2022-04-16, 21:44
Medlem
Någon här som äter Saroten mot depression och ångest?
Tycker ni den hjälper? Några biverkningar?
Citera
2022-04-16, 22:10
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Släng skiten direkt! Jag käkade Saroten i 4 månader. Trappade upp från 10mg till 50mg under en längre tid för att minimera biverkningar. Jag har ALDRIG haft så mycket biverkningar av någon medicin tidigare. Den är helt enkelt fruktansvärd och om du äter den i antidepressivt syfte och inte mot depression, nervsmärta och IBS som jag gjorde så bör du absolut byta. JÄVLA RÄVGIFT
Citera
2022-04-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chumpa280

Håll dig undan alla psykiatriska "läkemedel". De skadar bara hjärna och kropp.
Citera
2022-04-16, 23:26
Medlem
Citat:

Jag fick saroten senast jag var inlagd men blev tvungen att sluta pga biverkningar så vet inte om den hade hjälpt eller inte. Saroten är inte precis förstavalet vid depression och ångest, antar att du har prövat andra mediciner först?
Citera
2022-04-17, 03:35
Medlem
[quote=Chumpa280|79903187]Någon här som äter Saroten mot depression och ångest?
Tycker ni den hjälper? Några biverkningar?[/QUOTE

Saroten är ett rävgift, som inte har någon plats i modern psykiatri.
Detta läkemedel är en dirty drug, som har elaka biverkningar.
Jag stod på medicinen i 30 år, så jag vet vad jag talar om. Så dum är jag.
Du är på fel spår med Saroten. Tag kontakt med en seriös läkare, som skriver ut moderna mediciner.
Citera
2022-04-17, 11:17
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag fick det mot smärta. Första två veckorna var underbara, jag var nästan helt smärtfri. Sen utvecklade jag tolerans redan efter två veckor och medicinen blev helt värdelös så jag fick sluta. Har dock inte använt den mot depression/ångest.
Citera
2022-04-17, 22:18
Medlem
Sonny00s avatar
Man sover i alla fall gott på den, åtminstone i början.

Mindre bra egenskaper är muntorrhet och viktuppgång, åtminstone för mig.
Citera
2022-04-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Man sover i alla fall gott på den, åtminstone i början.

Mindre bra egenskaper är muntorrhet och viktuppgång, åtminstone för mig.
Fy fan, sover inte ett skit på den! Får såna myrkryp ca 1h efter intag att jag inte vet vart jag ska ta vägen?!?! Sover typ inte det skit pga det 😔
Citera
2022-04-17, 23:11
Medlem
Saroten / amitriptylin är en så kallad tricyklisk antidepressiv, som var populära från 50-talet till cirka 2000. Det kan funka rätt bra som antidepressiv och smärtlindrande, men har en massa biverkningar och måste trappas upp långsamt i flera veckor innan det ger någon positiv effekt. Det är vanligare att börja med mjukare läkemedel som SSRI eller SNRI, och sen pröva tricykliska om dom vanliga alternativen inte funkar.

Bieffekter jag sett är halsbränna, huvudvärk, hjärtklappning, långvarig trötthet, magont, tarmbesvär och brain zaps. Vissa går över av sig självt med tiden, och vissa kan du behandla med andra läkemedel (som också kan ha sina egna bieffekter). I vilket fall kommer det ta några månader innan du ser hur det kommer bli långsiktigt.
Citera
2022-04-17, 23:32
Medlem
Citat:
Fy fan, sover inte ett skit på den! Får såna myrkryp ca 1h efter intag att jag inte vet vart jag ska ta vägen?!?! Sover typ inte det skit pga det 😔

Då ska du sluta med den istället för att skriva ett inlägg på Flashback om hur den fungerar för andra.
Saroten är ett rävgift. Antihistaminerg och serotonerg effekt tillsammans är förödande när det kommer till restless legs. Den är även starkt antikolinerg vilket torkar ut hela dig inifrån och leder till demens med tiden.
Saroten brukar verkligen inte vara ett förstahandsval pga många biverkningar. Hur svår problematik har du och vad har du provat innan?
Psykofarmaka är egentligen aldrig en bra lösning, inte i längden.
Citera
2022-11-27, 17:38
Medlem
zombie-nations avatar
Blev erbjuden den för värk. Jag vägrade. Jag borde sagt att jag är extremt biverkningskänslig. Sa att sådana ger extrem muntorrhet och jag vill inte ha mer än jag har. Jag var bara negativ istället för förklara. Men tycker också att det är konstigt att de vill skriva ut sådant utan att veta vad man tagit tidigare och reagerat på det. Hon trodde inte Saroten hade biverkningar. Men jag tagit en tricyklisk för många år sedan och biverkningarna var helt fruktansvärda. Detta är ju också en gammal medicin. Men hon bara tänkte slentrianutskriva. Dessutom krockar den med mitt antidepp och hon kollade Fass och sa nej, sedan när jag kollade krockar de visst.

Blev erbjuden gabapentin som jag tagit tidigare. Sa bara att det var hemska biverkningar så nej.

Hon gav mig då Norgesic. Har biverkningar men kanske kan stå ut. Vi får se.

Någon som vet varför man ger Saroten vid värk? Som förstahandsalternativ. Med så extremt mycket biverkningar.

Det var de tre jag kunde få.

De är ju alla helt olika mediciner. Jobbigt att det inte finns värkmedicin alls, utan man ska få skit offlabel. NSAID får jag inte ta.
Citera
2022-12-02, 09:45
Medlem
Fan vad bra Saroten funkar för mig.

Har haft fullständigt handikappade depression och ångest sedan tonåren trots träning och medicin. Har provat Cymbalta, Ecitalopram och massa annat med Saroten är det enda som har funkat.

Har tagit 50mg om dagen i 1 år nu och får lika bra effekt varje dag. Skippade tabletterna några dagar och det va rakt in i mörkret igen. Lycklig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in