2006-06-23, 00:57
Bannlyst
Jag har snusat i över femton år och tycker att det är göttans gott. Jag har alltid snusat (lös)General, det är ett erkänt gott och bra snus, och gör susen. Nu är det så här att jag för ett par år sedan efter att hela tiden ha snusat General började få en ångestliknande känsla när jag tog en prilla, jag ignorerade det till en början men märkte ganska så snart att så fort jag tog en snus så mådde jag dålig, blev stressad och kallsvettig. Jag provade efter det en hel del med andra saker som twister tuggtobak men det var ju inte samma sak. Sedan så hittade jag General Light (portion), silvrig dosa, och den snusen satt som en fläskläpp jag har inte haft några problem överhuvudtaget, det får ju dock bli en dubbelportion varje gång, men det kostar att ligga på topp. Men det jag undrar är om det är andra som haft samma problem med den vanliga Generalen och vad fan det kan bero på? Teorier om att den kan ha varit för stark köper jag inte för jag har ju snusat den i femton år.
Citera
2006-06-23, 01:01
Medlem
onits avatar
Nikotin stressar hjärtat och kan också ge en ökad känslighet för depression. Du gör nog klokt i att trappa ned och sedan sluta.
Citera
2006-06-23, 01:13
Bannlyst
Man känner ju en viss upprymdhet när man tar en snus-/vill ha en snus. Men eftersom att det kom så påfluget efter så många år tycker jag är konstigt. Med General Light känner jag inga besvär, men det är just när jag tar lössnuset som jag hade innan, då får jag genast olustkänslor, kallsvettningar och mår rent ut sagt skit. Med Generel Light så mår jag göttans precis som innan när jag snusade lös General - men vad detta beror på vet jag inte. Skumt är det iaf. Kan 'starkheten' på snuset påverka psyket?

Onit, tack för att du visar intresse för min frågeställning.
Citera
2006-06-23, 02:08
Medlem
Ja det har jag märkt att jag får ibland, snusar inte lös längre utan portion fattar in varför för en portion dosa går på en dag. Men ibland när jag tar en snus så får jag samma som du kände men det händer bara ibland. Fast svettningar upplever jag när jag inte har snus heller.

Snusar General portion.

Ska endån sluta eftersommarn har jag bestämt mig för har snusat några år och nu räcker det.
Citera
2006-06-23, 09:31
Medlem
Goggens avatar
Har snusat periodvis i drygt 7 år och den senaste "perioden" har väl varat i drygt 2 år. Det är först nu jag börjat känna att hjärtat rusar och min puls är väldigt hög. Visst, mycket är säkert inbilning men nog fan slår hjärtat fortare alltjämt. Jag är sjukt deprimmerad i övrigt men snuset lugnar istället ner mig allt som oftast och får mig istället att känna mig tillfreds med världen. Antar således att det är olika för alla.

Sedan så får du ju såklart i dig mer nikotin om du snusar lössnus. Det finns ju egentligen inga som helst fördelar med att göra det. Du ökar din tolerans samt att din tandkött går åt helvete i vidare bemärkelse etc. Jag föreslår att du börjar variera ditt portionssnusande (olika sorters snus) och försöker få till nån rutin på när du ska lägga in nytt snus. Portionssnus rinner ju som bekant på ett annat sätt gentemot lössnus som man kan ha inne tills man i princip svalt alltihop. Ta en portion i timmen och tvinga dig att ha den inne minst en halvtimme så bör du ju klara dig på tvåtredjedels dosa per dag.
Citera
2006-06-23, 13:51
Medlem
alligator_s avatar
Jag har snusat i fem år och har aldrig varit med om det. Det enda som fått mig att må dåligt och bli kallsvettig var i början när kroppen inte var härdad mot nikotinchocken, men efter ett tag så blev man van.
Möjligt att man känner att hjärtat rusar fortare ibland, men som ovanstående skribent så kanske det bara är inbillning.
Citera
2006-06-23, 14:59
Medlem
Fobias avatar
Jag får lättare ångest när jag snusar, så jag har lagt ner det. En del får ju ångest av kaffe också men det har jag inga problem med.
Citera
2006-06-23, 20:13
Bannlyst
Nu snusar jag istället general light portion, och jag får inte alls samma ångestsymtom som jag skulle få om jag hivade in en prilla lös general. Märkligt att detta bara kan komma 'så där' efter femton år. Jag kan inte ha en lössnus inne i mer än en minut utan att få kallsvettningar och hjärtklappning - hade det hänt en förstagångs snusare så hade det varit en sak, men eftersom att man snusat så länge så var det så märkligt. Nåväl, nu går det bra iaf - men märkligt är det.

Glad Midsommar på ER & tack för all respons!

Citera
2006-06-24, 02:19
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerVers
Man känner ju en viss upprymdhet när man tar en snus-/vill ha en snus. Men eftersom att det kom så påfluget efter så många år tycker jag är konstigt. Med General Light känner jag inga besvär, men det är just när jag tar lössnuset som jag hade innan, då får jag genast olustkänslor, kallsvettningar och mår rent ut sagt skit. Med Generel Light så mår jag göttans precis som innan när jag snusade lös General - men vad detta beror på vet jag inte. Skumt är det iaf. Kan 'starkheten' på snuset påverka psyket?
Eftersom nikotin kan öka riskerna för depression o dyl, spelar naturligtvis mängden nikotin roll.
Citera
2006-06-24, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Eftersom nikotin kan öka riskerna för depression o dyl, spelar naturligtvis mängden nikotin roll.

Det skriver jag under på. Jag vill tacka för alla intressanta svaren. Nu ska jag ta mig en snus och en kall bira - general light portion förstås!

Citera
2006-06-24, 15:11
Bannlyst
snusat flera år nu o har aldrig känt nån ångest för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in