Citat:
Ursprungligen postat av
Larsvens
En medlem har i ett PM till mig berättat att denne skall förbereda en förhandling i en tingsrätt nästa vecka gällande ett specificerat brott.
Tingsrätten publicerar regelbundet kommande förhandlingar så jag har kunnat kontrollera att det finns ett och endast ett sådant mål under veckan. Därmed har personen ifråga i princip avslöjat sin identitet. Det är bara för mig att kontrollera vem det aktuella ombudet är med domstolen.
Det hör också till saken att jag sedan tidigare är väl medveten om vem personen i fråga är, eftersom denne redan i praktiken har avslöjat sin identitet genom att i många olika fall berätta detaljer om saker och ting som, när allt sammanställs, bara kan komma från en person.
Min fråga är då som följer - Mot bakgrund av förtydligandet i regel 1.06 om "delvis självoutning", är det ok om jag i tråden där vi gemensamt diskuterar påpekar att denna medlem har delvis självoutat sig genom att nämna vad hen sagt i PM och påpeka vem som är ombud i det aktuella målet, utan att jag då gör mig skyldig till brott mot 1.06?
Följdfråga: Bryter jag mot någon regel om jag i ett inlägg på forumet återger det som skrevs till mig i PM'et?
Tack!
Du bryter nog inte mot 1.06 om du citerar.
Medlem xyz har skickat följande till mig i ett pm.
[Text]
Vidare har xyz skrivit detta i tråd ditt och datt.
[Text]
Däremot bryter du mot regel 1.06 om du säger att baserat på detta tror jag att Bengt-Erik Mörtberg döljer sig bakom signaturen xyz.