2022-04-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dpm747
I Aftonbladet kan man läsa om ryska familjer som dött under liknande omständigheter senaste dagarna. Vet vi att de inte hade ryska kopplingar?

De gör märkligt i fallet att så få som känner dem verkar intresserade av att dela information. Det borde vara hundratals personer genom skola mm som vet en hel del.

Men tycker du verkligen att det är märkligt att de som kände familjen inte håller på och spekulerar om/dementerar teorier om rysk koppling/delar information etc?

Ser det som något sunt.

Och om inte annat så kanske de sörjer.
Citera
2022-04-23, 12:38
Medlem
Tråkigt att barnen inte fått möjlighet att ta ett avsked från Osc¨r. Låter fint att man inrättat ett minnesrum, men när eleverna inte får gå dit tjänar det ju inget syfte.
Många barn oroliga då de inte fått dryfta händelsen och inte fått svar på sina frågor. Dåligt hanterat på skolan.
Citera
2022-04-23, 13:16
Medlem
CottageQueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConradAdenauer
Tråkigt att barnen inte fått möjlighet att ta ett avsked från Osc¨r. Låter fint att man inrättat ett minnesrum, men när eleverna inte får gå dit tjänar det ju inget syfte.
Många barn oroliga då de inte fått dryfta händelsen och inte fått svar på sina frågor. Dåligt hanterat på skolan.

Jag upplever tvärtom att skolan hanterat det på ett mycket bra och professionellt sätt måste jag säga.
Citera
2022-04-23, 13:42
Medlem
Citat:
Man blir oerhört besviken på samhället när ett barn fött -10 skjuts ihjäl. Mest besviken är jag nog trots allt på skolan pojken gick på (IEST) där vinst går före allt. Med 32 elever i varje klass, har lärarna en omöjlig uppg i att hinna se alla barn. Men, framför allt, är man så pass snål att man inte - liksom andra skolor - har en bemannad skolsköterskeenhet. Man har - hör o häpna - 1 (EN) skolsköterska till hela skolan (Junior) med 8 parallellklasser (x32), dvs till 260 barn och då är hon förstås bara där ett par dagar/vecka. Skolläkare hyr man in 1ggr/mån från andra skolor (tex Gärdesskolorna).
Med en tätare struktur kring barnen, hade man haft möjligt att snappa upp saker pojken kan ha sagt om hemförhållandena samt om han mått dåligt/varit oroligt för ngt. Jag säger inte på ngt sätt att pojken påvisade något, men en fungerande skolsköterskeenhet hade definitivt säkerligen varit till hjälp för många. Vi ska inte på något sätt glömma att den här pojken är långt ifrån ensam vad gäller taskiga hemförhållanden. Jag vet inte om pojkens hem, men man kan ju tänka sig att den som sköt ihjäl honom knappast varit labil senaste tiden. Knappast.

Händelsen har - som väntat - tystats ned av skolan och eleverna spekulerar nu fritt om förloppet, vapen, mord osv i korridorerna.

Tror alla skolor har så med skolsköterskor, skolläkare etc. IEST har skött detta jättebra. Eleverna får visst hå in och skriva i boken i minnesrummet och de ska hyra en lokal för samtliga elever för en stor minnesstund för Osc*ar 3 maj.

Ja, mina barn går på IEST och ja, jag arbetar själv som lärare och har gjort det på flera skolor i hela Stockholmsområdet. Ingen skola har heltidsanställda skolsköterskor eller skolläkare. Skolsköterskor jobbar alltid på flera skolor, därav ca 2 dagar/v per skola och skolläkare hyrs in någon gång per termin eller vid behov.
Citera
2022-04-23, 14:11
Medlem
Inget av mina barn (varken de på Junior el de på Senior) har fått skriva i minnesboken. All har bett att få göra det, men fått olika ursäkter till att inte få göra det. Att neka ett barn att få skriva ett par rader till en parallellklasskompis man pratade med varje dag är rätt uselt.
Talas mkt om vapen och spekuleras vitt o brett på såväl skolan som i olika grupper om våldet kring händelsen, mördandet, vapnet, pojkens skräck osv. Och när barnen dessutom nekas ta skriva ett par rader till kompisen, spär det på tristessen och frustrationen kring det inträffade.
Citera
2022-04-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilgun
Tror alla skolor har så med skolsköterskor, skolläkare etc. IEST har skött detta jättebra. Eleverna får visst hå in och skriva i boken i minnesrummet och de ska hyra en lokal för samtliga elever för en stor minnesstund för Osc*ar 3 maj.

