Citat:
Ursprungligen postat av
Pruttar
Det första man gör när man vaknar och sista man gör innan man går och lägger sig är för många människor att titta på mobilen. Känslan av att något nytt intressant här hänt eller att man har fått någon notis.
Det här har blockerat mitt sätt att leva lite har jag märkt.
Jag vill göra så mycket men det som ofta stoppar mig är att det finns så mycket kul och intressanta saker att se på mobilen så jag skjuter upp saker eller struntar i det. Känner ni igen er?
Hur får man kontroll på detta? Det känns inte så lätt.
Jag hade velat promenera mer i skogen, läsa fler böcker, utforska nya platser, testa nya hobbys, inte bry mig så mycket om mobilen utan kunna meditera på kvällen och sedan bara lägga sig utan att kolla på mobilen och känna att jag inte missar något, men det känns så svårt.
Jag har redan tagit bort alla sociala medier, men likt förbannat så ska man hålla på med annat som underhåller en.
Har ni en strategi på hur man får saker gjorda och det man egentligen vill göra? Vill nästan bryta mobilen på mitten och slänga den, men finns bra saker att ha som swish, maps etc.
Allt handlar om disciplin. Visserligen har samhället mer eller mindre tvingat in en i beroende av mobilt BankId, men det är väl enl min mening det enda du behöver mobilen till förutom att ringa eller meddela dig via SMS. Personligen klarar jag mig helt utan sk sociala medier och använder aldrig mobilen till att surfa med. Tittar eller lyssnar inte ens på nyheter eller musik via mobilen. Har haft swishapp i två år men använder den endast i nödfall, vilket hänt 2 ggr hittills. Skulle aldrig ens falla mig in att gå in i en butik med påslagen mobil. Än mindre plocka fram den i ett väntrum på tex ett lasarett.
Som sagt man klarar sig alldeles utmärkt i samhället utan mobilen. Att nå myndigheter eller handelsplatser och annat gör du alldeles utmärkt hemifrån via en dator precis som för 20 år sedan.