Citat:
Ursprungligen postat av
ConradAdenauer
Man blir oerhört besviken på samhället när ett barn fött -10 skjuts ihjäl. Mest besviken är jag nog trots allt på skolan pojken gick på (IEST) där vinst går före allt. Med 32 elever i varje klass, har lärarna en omöjlig uppg i att hinna se alla barn. Men, framför allt, är man så pass snål att man inte - liksom andra skolor - har en bemannad skolsköterskeenhet. Man har - hör o häpna - 1 (EN) skolsköterska till hela skolan (Junior) med 8 parallellklasser (x32), dvs till 260 barn och då är hon förstås bara där ett par dagar/vecka. Skolläkare hyr man in 1ggr/mån från andra skolor (tex Gärdesskolorna).
Med en tätare struktur kring barnen, hade man haft möjligt att snappa upp saker pojken kan ha sagt om hemförhållandena samt om han mått dåligt/varit oroligt för ngt. Jag säger inte på ngt sätt att pojken påvisade något, men en fungerande skolsköterskeenhet hade definitivt säkerligen varit till hjälp för många. Vi ska inte på något sätt glömma att den här pojken är långt ifrån ensam vad gäller taskiga hemförhållanden. Jag vet inte om pojkens hem, men man kan ju tänka sig att den som sköt ihjäl honom knappast varit labil senaste tiden. Knappast.
Händelsen har - som väntat - tystats ned av skolan och eleverna spekulerar nu fritt om förloppet, vapen, mord osv i korridorerna.
Tror alla skolor har så med skolsköterskor, skolläkare etc. IEST har skött detta jättebra. Eleverna får visst hå in och skriva i boken i minnesrummet och de ska hyra en lokal för samtliga elever för en stor minnesstund för Osc*ar 3 maj.
Ja, mina barn går på IEST och ja, jag arbetar själv som lärare och har gjort det på flera skolor i hela Stockholmsområdet. Ingen skola har heltidsanställda skolsköterskor eller skolläkare. Skolsköterskor jobbar alltid på flera skolor, därav ca 2 dagar/v per skola och skolläkare hyrs in någon gång per termin eller vid behov.