Ja, mina barn går på IEST och ja, jag arbetar själv som lärare och har gjort det på flera skolor i hela Stockholmsområdet. Ingen skola har heltidsanställda skolsköterskor eller skolläkare. Skolsköterskor jobbar alltid på flera skolor, därav ca 2 dagar/v per skola och skolläkare hyrs in någon gång per termin eller vid behov.
Att "alla" jobbar på det viset innebär ju inte att det per definition är bra. Att man uppfyller minstakraven betyder ju bara att huvudmännen kan slå sig för bröstet och visa att "vi minsann har full bemanning" inom skolhälsovården eller på övriga poster. Som med det mesta annat inom skolvärlden. Ledorden är inte "hög kvalitet" utan "så billigt som möjligt" och så fyller de ut med lite värdegrundsfloskler. Lite som att köpa utbildning och omsorg på Biltema, det är inte bra men, va faan, det går ju i alla fall genom besiktningen.

Tur att det finns organisationer som BRIS m.fl. som fångar upp en del barn.
Citera
2022-04-24, 01:58
Medlem
henkesss avatar
Det här fallet glömdes bort i rekord fart. Tveksamt om man någonsin får reda på orsaken.
Citera
2022-04-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det här fallet glömdes bort i rekord fart. Tveksamt om man någonsin får reda på orsaken.

En privat familjetragedi. Ingen anledning för omgivningen att oroa sig för att det går nån galning lös i området och skjuter folk. Så det finns inget nyhetsvärde.
Citera
2022-04-24, 10:40
Medlem
Citat:
Inget av mina barn (varken de på Junior el de på Senior) har fått skriva i minnesboken. All har bett att få göra det, men fått olika ursäkter till att inte få göra det. Att neka ett barn att få skriva ett par rader till en parallellklasskompis man pratade med varje dag är rätt uselt.
Talas mkt om vapen och spekuleras vitt o brett på såväl skolan som i olika grupper om våldet kring händelsen, mördandet, vapnet, pojkens skräck osv. Och när barnen dessutom nekas ta skriva ett par rader till kompisen, spär det på tristessen och frustrationen kring det inträffade.
Vilket otroligt egoistiskt inlägg!
Spär på tristessen?
Vad menar du?
Jag tror dina barn kan gå igenom detta utan psykiska men i alla fall.

All sympati till anhöriga som finns kvar
Beklagar tragedin med familjen
Citera
2022-04-24, 10:59
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag har många års erfarenhet av ridning och hästar. Och helt klart många med psykiska problem hamnar i stallmiljö.
Inget ont i det men jag tror man får ovillkorlig kärlek av djur även om du inte kan dom sociala koderna.

Jag har också mångårig erfarenhet av hästar och stallmiljö och på det har jobbat inom psykiatrin. Jag har också drivit eget inackorderingsstall och ja, det finns hästmänniskor som är lite speciella, men det är inte synonymt med att lida av psykisk ohälsa.
Citera
2022-04-24, 11:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Vilket otroligt egoistiskt inlägg!
Spär på tristessen?
Vad menar du?
Jag tror dina barn kan gå igenom detta utan psykiska men i alla fall.

All sympati till anhöriga som finns kvar
Beklagar tragedin med familjen

Jag uppfattar det som att det är skolan som nekat barnen och inte den du citerar?
Citera
2022-04-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag uppfattar det som att det är skolan som nekat barnen och inte den du citerar?
Ja. Men det är ju skribenten som har problem med sina barns tristess och frustration pga av skolans agerande. Så uppfattar jag det.
Tror skribentens barn överlever detta och att det viktiga är väl föräldrarnas eget ansvar att hjälpa och prata med sina barn om detta och det dessutom kanske finns ett syfte och en plan med skolans agerande.
Kanske med hänsyn till anhöriga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in