Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-18, 07:39
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Han kommer jaga dig för rosten som inte Moskva hade

Just det ja. Ryska fartyg kan inte rosta. Det är bara dekadenta bögbåtar från Väst som rostar. Såklart.
Citera
2022-04-18, 07:40
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bilden från ovan är Marshal Ustinov, en av tre (nu två) Slava-kryssare i den ryska flottan. Den ligger också i Svarta havet. Vad vill du få sagt. Moskva hade grått däck. Och det fanns garanterat inga fotografer ombord på några skepp för att ta bilder.

Marshal Ustinov
https://seawaves.com/wp-content/uploads/rhmkj.jpg
Aha? Man har alltså även attackerat och satt eld på Marshal Ustinov!

Det går inget vidare för ryska flottan just nu…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Hmm..Ja, det stämmer inte riktigt faktiskt.

https://imgur.com/a/FQjNj89

Moskva uppifrån : https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/61e62e90ab081f7f98247bf6/0x0.jpg?fit=crop&format=jpg&crop=2047,1152,x0,y78, safe

https://news.usni.org/wp-content/uploads/2022/04/FQR__y1XoAEs1DB.jpeg

Bilden på det kapsejsade skeppet har mer röda detaljer än Moskva har.

Så jag avfärdar dig inte helt.

Det är dessutom inte ovanligt att man målar om hela eller delar av fartyg när det går från fred till skapt läge dvs krig. Rött är ju inte direkt den bästa kamouflagefärgen så man ska nog inte ta en tio år gammal bild tagen i fredstid men en idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Just det ja. Ryska fartyg kan inte rosta. Det är bara dekadenta bögbåtar från Väst som rostar. Såklart.

Precis!
Citera
2022-04-18, 07:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vilken Slavaklasskryssare är det då på bilden?
Finns det fler sänkta slagskepp av den klassen? Det fanns ju bara 3 st för några dagar sen…

Tydligen ligger de två kvarvarande Slava-kryssarna, Marshal Ustinov och Varyag i Svarta havet sedan februari, efter att de legat i Medelhavet, efter många sortier på världens hav. Ryssarna behöver ju bara göra ett av dem till ny kommandocentral. Jag har svårt att se att klantighet sänker en till kryssare. Inte nu iallafall.
Citera
2022-04-18, 07:47
Medlem
Det som framförallt slår mig med bilden på fartyget är att det är ganska ljust, dvs stämmer inte riktigt med informationen att fartyget sjönk redan vid 02-03 på natten. Vi ser också ett lugnt hav.

Det får mig att fundera på om fartyget trots allt tog längre tid på sig att sjunka (helt). Här kan man ha gjort något försök att bogsera fartyget eller åtminstone påbörjat ett försök, men att den sedan sjönk.

Det är lite lurigt med bilder för kameror idag kan ju kompensera för mörker.

Men min gissning är iallafall att båten inte hade sjunkit vid 4-6 tiden på morgonen.

Angående besättningen. Vi har fått uppgifter att 58 räddades av turkisk fartyg. Att alla ryska fartyg sjappade, medan 4(?) civila fartyg kom till undsättning. Det ger ändå en antydan att de civila fartygen inte var i omedelbar närhet. Kanske det rådde stormigt väder under natten när all dramatik hände, vilket försvårade försvar och även räddning av besättningen.

Vi har också sett bild på besättningen (?) i hamnen. Där de deltar i någon ceremoni. En del har räknat antalet till kanske 100 personer, men definitivt inte full besättning.

Jag tycker också det ser ut som att de åtminstone haft gott om tid att rädda besättningen så rent logiskt så borde de flesta överlevt. Båten ser inte ut att ha sprängts i bitar utan snarare läcker in vatten till dess den sjunker.

Många frågor kvarstår hur många som överlevde. Sedan ser ju träffen ut att ha tagit mest där ledningscentralen befinner sig så kanske extra mycket frågor kring alla höga officerare.

Hursomhelst, ett nederlag för Ryssland som man kommer att läsa om i historieböckerna i hundratals år framåt.
Citera
2022-04-18, 07:57
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Tydligen ligger de två kvarvarande Slava-kryssarna, Marshal Ustinov och Varyag i Svarta havet sedan februari, efter att de legat i Medelhavet, efter många sortier på världens hav. Ryssarna behöver ju bara göra ett av dem till ny kommandocentral. Jag har svårt att se att klantighet sänker en till kryssare. Inte nu iallafall.

Har du några belägg för att de två kryssarna befinner sig i Svarta Havet? De senaste uppgifter jag har sett angav att fartygen befann sig i Medelhavet februari, inte Svarta Havet, och inte har passerat Bosporen.
Citera
2022-04-18, 07:59
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:

Mer troligt att ett par välriktade sjömålsrobotar gör jobbet. Igen.
Citera
2022-04-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Har du några belägg för att de två kryssarna befinner sig i Svarta Havet? De senaste uppgifter jag har sett angav att fartygen befann sig i Medelhavet februari, inte Svarta Havet, och inte har passerat Bosporen.

Vad är deras hemma hamn? Svarta havet är stängt för annan att hemvändande fartyg
Citera
2022-04-18, 08:07
Medlem
Det är en bra fråga var de andra två fartygen av samma typ som Moskva befinner sig. Man kan ju anta att ryssarna verkligen önskar att ersätta Moskva då det ändå var ett fartyg med enormt stor luftförsvarsförmåga som de använde för att skydda resten av svarta havs-flottan.
Citera
2022-04-18, 08:08
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad är deras hemma hamn? Svarta havet är stängt för annan att hemvändande fartyg

Severomorsk respektive Vladivostok, dvs Norra Ishavet respektive Stilla Havet….
Citera
2022-04-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Moskva före/efter: https://imgur.com/a/FQjNj89
Duktig smäll på däck, men man verkar ha hunnit avlägsna sina "nukes" från förrådet innan hon sjönk.

Om du syftar på sjömålsrobotarna som är monterade på däck, så är det väl oklart om ens någon av dem var bestyckad med kärnvapen laddning.
Och om dom haft kärnvapen så rör det sig bara om någon enstaka av sjömålsrobotarna då det inte finns några möjliga mål i svarta havet där det är någon mening att använda kärnvapen. Troligtvis har de prioriterat sjömålsrobotar med konventionella laddning då de faktiskt kan ha användning för dessa.

Rörande var robottuberna är på bilden, så har de troligtvis exploderat när skeppet träffades. Därav de omfattande skadorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in