• 9
  • 10
2022-08-23, 11:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Om man gillar vin kan man börja jäsa vin hemma. En rätt kul hobby som jag själv höll på med för 10-15 år sedan. Ibland korkade man upp hemmavinet på gamla flaskor från systembolaget och när man bjöd var det ingen som verkade märka nån skillnad

"Korka upp" betyder inte det du tror, du menar nog buteljerade?
Men bra förslag, man kan lätt göra äppelvin på äpplen man får gratis!
Citera
2022-08-23, 11:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ändå tror/anser random Flashbackufo att levnadsstandarden var mycket högre för "vanligt folk" i Sverige för 30-40 år sedan@
Vi (?) som varit med, och ägt vår bostad, vet hur ofattbart rika vi blivit sedan 2008. Det finns ett enormt överflöd med pengar i Sverige hos de som har, vi är riktigt många, och vi klarar lätt 10 års recession t.o.m. en depression. Däremot klarar vi inte en hyperinflation som i Tyskland på 1920-talet, så det är väl det enda jag är rädd för. Superinflation gör alla medelklassare, som jag, utfattiga, och samhället börjar ropa efter totalitära ledare med enkla budskap.
Citera
2022-09-22, 13:09
Medlem
Jag har inte tidigare direkt reflekterat över elförbrukningen eftersom jag bara förbrukar hushållsel. Men när jag började göra det för ca 1 månad sedan och såg till att släcka alla lampor i rum där ingen vistas, stänga av allt när det inte används, dra ur kabeln så att det inte ligger på standby - så har elförbrukningen sjunkit med ca 30%.
Citera
2023-02-21, 17:37
Medlem
Matpriserna har skenat iväg fullständigt. Ett spartips är att gå igenom skafferiet och äta upp sånt som håller på att bli gammalt, och som annars till slut måste slängas.
Citera
2023-02-21, 23:40
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det är mest på Flashback jag märker av inflationen om jag ska vara ärlig. Å andra sidan kör jag knappt bil, äter gratis för det allra mesta och spenderar framförallt mina pengar på krogen där drink- och ölpriserna kunnat diffa 20-60kr, beroende på ställe, så länge jag kan minnas.

Och kom igen. Det är krigsrubriker som jag fattar att man dras igång av men säg att en vanlig singelsvensk lägger 3k i månaden på mat. Om priserna steg 10 % över hela linjen så är det 300 spänn. Det är ju knappast märkbart och vi är inte ens halvvägs dit. Matpriserna har förvisso gått upp men tillhör fortfarande en kategori som inte dragits med på samma sätt. Lite räntehöjningar på det, SL som ska ha sitt, elförsörjning som dras upp osv. men jag skulle tro att inflationen kanske toppar här någonstans. Gissar att de som binder räntorna nu tillhör samma genier som man köper aktier av under börskrascher men det återstår att se.

Sedan är det väldigt lätt för mig att sitta här och vara kaxig. Jag har det gott ställt och en riktig samhällskris känns så främmande att jag inte ens riktigt kan föreställa mig att förbereda mig inför en sådan.

Var lägger du 3000kr/mån på mat? Där jag bor får du bregott, en mjölk och en förp Pärssons för 300kr.
Citera
2023-02-22, 15:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Var lägger du 3000kr/mån på mat? Där jag bor får du bregott, en mjölk och en förp Pärssons för 300kr.

Konsumentverket säger 3,6K om man är normalt slösaktig i mataffären 2023. https://publikationer.konsumentverke...wsVersion=2257

Själv ligger jag på 2 500
Citera
2023-02-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto

Ica, Hemköp, Coop och Willys i innerstan. Sällan Coop, Willys när jag har vägarna förbi, Ica någon gång i veckan och Hemköp för det allra mesta.
Citera
2023-02-24, 01:09
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Konsumentverket säger 3,6K om man är normalt slösaktig i mataffären 2023. https://publikationer.konsumentverke...wsVersion=2257

Själv ligger jag på 2 500

Per person då. Eller närmare 14.000/mån för en vanlig familj.
Citera
2023-02-24, 07:59
Medlem
OldFashioneds avatar
Sänk utgifterna om inkomsterna inte räcker. Rätt enkelt egentligen. Mer ris/potatis/pasta i förhållande till kött. Mindre ost på mackan. Det är inte direkt svårt att spara 20% på mat.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in