• 1
  • 2
2022-04-12, 12:39
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Stämmer.

Det klassiska godiset Gott & Blandat innehåller 347 kcal per 100 g. En påse på 160 g motsvarar alltså en fullgod normalmåltid (som ju ska ligga på 400-700 kcal beroende på person och tillfälle). Om man skippar lunchen går det till och med att köra på den lite större påsen på 210 g. Lite kort om protein kanske men annars helt ok, man kan ju alltid ta en proteinbar precis innan man går och lägger sig om man är orolig över sådant.
Nevermind alla toxiner och kemikalier som finns i godiset och akrylamider i proteinbaren.
Citera
2022-04-12, 12:39
Medlem
Zilvios avatar
Diskussionen utbruten ur tråden: (FB) Varför är folk så skygga inför kolhydrater?

/MOD
Citera
2022-04-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Nevermind alla toxiner och kemikalier som finns i godiset och akrylamider i proteinbaren.
Vad är det för toxiner och kemikalier i säg mjölkchoklad av märket Marabou?
Självklart är det inte nyttigt och näringsfattigt.
Men vad för toxiner syftar du få? Vilka hälsovådliga kemikalier är det du tänker på?
Citera
2022-04-13, 16:38
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vad är det för toxiner och kemikalier i säg mjölkchoklad av märket Marabou?
Självklart är det inte nyttigt och näringsfattigt.
Men vad för toxiner syftar du få? Vilka hälsovådliga kemikalier är det du tänker på?
Choklad innehåller neurotoxiner och mykotoxiner, precis som kaffe. Sojalecitinen som chokladen görs på är också toxic. Folk som ifrågasätter att det finns toxiner och kemikalier i processad mat kan man sällan övertyga på något sätt. Dom fortsätter äta det för att det är gott, precis som friterad mat med alla akrylamider och oljor som är cancerframkallande och farliga för hjärtat. Jag har försökt övertala många i verkligheten men ändå ser jag friterad mat på deras tallrik minst 3 gånger i veckan. Att det inte står att livsmedlet innehåller kemikalier och toxiner i innehållsförteckning betyder inget.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2022-04-13 kl. 16:43.
Citera
2022-04-13, 18:41
Medlem
Citat:
Choklad innehåller neurotoxiner och mykotoxiner, precis som kaffe. Sojalecitinen som chokladen görs på är också toxic. Folk som ifrågasätter att det finns toxiner och kemikalier i processad mat kan man sällan övertyga på något sätt. Dom fortsätter äta det för att det är gott, precis som friterad mat med alla akrylamider och oljor som är cancerframkallande och farliga för hjärtat. Jag har försökt övertala många i verkligheten men ändå ser jag friterad mat på deras tallrik minst 3 gånger i veckan. Att det inte står att livsmedlet innehåller kemikalier och toxiner i innehållsförteckning betyder inget.
Det var inte svaret på frågan.
Kan du nämna några specifika toxiner och kemikalier som Marabou mjölkchoklad innehåller.
Citera
2022-04-13, 19:56
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Det var inte svaret på frågan.
Kan du nämna några specifika toxiner och kemikalier som Marabou mjölkchoklad innehåller.
Mykotoxiner. Det märks att du älskar processad mat, du vill hela tiden ifrågasätta.
Citera
2022-04-13, 20:42
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Mykotoxiner. Det märks att du älskar processad mat, du vill hela tiden ifrågasätta.
Mycket riktigt men det finns gränsvärden som noga följs då det är livsfarligt att få i sig för stora doser. Datumstämpel på matvaror ska alltid följas och visst, det förekommer fusk med sådant från både grossister och affärer.
Citera
2022-04-13, 23:07
Medlem
Citat:
Mykotoxiner är ett samlingsnamn för en typ av toxiner.
Vilka specifika toxiner rör det sig om och har du någon källa för att säg Marabou mjölkchoklad har de specifika toxiner som du inte namngett ännu.
Vidare vilka "kemikalier" är det som finns i specifikt?

Varför skulle jag älska processad mat om jag ifrågasätter ett påstående?
Jag skrev ju rent av att det var värdelöst då det i princip inte innehåller någon näring och har en massa socker och fett.

Du är dock den första som jag hör påstår att det är toxiner också.
Citera
2022-04-13, 23:39
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Mykotoxiner är ett samlingsnamn för en typ av toxiner.
Vilka specifika toxiner rör det sig om och har du någon källa för att säg Marabou mjölkchoklad har de specifika toxiner som du inte namngett ännu.
Vidare vilka "kemikalier" är det som finns i specifikt?

Varför skulle jag älska processad mat om jag ifrågasätter ett påstående?
Jag skrev ju rent av att det var värdelöst då det i princip inte innehåller någon näring och har en massa socker och fett.

Du är dock den första som jag hör påstår att det är toxiner också.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...en/mogelgifter
Citera
2022-04-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
https://www.livsmedelsverket.se/livs...en/mogelgifter
Kul att du kan googla men det var inte svaret på min fråga.
Citera
2022-04-14, 16:09
Medlem
sKapatKontos avatar
Citat:
Kul att du kan googla men det var inte svaret på min fråga.
Om du undrar vilka eventuella mögelgifter som kan finnas i olika födoämnen så har du antagligen problem med ditt kognitiva tänkade om du inte fattar att det inte går att svara på utan att ta ett labbtest på just det födoämne du undrar över. Det varierar självklart.
Citera
2022-04-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sKapatKonto
Om du undrar vilka eventuella mögelgifter som kan finnas i olika födoämnen så har du antagligen problem med ditt kognitiva tänkade om du inte fattar att det inte går att svara på utan att ta ett labbtest på just det födoämne du undrar över. Det varierar självklart.
No shit?
Ge mig några labbtester som visar att svenskt godis innehåller toxiner och kemikalier när det är ny tillverkat och inte har passerat bäst före datum.
Annars kan vi ju utgå ifrån att allt livsmedel är dåligt när det är gammalt och har fått mögel på sig

Frågan var ju om svenskt godis som säg Marabou mjölkchoklad innehåller hälsovådliga kemikalier och toxiner.
Om de gör det så källa på det som åtminstone kan namnge vad för något det rör sig om.
Senast redigerad av Regnpojken 2022-04-14 kl. 16:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in