2022-04-18, 11:45
Medlem
Morgan Johansson sa att det var upp till polisen själva om de vill använda vattenkanoner. Har de sagt varför de inte vill ha vattenkanoner och gummikulor etc? Polisen sätter verkligen käppar i hjulet på sig själva med beslut att inte använda dessa medel.
Citera
2022-04-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
OK. Men läste du inte inläggen jag hänvisade till?

Rekvisiten för Försök till mord är att vederbörande skall haft uppsåt (avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt) att döda SAMT att skadan/effekten av gärningen di facto hade kunnat leda till döden. Jag tror väldigt få som kastar sten från 10-15 meters avstånd har uppsåt att döda OCH jag tror att relativt få stenkast från det avståndet, dessutom mot skyddsbeklädd polis, direkt skulle kunna leda till döden. Så utifrån det vi hittills sett så ser jag det som omöjligt med, åtal och framförallt fällande dom, för Försök till mord.

...Då brukar den oinsatta sikta in sig på likgiltighetsuppsåt ("dom har ju iallafall varit likgiltiga inför att polisen kunde dött....") Då måste man se till hur likgiltighetsuppsåt prövas. Detta prövas då i två steg, där man måste kunna svara JA på båda för att kunna döma någon:
1. Har personen varit medveten om risken för effekten?
(Har personen varit detta går man vidare till nästa steg...)
2. Har personen varit likgiltig inför effekten?

....och jag skulle vilja säga att det skulle rykt redan på punkten 1. För visst är gemene man medveten om att det finns en generell risk att dö om man får en sten i huvudet. Men om kastet sker från ett avstånd av 10-15 meter mot en skyddsbeklädd polis. Då skulle jag säga att både den FAKTISKA RISKEN och MEDVETENHETEN om risken är väldigt liten.

Du tror med andra ord inte att någon åklagare ändå kommer att väcka åtal med brottsrubricering "mordförsök". Det tror jag. Finns tillräckligt med filmmaterial för att bevisa att "personen varit likgiltlig inför effekten". Om de varit "medvetna om risken för effekten" bör också kunna bevisas. Sedan är det upp till domstolen att avgöra vilket straff det blir. Förhoppningsvis blir det långt fängelsestraff med påföljande utvisning.
Citera
2022-04-18, 11:46
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Igen, vad är polisens stora utmaning? Thornberg sa att pengar inte är problemet.

Jag tror inte att de har tillräckligt med ammo att göra det dom verkligen vill.
Citera
2022-04-18, 11:47
Medlem
Kanske är det lite i "affekt" som jag spontant undrar om det finns något sätt att försvara samhället mot dessa våldsverkare. Om inte polisen gör sitt jobb och håller områden/skyddar civila kanske det finns något sätt vanligt folk kan bistå förutom att rösta blått vid nästa val?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Tittar på SVTs rapportering nu, alla låtsas som att upploppsmakarna inte alls var väldigt väldigt tydliga med sina motiv, mot vilka deras hat riktades och vilka det var som deltog. En av de som beskrev det längst och mest ingående hade över 3000 tittare när jag var inne. I stort sett ett klassiskt terrormanifest fast live.

Tänk att alla poliser, journalister, kriminologer råkade missa alla dessa.

Godmorgon förresten.

Var ju flera i liven som ansåg att upp mot 80% av svenskarna är rasister.

Måste svida för alla som röstat för eländet.

Morrn morrn!
Citera
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det gamla klassikern för att få bort fokus från sitt egna ansvar. Vad tänker dem sig att samhället ska göra mot gäng? Jag vill veta exakt vad civilbefolkningen och socialtanter ska göra mot multikriminella invandrare med stort våldskapital. Endast polisen har dessa verktyg men de är för upptagna med knäböjande och att låta gästerna puckla på och bränna polisbilar.
Först och främst, vuxna individer, föräldrar, moskebesökare har figurerat på bilder där man ser att de är högst delaktiga, rent fysiskt eller hejar på/skrattar. Vi ser barn och unga flickor i slöja skratta och le, ta upp föremål och kasta mot poliser när mobben får övertag.

