inte för att vara negativ, men den kvinna som klarar fyskraven för fjs/ssg tror jag inte finns. Är ju känt sen tidigare att det tummas rätt rejält på kraven för att få vara så mycket pk som möjligt.

Med tanke på att ingen här inne kan berätta vad intagningskraven går ut på så är det förstås omöjligt för både dig och mig att sitta och säga att kvinnor inte klarar av det.
De som både känner till och som bestämmer kraven, nämligen FM, har gjort bedömningen att kvinnor kan klara av det och då får man väl helt enkelt lita på dem och vänta spänt på om där blir några kvinnor som får vara med.
Citera
2006-06-23, 14:25
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Är det bara jag som tänker på dasspapper när jag hör hennes namn?
Nej det är inte bara du.

Citat:
Ursprungligen postat av 503
Med tanke på att ingen här inne kan berätta vad intagningskraven går ut på så är det förstås omöjligt för både dig och mig att sitta och säga att kvinnor inte klarar av det.
Jag har gjort FJS specialmönstring och visst är det möjligt att det finns kvinnor som klarar det. Ingen ska dock komma här och säga att det "inte är någon skillnad" på kvinnor och män. Den kvinna som simmar, springer, klarar step-up med vattenfylld ryggsäck, armhävningarna och allt det övriga i testet får vara en riktigt ovanlig kvinna.

Om de klarar testen, visst. Om en idiot tycker att de borde sänka kraven för att "alla ska med" så nej verkligen inte! Kul att ligga på Karlsborg hos "Fallskärmsfjantarna", nej tack, jägarna ska det vara.
Citera
2006-06-23, 14:25
Medlem
vättes avatar
Ser inget fel i att kvinnor får söka. Men de som antas ska då banne mig uppfylla kraven också, inte som i lumpen där killarna ofta får bära tjejens packning för att någon tanig snärta kvoterats in.
Citera
2006-06-23, 14:34
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag har egentligen inget principiellt emot kvinnor i försvaret, MEN... Nästan samtliga kvinnor jag stött på har stora problem med att fatta beslut i allmänhet, och att fatta snabba beslut i synnerhet. Oavsett om de har högre eller lägre rang så vänder de sig gärna till en manlig kollega för att få råd.

Men så länge de fysiska och psykiska kraven inte åsidosätts vid rekrytering av menig, eller kraven på övrig lämplighet får stå åt sidan till förmån för kön vid rekrytering av befäl, så gärna för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in