2023-06-21, 07:37
Bannlyst
Jag är mobilberoende. Hatar tingesten ifråga och hela det digitaliserade samhället. Ja vad kan man göra?

Städa.
Läsa böcker.
Måla plankor.
Plocka ogräs.
Bygga små maskiner?

Men jag saknar ett stort grönsaksland samt vad gör man på vintern?
Citera
2023-06-25, 19:42
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag gissar nu men jag antar att människor bara kommer att bli ännu mer beroende av sina smartphone och datorer.

Mobilen är våra liv och finns man inte på Facebook så existerar man knappt längre i dagens samhälle.

Förr skrattade man åt dom som hade en handdator, PDA. Nu har ju alla smartphone och surfplatta utöver datorn.

Smartphone måste ju ha underlättat dagens kommunikation även om både sms och att ringa fungerade utmärkt för närmare 20 år sedan när jag skaffade mitt första kontantkort.

Skulle inte klara mig utan en smartmobil, dator eller surfplatta.

Dagens samhälle bygger på att alla har Bank-id och då är man hänvisad till smartphone.
Citera
2023-06-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.

Det här har blockerat mitt sätt att leva lite har jag märkt.

Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?

Hur får man kontroll på detta? Det känns inte så lätt.

Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.

Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.

Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.

Allt handlar om disciplin. Visserligen har samhället mer eller mindre tvingat in en i beroende av mobilt BankId, men det är väl enl min mening det enda du behöver mobilen till förutom att ringa eller meddela dig via SMS. Personligen klarar jag mig helt utan sk sociala medier och använder aldrig mobilen till att surfa med. Tittar eller lyssnar inte ens på nyheter eller musik via mobilen. Har haft swishapp i två år men använder den endast i nödfall, vilket hänt 2 ggr hittills. Skulle aldrig ens falla mig in att gå in i en butik med påslagen mobil. Än mindre plocka fram den i ett väntrum på tex ett lasarett.

Som sagt man klarar sig alldeles utmärkt i samhället utan mobilen. Att nå myndigheter eller handelsplatser och annat gör du alldeles utmärkt hemifrån via en dator precis som för 20 år sedan.
Citera
2023-06-26, 11:06
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Komma ur mobilberoende

Ser faktiskt inte problemet, finns det bara något viktigare och/eller mer intressant att göra så är det väl självklart att mobil/dator åker bort.
Citera
2023-06-26, 11:18
Medlem
Fruxo9987s avatar
Du måste ersätta det med något annat. Så enkelt är det faktiskt.
Dom gånger jag använt t.ex instagram för mycket och kommit ur det igen så har det varit för att jag antingen blivit tillfälligt mer intresserad av något annat, eller för att jag helt enkelt inte haft tid. I både fallen har resultatet blivit att jag helt enkelt glömt bort mobilen och instagram för att det andra varit mer intressant och givande. Det är alltid någonting annat som tagit över då jag kommit ur överanvändning av mobilen. Samma sak med alla beroenden, vare sig det gäller att sluta röka, snusa etc. Man ersätter det med något annat. Det är det enda som funkar.
Citera
2026-03-29, 18:12
Avstängd
Läs här: https://beroendekliniken.se/beteendeberoende/mobilberoende/#:~:text=Hur%20blir%20man%20av%20med,f%C3%B6r%20my cket%20tid%20framf%C3%B6r%20sk%C3%A4rmen.
Citera
2026-04-06, 22:13
Medlem
Jag är mobilberoende och jag laddade ner en app som man planterar ett träd.. så kul och nu är jag sällan vid telefonen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in