Vill påstå att detta är något helt annat än polishat, utan ett hat mot det samhälle som tagit emot dessa med öppna armar och gett dom alla förutsättningar till ett bra liv. Vad är det då som felar, vad får dessa stora grupper att agera eller stödja detta beteende direkt eller indirekt, även med ekande tystnad/likgiltighet för vad deras avkommor gör, tror tyvärr att den gemensamma nämnaren är religionen.

Vi har om du tittar på demografin i skolor, förorter, stadsbilden en övervägande mängd unga män med invandrarbakgrund utan framtid i detta land, många som fångas upp tidigt i religiösa sammanhang då de är vilsna och känner vanmakt över att framtiden ser hopplös ut, sedan tillkommer den kriminella delen som fångar upp resten, sammantaget en jävla demografisk bomb som nu pyser lite och visar sig.

Kort sagt, vi får ett samhälle som liknar det som dessa individer kommer ifrån, då kultur, gener, klanmentalitet och religion tillsammans skapar dessa, oavsett de goda förutsättningar samhället bjuder på. Att sedan sverige under 30 år gjort allt för att underlätta och anpassa samhället till dessa i form av egna skolor, massiva bidrag som motverkar försvenskning, har bara gjort saken 100x värre. Vår godhet och naivitet har skapat ett monster som växer till sig var dag. Våra politiker förstår nog inte vad som väntar framöver.
Citera
Medlem
trailblasers avatar
Om SD har lite fingertoppskänsla så ska de genast planera några torgmöten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Morgan Johansson sa att det var upp till polisen själva om de vill använda vattenkanoner. Har de sagt varför de inte vill ha vattenkanoner och gummikulor etc? Polisen sätter verkligen käppar i hjulet på sig själva med beslut att inte använda dessa medel.

I början tillämpade polisen lågaffektivt bemötande men det fungerade inte så bra.
Citera
2022-04-18, 11:48
Medlem
AnitaSvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klipper020
Hoppas polisen blir anhållen för mord snart man kan inte köra på nån bara sådär

https://m.youtube.com/shorts/St10136AR_E

Härligt Äntligen!!!!!!!!
Citera
2022-04-18, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Igen, vad är polisens stora utmaning? Thornberg sa att pengar inte är problemet.

Att dessa personer besitter stort våldskapital och vapen flödar i dessa områden?
Citera
2022-04-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men det är inte bara ungar. Poliser vittnar nu om att kvinnor 40-60 deltog och kastade sten. Även barn deltog, alltså personer under 10 år.

Polisen vittnar också om oerhört utstuderat och organiserat beteende. Man hög sönder gatstenen i mindre bitar så att de skulle bli vassare. Vissa äldre personer körde gatsten i sina bilar till stenkastarna. Det här var nästan som om man tränat på och organiserat. Vi i Sverige kommer att få oerhörda problem i framtiden om vi inte nu kan stävja detta som närmast kan beskrivas som ren terrorverksamhet menade polismannen. Det går inte att bagatellisera sånt här.

De börjar visa sitt rätta ansikte. Hoppas att det finns massor av bildbevis för att allmänheten får se hur det gick till. De här människor har vi "räddat från kriget", gett dem chansen till ett nytt liv och tagit dem hit och gett dem allt vår välfärd bjuder på. Politikerna som tillät dom komma hit trodde att de skulle bli nya skattebetalare och ersätta alla de som går i pension.

Det finns människor i hela världen som skulle ge vad som helst för att kunna flytta hit och som skulle kunna ta den chansen med tacksamhet. Men vi gav den chansen för just dessa människor som nu håller på att förstöra vårt land.
Citera
2022-04-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Antar att ett organiserat medborgargarde är enda hjälpen vi vanliga människor kan lita på i framtiden.
Skrämmande utveckling att Polis ej varken vill eller kan skydda landets medborgare från denna inavel.

Paramilitära grupper som i Usa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in