Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-04-16, 06:26
Medlem
Hej. Skulle vilja ha tips på hur man gör en bra och god morotsjuice från vanliga köpa ekologiska morötter. Jag älskar ju Brämhults morotsjuice, men den är rätt dyrt och undrar om jag på smidigt sätt kan göra en likvärdig juice här hemma. Jag har bara en mixer/blender att tillgå.

Jag har hört lite olika recept, att man t.ex ska mixa morötterna och sedan pressa saften genom en sil eller handduk (varför vet jag inte). Men vissa påstår att juicen inte blir lika god annars.

Någon som har tips på hur man borde gå tillväga för att få ett bra resultat?
Senast redigerad av FrankAbagnale 2022-04-16 kl. 06:29.
Citera
2022-04-16, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackBoeg
Börja med att köpa en centrifug, riv sedan morötterna och centrifugera.

fast jag har tyvärr ingen centrifug :/
Citera
2022-04-16, 06:47
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Hej. Skulle vilja ha tips på hur man gör en bra och god morotsjuice från vanliga köpa ekologiska morötter. Jag älskar ju Brämhults morotsjuice, men den är rätt dyrt och undrar om jag på smidigt sätt kan göra en likvärdig juice här hemma. Jag har bara en mixer/blender att tillgå.

Jag har hört lite olika recept, att man t.ex ska mixa morötterna och sedan pressa saften genom en sil eller handduk (varför vet jag inte). Men vissa påstår att juicen inte blir lika god annars.

Prova du att köra i blender och pressa genom en saftsil...ser ut som tyg typ. Annars blir resultatet mer smoothie än juice.

varför gör du inte som du hört i recept? det kommer inte komma några magiska juicerecept här..
Citera
2022-04-16, 06:55
Medlem
Citat:

Enklast och smidigast blir det om du skaffar en råsaftcentrifug, min är en Severin XXL, valde den för att den var lätt att rengöra. På Bagaren och kocken kostade den ca 800 kr. Det finns ett stort utbud av råsaftcentrifuger. Man kan göra en massa olika juicer, du får prova dig fram. Resterna brukar jag använda när jag bakar matbröd. Här en massa andra tips. https://vegobox.com/fem-satt-att-anv...in-juicepress/
Lycka till
Citera
2022-04-16, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Prova du att köra i blender och pressa genom en saftsil...ser ut som tyg typ. Annars blir resultatet mer smoothie än juice.

varför gör du inte som du hört i recept? det kommer inte komma några magiska juicerecept här..

Men I en smoothie bevaras kanske mer av näringsämnena som annars filtreras bort om man pressar det genom en saftsil?
Citera
2022-04-16, 07:17
Medlem
MrMadoffs avatar
En råsaftcentrifug är det du behöver som sagts här ovan
Citera
2022-04-16, 08:12
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackBoeg
Eller strunta i silandet, mixa med lite gurkmeja ingefära och äpple, tillsätt vatten citronjuice lite svartpeppar å cayenne.

Man kan såklart spä med vatten till önskad konsistens och det är naturligtvis bäst då man inte går miste om fibre osv

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Enklast och smidigast blir det om du skaffar en råsaftcentrifug, min är en Severin XXL, valde den för att den var lätt att rengöra. På Bagaren och kocken kostade den ca 800 kr. Det finns ett stort utbud av råsaftcentrifuger. Man kan göra en massa olika juicer, du får prova dig fram. Resterna brukar jag använda när jag bakar matbröd. Här en massa andra tips. https://vegobox.com/fem-satt-att-anv...in-juicepress/
Lycka till

Det är definitivt inte enklast ... Hade en sambo som tjatade om att skaffa en sen....jag totalvägrade men sa köp du en om du vill en, JAG RENGÖR DEN INTE sa jag ....

gissa vem som rengjorde den ....jo jag. fick myrkryp i hela kroppen av att se henne lämna den skitig och sitta och dricka juice. bara tanken på att göra rent den när allt hade torkat in gjorde att jag alltid diskade den klinisk ren direkt efter användning.
såklart tröttnade hon på skiten inom ett par veckor

samtliga tillverkare påstår att de är enkla att rengöra, njaaee säger jag
Citera
2022-04-16, 08:52
Medlem
Knastratts avatar
Nypressad morotsjuice är en delikatess som aldrig blir av för att rengöringprocessen av råsaftcentrifuger suger.
Citera
2022-04-16, 08:56
Bannlyst
Citat:

Utan centrifug kan du göra något i samma stil som Brämhults.
Citera
2022-04-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Man kan såklart spä med vatten till önskad konsistens och det är naturligtvis bäst då man inte går miste om fibre osv

Det är definitivt inte enklast ... Hade en sambo som tjatade om att skaffa en sen....jag totalvägrade men sa köp du en om du vill en, JAG RENGÖR DEN INTE sa jag ....

gissa vem som rengjorde den ....jo jag. fick myrkryp i hela kroppen av att se henne lämna den skitig och sitta och dricka juice. bara tanken på att göra rent den när allt hade torkat in gjorde att jag alltid diskade den klinisk ren direkt efter användning.
såklart tröttnade hon på skiten inom ett par veckor

samtliga tillverkare påstår att de är enkla att rengöra, njaaee säger jag
Du har rätt, det finns ingen som är ENKEL att rengöra, men några är besvärligare än andra. Man ska också ha ett genuint och ihållande intresse av att göra juice och ta tillvara resterna. Annars blir det bara dyrt och jobbigt.
Citera
2022-04-16, 09:23
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Du har rätt, det finns ingen som är ENKEL att rengöra, men några är besvärligare än andra. Man ska också ha ett genuint och ihållande intresse av att göra juice och ta tillvara resterna. Annars blir det bara dyrt och jobbigt.

precis, det är verkligen mycket av frukterna som går i soptunnan annars. brödbakning som du nämner funkar ju .. sen kan man väl göra fruktiga pajfyllningar och sånt kanske.
Citera
2022-04-16, 09:27
Medlem
Du kommer inte billigare undan om du köper ekologiska morötter och pressar dessa eller använder en juicemaskin. Det är ganska lite vätska i morötter så du behöver många morötter för ett glas, blir otroligt oekonomiskt. Vill du ha i dig näring från moroten är det bästa att tugga en morot.
Att köpa den juicen som ts gör är att kasta pengarna i sjön. Dyr och innehåller inte näring i förhållande till priset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in